Martin Skriver elsker alt ved musicals og Fredericia. Begge dele er musik og magi i hans øre. AHA Creations, som han selv står i spidsen for som kunstnerisk direktør er nu med til at bringe store musicals til Fredericia Musicalteater. Samtidig sikres økonomien for de store produktioner ved det sikkerhedsnet, som Anders Østergaard spinder ud over produktionerne.
Martin Skriver har arbejdet 14 år i musicalbranchen. Han er uddannet fra musicalakademiet Fredericia. Hans chef, Monjasa-grundlægger Anders Østergaard, var bestyrelsesformand for teateret i fem gode år. Deres fælles passion for musicals danner rammen for et strategisk stærkt setup med det nye Fredericia Musicalteater. Forud er gået et målrettet forarbejde.
– Da teateret gik konkurs under corona, var vi nogle mennesker, der begyndte at tale sammen. Vi sad jo alle derhjemme. Vi ringede sammen og talte om, hvordan vi kunne få dette her op at stå igen, for det skal vi. Dette kraftcenter af musical-knowhow, som jeg plejer at sige, er specialiseret på grund af den viden, som vi har inden for genren, takket være de 23 år musicalakademiet har eksisteret i denne by, og den opmærksomhed byen har givet den, så vi kunne skabe noget unikt, fortæller Skriver og uddyber:
– Det er også det, der har gjort, at vi kunne sælge fem gange så mange billetter til musicals som vi nogensinde har gjort, fordi vi virkelig har specialiseret os i denne genre. Det var bare ærgerligt, at det skulle gå tabt. Derfor startede talte vi rigtig meget sammen. Det blev mere og mere konkret, indtil vi endte med at destillere det ned til, hvad der gik godt, og hvad der ikke gik så godt. Kunne vi forbedre det, der gik godt, det vil sige økosystemet, samarbejdet med skolen, internationale organisationer og det kunstneriske niveau, og kunne vi så adressere det, der gik mindre godt, så havde vi en mulighed for at skabe noget igen.
Økonomien spiller en central rolle. Det er Martin Skriver 100 procent bevidst om. Derfor har det også været vigtigt, at man kunne få ro på den front.
– Det værste er, når byen skal opleve en usikkerhed omkring, om det nu går godt, og hvem der så skal betale, om det er kommunen, der skal betale regningen. Der er vi så gået ind og har lavet en underskudsgaranti, sådan at vi kan spille ‘Wicked’, og ligegyldigt hvordan det går – nu går det selvfølgelig godt, indskyder Skriver og banker i bordet, inden han fortsætter: – Hvis vi nu skulle være så uheldige, at det gik galt, så går det ikke ud over byen, og teateret kan stadig spille videre næste år, siger han.
Musicalen Wicked er “bare” starten. Der venter meget mere, også selvproduktioner på højt niveau. Men Wicked er i sig selv også en stor drøm, der går i opfyldelse.
– Det er faktisk sådan, at der er mangel på titler. Der mangler simpelthen forestillinger, fordi der er så mange, der producerer musicals, og indtil videre er der kun et begrænset antal tilgængelige. Nogle forestillinger er dem, man drømmer om, og nogle er dem, man ved, man kan få – de, hvor man bare ringer op og får rettighederne. Vi starter selvfølgelig med drømmene, og denne forestilling var øverst på listen. Heldigvis har vi nogle virkelig dygtige medarbejdere i teateret med gode internationale relationer i branchen, som faktisk kender Stephen Schwartz personligt. Så kort fortalt, vi ringede til ham, siger Skriver.
Der er gået et stort arbejde forud for Wicked-lanceringen i Fredericia, fordi det tager tid at få rettighederne til de store opsætninger.
– Det involverede advokater og tog faktisk flere år, før vi endelig fik rettighederne. Det er også grunden til, at AHA Creations de seneste par år har fokuseret på at udvikle nye forestillinger. Der er simpelthen ikke nok forestillinger på markedet. Derfor skaber vi vores egne, ligesom Seebach og Shu-Bi-Dua forestillingerne, helt fra bunden. På den måde sikrer vi os førsteretten til at opføre dem, forklarer Martin, der nu ser frem til at se Wicked blive bragt til live på scenen i Fredericia, som han kender så godt.
– Vi kommer lige fra et møde, hvor scenografen og instruktøren har præsenteret deres vision for scenografien. De viste os nogle imponerende 3D-tegninger på en skærm, hvor vi kunne placere os i salen og se, hvordan scenografien vil tage sig ud. De overvejelser, vi gør os i valget af scenografi og instruktør, afspejler sig direkte i forestillingens udtryk. Vi har en ambition om at inkorporere ‘det bedste ved at være dansk’ i denne forestilling.
Forestillingen skal også opføres i København, når Tivoli danner rammerne for den eventyrlige opsætning fra Fredericia.
– Teatret modtager statsligt tilskud under paragraf 5, hvilket forpligter det til at være et tilbud for hele landet, hvilket betyder, at teatret skal optræde uden for Fredericias bygrænser. Med afsæt i AHA Creations’ oprindelse fokuserer vi på at forbedre det, der ikke fungerer, samtidig med at vi fastholder det, der virker. Vi glæder os til at se forestillingen i Tivoli også. Det er stort, siger han og fortsætter:
– Generelt er samarbejde nøgleordet her. En af hovedårsagerne til, at Fredericia Teater voksede sig stort, var netop, at vi spillede andre steder i Danmark. Der er praktiske overvejelser, fordi man ikke kan få alle til at komme til Fredericia. Så mærket ‘Fredericia Teater’ voksede enormt, da vi spillede i København. Det, der gik galt sidst, var, at vi lejede os ind, men denne gang er Tivoli med i en co-produktion. De betaler en stor del af omkostningerne, hvilket minimerer den økonomiske risiko. På teatret har vi nu fået frihed til at træffe kunstneriske beslutninger, så vi gør det, vi er bedst til, og Tivoli er gode til at sælge en masse billetter, især i efterårsferien og til Halloween.
Har I planer om at spille mere i Tivoli?
– Det er bestemt ikke utænkeligt. De er meget interesseret i at have kvalitetsindhold på scenen, hvilket Fredericia Musicalteater kan levere, så det er absolut en mulighed, fortæller Martin Skriver.
Både teater og AHA Creations har også haft travlt siden samarbejdet mellem parterne blev præsenteret, og endnu mere travlt, da musicalen Wicked blev offentliggjort i Fredericia.
– Vi aldrig har fået så mange auditiontilmeldinger som denne gang. Der er virkelig mange skuespillere fra branchen, der ønsker at være med. Men vi har begrænsede pladser, og der er flere hundrede, der gerne vil have disse pladser. Det giver virkelig genlyd.
Martin Skriver, AHA Creations
Martin Skriver håber også, at man allerede om få år er klar til at producere nye musicals igen.
En egenproduktion er forhåbentlig ikke så langt ude i fremtiden. Jeg tøver, fordi der er mange faktorer, og rigtig mange jurister, der er involveret. Når jurister er involveret, kan man ikke vide, hvor hurtigt det kan gå. Det kan gå både meget hurtigt og meget langsomt, fortæller Skriver.
Er det noget a la Seebach?
– Ja, det er i den kategori. Jeg kan ikke sige så meget, men jeg kan love, at det bliver godt. Der er heldigvis nogen, der har bevist, at det kan lade sig gøre. Vi tager det, der bliver godt. Vi har været mange mennesker, der har været allieret i mange år, og har en bog med alle de gode ting og en anden med de dårlige. Vi husker på begge ting. Vi har lært meget af fortiden. Musicalakademiet har kun eksisteret i 23 år, og vi har fået rigtig meget musical know-how i landet. Dansk teater fejrede 300 års jubilæum sidste år, så vi er lidt bagud, men det bliver godt, når vi sætter egne musicals op igen, det er jeg ikke i tvivl om, fortæller Skriver.
Det nye samarbejde har også fjernet en del skepsis. Skepsis som lå som en dyne over teatret i byen.
– Jeg har fornemmet skepsis og et ‘lad os nu se, hvad der sker’, men efter ‘Wicked’ oplever jeg mere glæde og spænding. Folk ser frem til, at Fredericia Musicalteater igen leverer kvalitet. Når folk bruger mange penge på en billet, får passet deres børn og skal ud at spise, har vi en forpligtelse til at give dem en god aften.
Det var også på hjemmefronten, at Martin Skriver blev mindet om, at han skulle kaste sig ud i musicaluniverset igen.
Jeg er gift med en skuespillerinde, som jeg gik i klasse med på musicalakademiet. Hun mindede mig om, at jeg engang sagde til hende på skolen, at hvis ikke folk som os, der går her, skal tage de tunge beslutninger, hvem skal så? Så jeg synes, det er fedt at bruge alt det, jeg har lært i 14 år, og arbejde videre med det, folk har givet mig, siger Skriver.
Martin Skriver vender selv retur til fæstningsbyen Fredericia sammen med sin hustru til foråret, og det glæder han sig til. Direkte adspurgt om, han selv savner at stå på scenen er svaret dog meget klart:
– Jeg savner det faktisk ikke endnu. Jeg har været så heldig at få lov til at prøve alt det, jeg drømte om som teenager. Men på et tidspunkt blev det bare det samme, og jeg kunne ikke rigtig mærke noget mere. Det blev rutine at gå på scenen. Jeg har altid været nysgerrig på sidefunktionerne. Jeg har skrevet musik til Melodi Grand Prix og været en del af produktionsapparatet i mange år, så for mig er det en glæde, at det sker nu. Min kone og jeg flytter tilbage til Fredericia til foråret, når min datter er færdig med vuggestuen, så det glæder vi os til, slutter Martin Skriver.