9.2 C
Copenhagen
torsdag 6. november 2025

Regeringen afsætter mere end 600 mio. kr. i ny pulje til udtagning af lavbund

0

I dag åbner årets ansøgningsrunde til Klima-lavbundsordningen med en pulje på mere end 600 mio. kr. til gavn for klima, natur og vandmiljø. Puljen rækker til lavbundsprojekter svarende til op mod 5.000 hektar landet over.

Det er ambitionen i Landbrugsaftalen fra oktober 2021, at 100.000 hektar lavbundsjorder inkl. randarealer skal tages ud af produktion frem mod 2030. Det er ét af de værktøjer, der skal bidrage til at indfri målet om at reducere landbrugets udledning af drivhusgasser med 55-65 procent. I april viste en opgørelse, at der er kommet skub i processen med igangsat udtagning af potentielt mere end 30.000 hektar. Med åbning af en ny ansøgningsrunde i Miljøstyrelsens Klima-lavbundsordning tages endnu et skridt i den rigtige retning.

Regeringen har prioriteret mere end 600 mio. kr. i årets pulje, som nu kan søges af blandt andre landmænd, kommuner og fonde til at hjælpe lavbundsindsatsen endnu bedre på vej. I Klima-lavbundsordningen kan der søges om tilskud til forundersøgelse af, om et areal er egnet og til selve etableringen af projekterne.

Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) glæder sig over, at danske landmænd nu kan tage endnu et vigtigt skridt mod at udtage flere landbrugsarealer:

-Vi er et bredt flertal i Folketinget, som med Landbrugsaftalen fra 2021 har sat en ambition om at udtage 100.000 hektar lavbundsjorder inkl. randarealer frem mod 2030 som led i den grønne omstilling af landbruget. Det er ingen hemmelighed, at det har vist sig at være lidt af en bjergbestigning. Heldigvis viser de nyeste tal fra foråret, at vi er kommet godt i gang med mere end 30.000 hektar, hvor der nu er igangsat for- eller etableringsprojekter. Det skyldes ikke mindst en stærk samarbejdsindsats af både erhvervet og kommunerne. Fra regeringens side vil vi gøre vores bedste for, at landmændene ad frivillighedens vej melder sig ind i lavbundsindsatsen, og jeg er derfor glad for, at vi nu kan åbne for en pulje på mere end 600 mio. kr. til konkrete projekter.

Miljøminister Magnus Heunicke (S) stemmer i:

-Vores vand- og havmiljø er under pres. Vi står midt i en klima- og biodiversitetskrise, hvor vi mister arter hurtigere end nogensinde før. Derfor gør vi alt, hvad vi kan, for hurtigst muligt at komme i mål med flere klima-lavbundsprojekter. Ud over at vi opnår en lavere CO2-udledning, forbedrer vi også vandmiljøet og giver bedre forhold for insekter, planter og træk- og ynglefugle. Når vi udtager flere lavbundsjorde, holder vi hånden under biodiversiteten og giver i højere grad naturen mulighed for at passe sig selv. Jeg er glad for, at så mange i landbruget bakker op om projekterne. Det er afgørende for vores klima, natur og i bund og grund også os selv, fordi vi får mere flot og spændende natur.

3F: EU’s asbestreform er et vigtigt skridt i den rigtige retning

0
Foto: AVISEN

”Vi skal ikke hjem, vi skal videre,” siger formanden for Byggegruppen i 3F, Claus von Elling, der vil have øget fokus på asbest herhjemme.

Et flertal i Europa-Parlamentet har netop stemt ja til EU’s asbestreform, der blandt andet sænker grænseværdien for asbest i arbejdsmiljøet i EU-medlemslande fra de nuværende 100.000 fibre pr. kubikmeter til 2.000 over en periode på seks år.

-Det er et super vigtigt skridt på vejen for at beskytte de europæiske arbejdstagere mod udsættelsen for asbest. Jeg er særlig glad for det styrkede uddannelseskrav og den lavere grænseværdi. Det øger det generelle beskyttelsesniveau, og vi håber, at det vil smitte af særligt på de udenlandske kolleger, der kommer til Danmark og fjerner asbest i nattens ly og mørke, siger formanden for Byggegruppen i 3F, Claus von Elling, i en kommentar.

-Byggegruppen i 3F har arbejdet med denne sag de seneste 30 år. Derfor er vi selvfølgelig glade for, at det store arbejde nu bærer frugt. Vi skylder en særlig tak til de danske medlemmer af Europa Parlamentet, som har forhandlet og lyttet til vores ønsker og prioriteringer – både gennem vores europæiske bygningsarbejderforbund, der er lykkedes med at rejse dagsordenen i EU og fra os i 3F, siger Claus von Elling.

Omkring 90.000 mennesker dør hvert år af asbestrelaterede sygdomme i EU. Det nye direktiv sætter nye standarder for krav om det rigtige sikkerhedsudstyr og autorisation til at fjerne asbest.

-Asbest er et kæmpe samfundsproblem, som kan ramme alle vores medlemmer og andre borgere både herhjemme og internationalt. Derfor er det et kæmpe skridt mod et sundere samfund, at parlamentet nu har sagt ja til et sæt fælles spilleregler om at beskytte borgere og arbejdstagere mod de farlige fibre, siger 3F’s forbundssekretær Lene Krabbe Dahl.

Claus von Elling mener, at det nye direktiv er en god begyndelse, men at vi langtfra er i mål.

-Kampen for et asbestfrit Danmark er langt fra slut. Derfor arbejder vi videre blandt andet med at færdiggøre autorisationsordningen, men også for fortsat at sætte asbest på den politiske dagsorden herhjemme. Det kan for eksempel ske gennem ønske om en tilskudsordning til boligejere og et fortsat ønske om at indføre et forbud mod indkapsling,” siger Claus von Elling.

Hjulmand har udtaget truppen til EM-kvalifikationskampe

0
Foto: Anders Kjærbye / DBU Foto

Anfører Simon Kjær kan tangere og slå landskamprekorden i oktobers EM-kvalifikationskampe.

Landstræner Kasper Hjulmand har udtaget truppen til Herrelandsholdets to vigtige EM-kvalifikationskampe mod Kasakhstan i Parken 14. oktober og mod San Marino på udebane tre dage senere, 17. oktober.

I forhold til truppen fra september er Phillip Billing fra Bournemouth og Robert Skov fra Hoffenheim tilbage på Herrelandsholdet, og ellers er det værd at lægge mærke til, at anfører Simon Kjær kan tangere og potentielt slå Peter Schmeichels landskamprekord.

Simon Kjær har spillet 128 landskampe og er dermed kun en enkelt kamp fra Peter Schmeichels 129 kampe.

Truppen samles på mandag i Helsingør, hvor der vil træning hver dag frem mod lørdagens kamp mod Kasakhstan. Mandag formiddag flyver truppen til San Marino.

Du kan se den fulde trup herunder:

Softwarefejl får nye iPhones til at overophede: Apple lover hurtig løsning

0
Foto: Pixabay

De senest lancerede iPhone 15 og iPhone 15 Pro har en softwarefejl, der kan få enhederne til at overophede, rapporterer det amerikanske erhvervsmagasin Forbes.

Kun en uge efter de to modeller blev sat til salg, har Apple bekræftet, at nogle brugere kan opleve, at telefonerne føles varmere end forventet.

Men det stopper ikke her. Der er også identificeret en specifik fejl i iOS 17, som har indvirkning på overophedningen af nogle iPhone 15-enheder. Heldigvis har Apple allerede adresseret problemet og forventer at rulle en løsning ud i den kommende softwareopdatering, iOS 17.1.

Der er også rapporteret om, at opdateringer i populære tredjepartsapps, som Instagram og Uber, kan lægge yderligere belastning på de nye iPhones, hvilket bidrager til overophedningsproblemet. Apple er i dialog med appudviklere for at sikre en smidig oplevelse for brugerne.

Til trods for overophedningsrapporterne ønsker Apple at berolige forbrugerne. Selskabet påpeger, at iPhones er udstyret med indbygget beskyttelse mod overophedning. Skulle en iPhone nå en kritisk temperatur, vil dens interne komponenter automatisk træde i funktion for at regulere temperaturen og beskytte enheden.

Det er ikke alle ejere af de nyeste iPhone-modeller, der har rapporteret om overophedningsproblemer. Apple forsikrer samtidig, at der ikke er nogen sikkerhedsrisiko eller fare for enhedens langsigtede ydeevne som følge af denne fejl.

DMI advarer: Kraftig regn på vej over store dele af Danmark

0

Vejret i Danmark tager en våd drejning. Natten til tirsdag forventes et område med kraftig regn, som udvikler sig på grænsen mellem meget varm luft fra Centraleuropa og den køligere luft fra De Britiske Øer, at trække ind over landet fra sydvest.

Ifølge DMI kan der flere steder i Danmark falde mellem 20 og 40 mm regn. Men der er godt nyt til de, der frygter for et vedvarende regnvejr, da det allerede tirsdag aften forventes, at regnområdet hovedsageligt har passeret landet.

Som en reaktion på vejrsituationen har DMI udsendt et varsel for kraftig regn. Dette varsel omfatter store dele af Jylland, Fyn og nogle dele af Sjælland.

Maskinmestre spiller en central rolle i den grønne omstilling

Det er kort tid siden, at A.P Møller – Mærsk annoncerede, at verdens første metanoldrevne containerskib, Laura Mærsk, sættes ind med fast anløb til Fredericia Havn. Det glæder rektor Jens Færgemand Mikkelsen fra Fredericia. Hans maskinmestre spiller nemlig en centrale rolle.

– A. P. Møller – Mærsk har en målsætning om at nå netto-nul drivhusgasudledninger i 2040, og vi er glade for at samarbejde med Fredericia Havn. Vores partnere hjælper os med at nå vores ambitiøse grønne mål, og med at sikre vores kunder en dør-til-dør service, der hjælper dem med at reducere klimaaftrykket i deres værdikæder. Ingen kan løse opgaven alene, og vi har brug for gode partnere for at den grønne omstilling af skibsfarten kan lykkes i tide, sagde Birna Odefors, Nordic Managing Director hos A.P. Møller – Mærsk den 15. september i et interview i forbindelse med nyheden. I Fredericia er man klar til denne nye verden, men man gør det hele, imens det sker.

– Det er nok en revolution fra den verden, vi er vant til at leve i. Vi har talt dieselmotorer i årtier. Power-to-X er en helt ny teknologi, vi skal til at lære. Vi skal have større viden, så vi kan videreformidle det til eleverne. Det får betydning, når nogle sender bud efter metanol. Power-to-X bruger teknologi fra vindmøller eller solceller, som man laver om til brint. Tilføjer vi CO2, så bliver det til metanol, hvor det ligner meget dieselolie eller benzin, men det er grønt. Så vi skal bruge fossile brændsler, forklarer Jens Færgemand Mikkelsen.

Det er ikke bare skibe, der vil få gavn af den nye grønne teknologi, også den helt tunge trafik; lastbiltrafikken og flytrafikken, imødeser et helt nyt univers.

– Hvis vi havde batterierne til skibene, så var det naturligvis lettere at lade fra vindmølle og over i et skib, men batterierne findes ikke så store, hvorfor vi bruger power-to-x-teknologien. Hvor vi laver elektrolyse af strøm, som bliver til brint, vi kan lagre, så tilføjer vi metanol, hvorefter vi kan bruge det i skibene. Det bliver ikke kun skibstrafikken, der kommer til at bruge metanol. Det bliver også lastbilerne og flytrafikken. Vi forestiller os ikke, at vi stopper med at flyve og tage på ferie. Så denne teknologi er helt revolutionerende for den grønne omstilling.

De studerende på skolen har derfor travlt med at tilegne sig den nye viden, men det er ikke kun dem, det er underviserne, der skal være på.

– Vores studerende skal i allerhøjeste grad omstille sig til den nye verden. I første omgang skal vi have alle vores undervisere til at omstille sig, og det skal gå stærkt, fordi teknologien udvikler sig hurtigt lige nu. Vi er også allerede i gang med at udvikle en diplomuddannelse i power-to-x, som vi vil udbyde allerede næste år, og det sker uden, at vi har vidensgrundlaget på plads endnu. Det er vores produktionsapparat, vores undervisere og deres viden, som vi kan videreformidle. Ved at udbyde denne kommende uddannelse, så tvinger vi os selv til at blive skarpere og bedre på det, så vi kan give viden videre. I næste bølge kommer så de studerende, der skal lære noget om teknologien, siger Mikkelsen.

Mærsk Line har en repræsentant i bestyrelsen hos Fredericia Maskinmesterskole, og det har klart været en fordel for de studerende og underviserne i denne kontekst.

– Ja, det gør vi. Vi er så heldige, at vi har en i bestyrelsen fra Mærsk, der har været med til at udvikle metanolskibene, så vi har en portion viden der. Det er helt afgørende for den grønne omstilling, at vi følger med, og også uddanner vores unge mennesker til den nye industri, siger han.

Men det er ikke kun den grønne omstilling den nye teknologi er god for, det er også uddannelse og det ry, som den har. Mange tror nemlig, at en maskinmester er på havet fra starten, men det er ikke helt rigtigt.

– Vi har traditionelt haft svært ved at tiltrække unge mennesker til uddannelsen, fordi mange tror, at man sejler, når man uddanner sig til maskinmester. Lige nu har vi et gyldent vindue til at sætte fokus på, hvad der er rigtigt. Nemlig, at man bidrager og lærer meget andet; blandt om drift og teknologi, blandt andet ved de store anlæg, der skal bygges. Ved den værdikæde fra vindmøllen, der producerer el til elektrolysen til brint til metanol, er der maskinmestre, der arbejder. Derfor er det også vigtigt for os, at vi får skabt den fortælling, at maskinmestrene i denne sammenhæng er nøglen, siger Jens Færgemand Mikkelsen og slutter:

– Det er helt afgørende for den grønne omstilling, at vi kan det, og der er virkelig mangel på teknikere, der kan finde ud af det her. Vi skal bare i gang, og vi er godt på vej.

Roglic forlader Vingegaard og co.

0


Efter at have tilbragt otte år ved Jumbo-Visma, vil den slovenske Primoz Roglic ikke længere være en del af holdet fra det kommende år.

Primoz Roglic og Jonas Vingegaard vil ikke fortsætte som holdkammerater efter denne sæsons afslutning. Dette blev udtalt af den 33-årige Roglic i et interview med Cycling Pro Net umiddelbart inden Giro dell’Emilia cykelløbet startede.

Mere end 16.000 børn fordrevet efter oversvømmelser i Libyen

0

Efter de ødelæggende oversvømmelser i den østlige del af Libyen tidligere i september har flere tusinde familier mistet deres hjem, børn kan ikke komme i skole og har ikke adgang til sikker vandforsyning. UNICEF frygter, at hundredvis af børn er døde.

Mere end 16.000 børn er ifølge nye tal fra UNICEF fordrevet i det østlige Libyen efter det mest dødelige skybrud i Afrikas historie. Mens antallet af børn blandt ofrene endnu ikke er bekræftet, frygter UNICEF, at hundredvis af børn døde i katastrofen, da børn udgør omkring 40 procent af befolkningen.

Men selv for de børn, der overlevede katastrofen, er deres trivsel og tryghed i fare, da områdets skoler ikke kan gennemføre undervisning og dermed fastholde den vante hverdag. I den ramte region østlige del af landet blev 4 ud af 117 ramte skoler ødelagt og 80 delvist beskadiget.

Også på sundhedsområdet ser det slemt ud. Der er der akut mangel på rent vand i området og en voksende bekymring for spredning af vandbårne sygdomme. Kloaknettet og vandforsyningen blev beskadiget i oversvømmelserne og der er stor risiko for forurening af grundvandet. Alene i byen Derna skønnes 50 procent af vandsystemerne at være blevet beskadiget.

– Når katastrofer rammer, er børn altid blandt de mest sårbare. Den psykiske belastning hos børn efter en så voldsom katastrofe kan være ekstrem høj. Ofte ser vi, at børnene hverken sover, leger eller i det hele taget interagerer efter en så traumatisk hændelse som oversvømmelserne i Libyen har været, siger Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark.

Mange af de fordrevne familier bor midlertidigt på skoler og UNICEF har arbejdet sammen med myndigheder og partnere i Libyen siden katastrofen for at hjælpe børn og deres familier i de ramte områder.

UNICEF har siden katastrofen indtraf leveret 65 tons nødhjælpsforsyninger til de berørte områder, herunder medicinske forsyninger til 50.000 mennesker i tre måneder, 32.000 vandrensningstabletter hygiejnesæt til 17.000 personer, 500 sæt børne-vintertøj og 200 school-in-a-box-sæt. Dele er nødhjælpen er afsendt fra Verdenslageret i København.

– Når børns liv bliver så voldsomt forandret, er der behov for at genoprette en eller anden form for stabilitet og dermed give børnene mere tryghed og oplevelsen af lidt normalitet i kaosset. Det gør UNICEF ved at støtte genåbningen af ​​skoler, yde psykosocial støtte, genetablere sundhedsfaciliteter og få genoprettet vandsystemer, så de i det mindste kan få rent drikkevand, siger Susanne Dahl.

UNICEF har brug for 45 millioner DKK for at kunne løfte genopretningsindsatsen med fokus på uddannelse, sundhed og vand. Indtil videre har UNICEF modtaget omkring 25 procent af de hårdt tiltrængte midler.

10.000 ukrainere har forladt Danmark

0

Næsten 10.000 ukrainske flygtninge har forladt Danmark, hvilket efterlader 29.323 ukrainere i landet.

Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek nævner i en udtalelse, at trods det store antal, der er rejst, ønsker mange af de resterende ukrainere at blive i Danmark, selv hvis der opnås fred i Ukraine.

– Desværre ser det ikke ud til, at den brutale krig, som Putin fører i Ukraine, vil ende snart. Vi står overfor en enestående situation, og derfor er det korrekt af os at forlænge den specielle opholdstilladelse, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Til september har ministeriet registreret, at kun 29.323 ukrainere med denne specielle opholdstilladelse bor i Danmark.

Trafikanter og borgere fejrer Fynske Motorvej

0

I dag fejrede transportminister Thomas Danielsen, borgmestre fra Assens, Odense og Middelfart kommuner og lokale borgere, at udbygningen af Fynske Motorvej mellem Ejby og Odense V er færdig. Strækningen hen over Vestfyn er blevet mere sikker for både mennesker og dyr og er til glæde for 80.000 daglige trafikanter, som kommer hurtigere frem.

Udbygningen af de cirka 24 kilometer motorvej på Vestfyn gik i gang i 2019, og her fem år senere er strækningen nu fuldt udbygget med et ekstra spor i hver retning, nye broer, ramper og faunapassager. Dermed er der nu bedre fremkommelighed, og det er mere sikkert at køre på strækningen over Vestfyn.

Færdiggørelsen af det store projekt blev fejret af borgere på samkørselspladsen ved Aarup, hvor transportminister Thomas Danielsen, Søren Steen Andersen, borgmester i Assens Kommune, 1. viceborgmester Andreas Møller i Odense Kommune og Johannes Lundsfryd Jensen, borgmester i Middelfart Kommune, foretog et symbolsk snoreklip på en 2,4 meter lang motorvejskage.

– Det tredje spor på den vestfynske motorvej vil gøre en kæmpe forskel for de 80.000 bilister, der hver dag kører på den 24 kilometer lange strækning mellem Middelfart og Odense V. Samtidig er udbygningen sket i respekt for omgivelserne, hvor der er etableret fem faunapassager, plantet en skoleskov med 4.000 træer, fritlagt en å og sået planter, der vil gavne natur og insekter. Alt i alt et rigtig vellykket stykke infrastruktur, der vil binde Danmark endnu bedre sammen i fremtiden, siger transportminister Thomas Danielsen.

Selvom Vejdirektoratet har haft fokus på at minimere generne for både trafikanter og borgere blandt andet ved at inddele projektet i etaper, så kan et projekt af denne kaliber ikke gennemføres uden at genere.

Vejdirektør Jens Holmboe takker tålmodige trafikanter og de mange naboer.

– Vi ved godt, at det de sidste par år ikke altid har været lige sjovt at krydse Fyn, fordi man på sin tur er blevet mødt af vejarbejde en eller flere gange på turen. Det har heller ikke altid været sjovt at være nabo til så stort et projekt, fordi vi måske har rodet på jeres grund eller har støjet eller støvet, men det er nu slut. Bortset fra opsætning af nogle støjskærme, så er vi færdige med at være i vejen for trafikanterne og med at støje og genere naboerne, så tusind tak for samarbejdet og tålmodigheden med os.

Vejdirektør Jens Holmboe takker også entreprenøren M. J. Eriksson for et godt samarbejde, som har gjort, at man er kommet i mål med projektet til tiden og indenfor det afsatte projekt.