6.9 C
Copenhagen
søndag 9. november 2025

Fredericia Musicalteater har modtaget støtte fra Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond

0

H.M. Dronningen deltog onsdag den 28. november 2023 i bestyrelsesmøde i Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond. Fonden støtter kulturelle, videnskabelige og sociale formål, der endnu ikke er igangsat. Blandt dem, der er valgt, er Fredericia Musicalteater.

Fredericia Musicalteater har for nylig modtaget en ekstra lille julegave fra H.M. Dronning Margrethe i forbindelse med uddelingen af støtte til kulturelle, videnskabelige og sociale formål fra Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond.

Fredericia Musicalteater har helt specifikt modtaget 50.000 kr. til den nye og magiske musicalkoncert for børn “Den Fortryllede Kuffert”, som har premiere den 10. februar 2024.

Bestyrelsesmødet fandt sted på Fredensborg Slot, og følgende projekter fik bevilliget støtte:

Dansk Danseteater
Forestillingen “Mongrel”
40.000 kr.

Foreningen BalCon
Ny International Sommer Ballet på Skuespilhuset
75.000 kr.

Dansehallerne
Danseforestillingen “Rejsen/Angalanera – dansende møder med grønlandske og danske børn”
100.000 kr.

København Danser                   
København Danser – sæson 2024 (4 forestillinger)                                                  
75.000 kr.

Politikens Forlag                       
Bogen “Kejserinde” om kejserinde Dagmar                                                  
50.000 kr.

Gyldendal                                 
Bogen “Verdens historie – fra oldtiden til i dag”                                                  
50.000 kr.

Det Danske Bibelselskab          
Bogen “Bibelen i ord og billeder” af Lisbeth Smedegaard Andersen                                                  
50.000 kr.

Nord Academic / Gads Forlag  
Bogen “Grænseløse jøder”       
50.000 kr.

Det Danske Bibelselskab          
Ny autoriseret oversættelse af Bibelen                                                  
500.000 kr.

Sct. Nicolai Sogn, Vejle           
Fire messehagler til Vejle Sct. Nicolai Kirke                                                  
75.000 kr.

Vallø Stift                                 
Sandstensarbejder på Vallø Slot                                                  
200.000 kr.

Dansk Center for Herregårdsforskning, Gammel Estrup Danmarks Herregårdsmuseum       
Afholdelse af symposiet “Nordisk Slots- og Herregårdssymposium 2024 – Nordens herregårde som dannelsescentre”                                              
50.000 kr.

Commune de Luzech            
Renovering af Impernal-tårnet i Luzech                                              
75.000 kr.

Foreningen Folkedans for Fremtiden                                              
Videodokumentationen “Folkedans for Fremtiden – Les Lanciers”                                              
100.000 kr.

Danmarks Indsamling          
Danmarks indsamling 2024 “Hjælp verdens sultne børn”                                              
500.000 kr.

Ungdommens Røde Kors     
Udvikling af Lektiecaféindsatsen for udsatte børn og unge                                              
75.000 kr.

Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade                                              
Faglig sparring om spiseforstyrrelser og selvskade                                              
50.000 kr.

Bryd Tavsheden                   
Projektet “Forebyggelse af vold i nære relationer – målrettet børn og unge på skoler lander over”
50.000 kr.

Danske Døves Landsforbund
Projektet “Tegnsprogspakke – Pårørendestøtte til forældre med døve børn og unge”              
100.000 kr.

Tandsundhed Uden Grænser
Støtte til Tandsundhed Uden Grænsers arbejde med at hjælpe børn til bedre tandsundhed i Rwanda, Palæstina og Guatemala                                              
50.000 kr.

Scleroseforeningen               
Etablering af petanque-bane ved Sclerosehospitalet i Ry                                              
80.000 kr.

Foreningen Cancerramte Børn                                              
Projektet ”Kok-Amok” middage i 2024/2025 for indlagte kræftramte børn, og deres familier.
50.000 kr.

Lungeforeningen                  
Projektet “Livskvalitet til KOL-patienter”                                              
100.000 kr.

Astma-Allergi Danmark       
Indkøb af et nyt positionsmålingsmikroskop (Støtte til videnskabelig forskning og formidling af den danske pollenindsats)                                              
50.000 kr.

Sjældne Diagnoser                
Afholdelse af Sjældne-dagen 2024: Synlighed og fællesskab for sjældne borgere                    
50.000 kr.

Foreningen Familier med kræftramte børn                                              
Støtte til organisationens aktiviteter for kræftramte unge i 2024                                              
75.000 kr.

Fonden Mødrehjælpen         
Mødrehjælpens Julehjælp 2023                                              
100.000 kr.

Julemærkefonden                 
Udsatte børns ophold i 10 uger på Julemærkehjem                                              
150.000 kr.

Frelsens Hær                         
Støtte til Frelsens Hærs julehjælp i 2023                                              
100.000 kr.

Foreningen Hus Forbi           
Etablering af et korps af sælgerambassadører i Foreningen Hus Forbi                                     
250.000 kr.

Ribe VikingeCenter              
Katalog og malebog om vægmalerier i Danmarks første kirke, Ansgar Kirke                        
50.000 kr.

Dansk Skoleskak                  
Projektet “Skakkens Hus – Hjernens Motionscenter”                                              
75.000 kr.

Statens Museum for Kunst   
Udstillingen “Giacometti: tilsyneskomster”                                              
75.000 kr.

Center for Tekstilforskning, Saxo-instituttet, Københavns Universitet                            
Forskningsprojektet “Silkebånd på Museum Amager – et vindue til Europa”                                 
200.000 kr.

ARoS – Aarhus Art Museum                                              
Udstillingen “Richard Mortensen Mellem Instinkt og Intellekt”                                              
75.000 kr.

Den Hirschsprungske Samling                                              
Udstillingen “SOLDATER. Kunsten og danskerne i krig”                                              
150.000 kr.

Faaborg Museum                  
Forskningsprojektet “Kai Nielsen – KROP, HUMOR, MYTER OG SPORT”                                
75.000 kr.

Museum Østjylland              
Udstillingen “De romerske mønter”                                              
100.000 kr.

Museum Sydøstdanmark      
Kunstprojektet “Jord, Himmel og Måne. Et kunstnerisk perspektiv på anvendt arkæologi som metode i Køge Nord”                                              
100.000 kr.

Glas-Museet for glaskunst    
Gruppeudstillingen “Labyrint”                                              
50.000 kr.

Summartónar                        
Musikfestivalen Summartónar 2024 (Færøerne)                                              
50.000 kr.

KLANG – Copenhagen Avantgarde Music Festival                                              
Festivallen “KLANG 2024” 
75.000 kr.

Århus Sinfonietta                 
Ensemblets koncertaktiviteter i 2024                                              
75.000 kr.

Ærø Folkelige Musikforening                                              
Ærø Harmonikafestival 2024
20.000 kr.

Sønderjysk Pigekor og Drengekor                                              
Sønderjysk Pigekors 30 års jubilæumskoncert                                              
50.000 kr.

Trinitatis Kirke, Fredericia   
Gennemførelse af koncerter i Trinitatis Kirke i anledning af 175-året for Slaget ved Fredericia (6. juli 1849-2024)                                              
40.000 kr.

Musikforlaget Edition-S       
Nodeskrivning til den nye opera “Don Juans Inferno” af Simon Steen-Andersen
50.000 kr.

Den Danske Strygekvartet   
Afholdelse af kammermusikserien “Series of Four 2024”                                              
50.000 kr.

Ensemble Storstrøm             
Musikprojektet “Mens vi venter på tunnellen – Understrømmen møder Ernestinenschule” – 5 koncerter                                              
50.000 kr.

Klassisk4                              
Realisering af Klassisk4’s koncertrække i 2024 i Silkeborg                                              
50.000 kr.

Fredericia Musicalteater      
“Den Fortryllede Kuffert” – en ny og magisk musicalkoncert for børn                                      
50.000 kr.

Der blev i alt bevilget 4.830.000 kr. ved dette møde til i alt 51 projekter.

Energy Cool var grønne pionerer før det blev mainstream

0

I den pulserende by Fredericia finder vi hovedkontoret for Energy Cool, en virksomhed, der ikke bare taler om grønne løsninger – de leverer dem. I denne uge modtog virksomheden Dansk Industris i Trekantområdet “Initiativpris”. Prisen kommer godt 15 år efter, at virksomheden blev stiftet af Henrik Thorsen og Lars Frank, der satte sig for at transformere kølebranchen med banebrydende og energibesparende teknologier.

– Vores vision var klar fra begyndelsen, siger Henrik Thorsen, direktør og medstifter, da vi drikker en kop kaffe inden det formelle tv-interview.

– Vi ønskede at skabe en løsning på et udækket behov inden for effektiv og miljøvenlig køling af server- og teknikrum. I dag, næsten 15 år senere, kan vi stolt sige, at vi er teknologiførende globalt, fortæller han.

Energy Cool er ikke blot en spiller på det lokale marked. Deres innovative tilgang har tiltrukket store internationale virksomheder, inklusive tv- og fiberselskaber samt teleoperatører.

– Vores skalerbare forretningsmodel har gjort det muligt for os at tilpasse os hurtigt og effektivt til kundernes behov, forklarer Thorsen.

Energy Cool har cementeret sin position som en central aktør i den teknologiske infrastruktur, der understøtter vores moderne kommunikationssystemer. Med en vision om bæredygtighed og innovation har de formået at skabe løsninger, der er afgørende for drift af kritiske teknologier. Henrik Thorsen, direktøren for Energy Cool, forklarer deres rolle og strategi således:

– Dette opnår vi ved at levere avancerede kølesystemer, som er essentielle for drift af disse teknologier. Vi er stolte af at have store internationale virksomheder som vores kunder, virksomheder, der er nøgleaktører i at opbygge og vedligeholde den infrastruktur, der understøtter vores daglige kommunikation. Siden virksomhedens begyndelse har Energy Cool været designet med skalerbarhed for øje, lige fra samarbejdet med underleverandører. Vores kundebase, bestående af prominente internationale tv- og fiberselskaber samt teleoperatører, afspejler denne skalerbarhed. Fra dag ét har vi haft en vision om en virksomhed, der kan vokse og tilpasse sig i takt med markedets behov, hvilket har formet alt, hvad vi gør, til at være fleksibelt og skalerbart.

Energy Cool har igennem årene gennemgået en markant transformation, ikke kun i deres teknologiske tilbud, men også i deres fysiske tilstedeværelse og driftsstrategi. Denne udvikling er drevet af et stærkt ønske om at være mere bæredygtige og en respons på de skiftende samfundstendenser, især dem der opstod under covid-pandemien.

– Tidligere opererede vi fra flere forskellige lejemål, men med ønsket om øget bæredygtighed, og inspireret af den fællesskabsånd, der opstod under covid-pandemien, hvor lokal handel blev prioriteret, udviklede vi et nyt koncept. Dette koncept fokuserer på brugen af lokal arbejdskraft, minimerer transporttid for vores produkter og sikrer nærhed til produktionsprocessen. Vi har skabt en model, der let kan implementeres globalt, fortæller Henrik Thorsen og fortsætter:

– Over de sidste 15 år har der været en markant udvikling. Min baggrund i kølebranchen var allerede dengang præget af teknologisk fokus, men i dag har vi positioneret os som en global leder inden for teknologi. Det har været en utrolig rejse at definere nye standarder, især når det bidrager til, at vores kunder opnår betydelige besparelser på strømforbruget og derved reducerer deres CO2-udslip væsentligt.

Energy Cool har altid været i spidsen for den grønne omstilling, længe før det blev en global tendens. Deres tilgang har været båret af en dyb overbevisning om vigtigheden af bæredygtighed i erhvervslivet. Henrik Thorsen, direktøren for Energy Cool, beskriver virksomhedens tidlige engagement i miljøvenlige initiativer og deres vedvarende dedikation til denne sag:

– Grøn før klima blev mode. Det er ikke altid en fordel at være firstmover, men vi har været på forkant med mange ting. Vi har en gennemsyret grøn mission. Det er ikke kun det firmaet gør. Vi har et grønt hjerte. Alt, hvad der er grønt og kan hjælpe med den grønne omstilling, det bibringer vi gerne viden til, fortæller Henrik Thorsen, der også afslører, at det en lidt anden ledelsesfilosofi, der driver ham på godt og ondt.

Under Henrik Thorsens ledelse har Energy Cool ikke blot omfavnet, men også dyrket en kultur af kontinuerlig innovation og fleksibilitet. Dette er særligt vigtigt i en industri, der er i konstant forandring. Thorsen beskriver sin unikke tilgang til ledelse og virksomhedens dynamik:

– Det kræver meget af medarbejderne at have en tosse som mig som chef på et område, hvor verden forandrer sig hurtigt. Gennem 15 år har vi fået skabt en kultur, hvor medarbejderne er skuffet, hvis der ikke kommer en tosset ide på ugebasis. Det er jo en vild strategi på godt og ondt. Vi justerer stort set på ugebasis vores virksomhed på alle mulige parametre. Det er en forandringsverden, man ikke møder mange steder, siger han uddyber:

– Det er kunsten at tilpasse sig verden, imens den forandrer sig. For 15 år siden var det ikke nemt for små innovative virksomheder at komme ind hos store selskaber, men i dag har de selskaber fundet ud af, at kreativitet, innovation og tilpasningsevne er et must, ellers sker tingene ikke hurtigt nok.

Modtagelsen af DIs Initiativspris er for Energy Cool en kilde til stor stolthed og anerkendelse. Henrik Thorsen, direktøren, er taknemmelighed og stolt over denne ære:

– DIs Initiativspris betyder meget for os. Det er betydningsfuldt, at andre anerkender og værdsætter det arbejde, vi gør. Vi er utroligt stolte over denne anerkendelse, siger Thorsen, der også er glad for at drive virksomhed i Fredericia.

– Vi trives fantastisk i Fredericia. Vores centrale placering i Danmark gør det nemt for os at arbejde og dele viden. Fredericia er den perfekte match for os, og støtter os fuldt ud i alt, hvad vi foretager os.

Når det gælder fremtiden, ser Energy Cool store muligheder og udfordringer. Henrik Thorsen, virksomhedens direktør, deler sine tanker om de næste skridt i den grønne omstilling og den rolle, teknologisk innovation, såsom kunstig intelligens (AI), vil spille:

“Vi ser AI revolutionere markedet endnu en gang. Teknologisk set er der ingen barrierer for den grønne omstilling. I fortiden manglede vi de nødvendige teknologier, men det er ikke længere tilfældet. Nu handler det om finansiering. Vi er nu i stand til at implementere disse forandringer. En stor del af processen involverer også at ændre samfundets og individets mentalitet. Det tager tid at ændre et helt samfund. Tænk bare på, hvordan holdningen til elbiler har ændret sig de sidste ti år. I dag sker forandringer hurtigere og hurtigere. Store selskaber oplever ofte større udfordringer med at skabe forandring. Vi har denne tilpasningsevne i vores DNA, men jeg tør ikke spå om fremtiden. Det er tydeligt, at den grønne omstilling skrider hurtigt frem, og jeg er sikker på, at tempoet kun vil øges, slutter Henrik Thorsen.

Fredericia fortjener at komme i superligaen

0

Han har snøret sine fodboldsnørebånd fra han var ganske lille. Storebror Danny og familien elsker fodbold. Det gør han også. På banen brillierede han mere og mere som årene i gik. Han har prøvet det meste i dansk fodbold; Superliga og 1. division, og så følger han stadig sin klub; FC Fredericia tæt.

Tommy Knudsen blev tilbudt den første ungdomskontrakt i FC Fredericias historie, men i ungdomsårene husker han bedst, at han var med til at sikre VB oprykning til Superligaen. Tommy Knudsen er født i 1982. Han har altid boet i fæstningsbyen, født og opvokset indenfor Voldene, gift med Disirée, som han har tre børn mød. Opvokset i byens centrum, men med skolegang på Skjoldborgvejens Skole og en fritid, der bød på sport, venner og en stor portion fodbold.

– Jeg spillede i KFUM, fra jeg var helt lille. Det betød også mange gode lokalopgør i ungdomsårene. Mine skolekammerater spillede for Fredericia fF. Jeg husker tydeligst i 1996, at vi var i samme pulje i Mesterrækken. Vi mødtes i den første kamp på den dag, hvor der var Kemira-udslip. F’erne vandt 1-0 på bane 1. Returkampen vandt KFUM 2-0 efter en lækker kasse af mig, siger Tommy og griner.

På det daværende KFUM-hold var blandt andet Johnny Thomsen, og sammen med andre dygtige spillere var KFUM et stærkt hold dengang.

– Vi var konstant på træningslejr husker jeg, og det var rigtig godt for os socialt, men når vi taler om Johnny, så var han en lille knægt dengang, så hvert andet år, når vi var yngste årgang, spillede han på andetholdet. Jeg spillede på midtbanen sammen ham. Han var arbejdsmanden, og så lavede jeg det kreative.

Så gik turen til Vejle Boldklub, og der fik han også nogle af de største oplevelser i hans fodboldkarrier.

– Skiftet kom i stand et par dage før min fødselsdag i 1998. En træner fra Vejle ringede til min mor, mens jeg ikke var hjemme. Min far hentede mig på en rasteplads i Middelfart, og så fortalte han, at VB havde ringet og jeg skulle kontakte dem, når jeg kom hjem. Vi talte frem og tilbage i nogle timer, og det endte med vi mødtes på banegården i Vejle, hvor vi kørte af sted til et stævne i Lyngby og var der i fem dage. Undervejs spillede vi nogle kampe, og vandt blandt andet 4-1 over B1903 og jeg lagde op til alle målene. Det fik træneren til at kalde mig til samtale og sagde vi skulle finde ud af noget, siger Tommy.

Tommy var splittet omkring tilbuddet. Han havde svært ved at fortælle om det til barndomsklubben KFUM, men med VB bankende på døren på den anden side var det en speciel situation.

– Stig Pedersen (direktør i FC Fredericia red.) kaldte mig ind på kontoret og tilbød mig den første ungdomskontrakt i FC Fredericias historie. Min mor sagde jeg måtte sige fra, hvis det var VB, jeg ville. Jeg endte med at skifte til Vejle, hvor jeg lavede tre mål og otte assists mod gode hold. Vi spillede mod blandt andet Rasmus Würtz og Thomas Augustinussen fra AaB. Vi spillede et flot efterår i 1998, men i foråret 1999 sad jeg på bænken, da vi kom op og spille med årgangen ældre end mig, forklarer Tommy

– Fra 2002-12 levede jeg af fodbold. Vi rykkede op i Superligaen i sidste runde, da vi slog Esbjerg, og det var helt vildt. Med fem kampe tilbage var vi otte point efter andenpladsen, men vi endte med at hente Frem og Køge. På Esbjergs-hold var kendte spillere som Jess Thorup, Michael Hansen og Simon Karkov. Hele stadionet var rødt med Vejle-fans derovre. Jeg startede inde i kampen, kan jeg huske. I maj fik jeg debut, efter jeg havde fået rødt kort i min sidste ynglingekamp og skulle afsone karantæne. Vi vandt kampen mod Esbjerg 4-2 og banen blev invaderet af fans, fortsætter han.

Han husker tiden, som fantastisk, men ville ønske, at han havde nydt det lidt mere. Når man tager skridtet fra ungdomsfodbold til at repræsentere landsholdet og spille i Superligaen, er det en monumental forandring. Man skifter fra lokale baner til at stå ansigt til ansigt med topatleter på nogle af de mest hædrede stadions, hvor hvert skridt og hver dribling bliver observeret af tusindvis.

– Det var stort. Det var stort at spille på ungdomslandsholdene, det var stort at spille Superliga. Det var stort at stå overfor de store spillere på de store stadions. Jeg kan huske en oplevelse på Brøndby Stadion, hvor jeg slet ikke kunne høre, hvad min sidekammerat sagde, så meget larmede deres fans. Det var en speciel oplevelse. Det må være fedt med sådan en opbakning. Det mærker man virkelig på banen.

I 2006 tog Tommys fodboldkarriere en ny drejning på grund af en alvorlig ankelskade.

– Jeg kom ikke tilbage på det niveau, som jeg havde inden skaden. Jeg var røget på Danmarksserieholdet, som jeg var med til at rykke op i 2. division. I februar kontaktede Stig Pedersen mig, og jeg var selv blevet prikket på skulderen om, at VB ikke ville forlænge. I maj tilbød de mig faktisk en ny kontrakt, og Kolding, som havde Johnny Mølby som træner, ville også have mig, men mavefornemmelsen sagde FC Fredericia, hvor jeg ville blive en vigtig del af holdet,” forklarer Tommy og fortsætter:

Stig Pedersen lokkede med det nye stadion og omgivelserne. Det endte med at være et godt match. I Fredericia blev Tommy hurtigt en central skikkelse, ikke kun på holdet, men også i klubbens dna.

– Det fede var, at jeg gik direkte ind på holdet og var en profil fra start. Jeg havde nogle gode sæsoner i klubben, hvor den første nok var den, hvor jeg havde størst personlig succes. Jeg vendte retur til et Fredericia-hold en ny ånd og en ny optimisme omkring klubben. Der skete meget i de år. Det var en ny tid. Nye og flere sponsorer kom til, omgivelserne blev bedre og bedre. Vi var jo også tæt på at rykke op, husker Knudsen og uddyber:

– I alle mine år i klubben spillede vi i den gode ende af 1. division, og i 2010 var vi tæt på at rykke op, da vi missede i sidste øjeblik i Kolding. Vi havde fået at vide kort før kampen, at vores træner Peter Sørensen skiftede til AGF, men det påvirkede os ikke. Vi var klar og ville vinde. Det vil man hver gang som fodboldspiller. Vi havde den samme gode indstilling som i andre kampe. Det glemmer mange nok. Vi vandt også mange andre kampe heldigt i den sæson, det var marginaler, og heldet svigtede os i Kolding. Jeg driller stadig Søren Møller Phillip, som jeg faktisk arbejder sammen med i dag i Sydbank. Han fik jo en frispilning fra mig i feltet, som han skulle have sat ind, men det gjorde han ikke. Sådan er det også at være fodboldspiller. Vi gjorde vores bedste.

En diskusprolaps i 2011 satte en stopper for Tommy Knudsens tid i FC Fredericia. Kontrakten løb ud og blev ikke forlænget.

– Jeg fik også en fiberskade i maven. Den gjorde, at jeg endte med at tage med på Spillerforeningens tur for klubløse spillere. Jeg kom hjem fra turen og blev tilbudt en kontrakt i FC Fyn, der var en fed klub. Jeg var ærgerlig over, at jeg kun fik et halvt år hos dem, men jeg fik en ny diskusprolaps efter en duel med Rasmus Festersen og så besluttede jeg, at det var slut.

I dag følger han FC Fredericia tæt, og han mener også klubben fortjener at komme op.

– Allerede dengang mente jeg, at Fredericia fortjente at komme med i det fine selskab. Alle muligheder var der, og klubben har været tæt på mange gange. Når det er sagt, så gør FC Fredericia det virkelig godt. Klubben har gode spillere, en god spillespil og som jeg ser det; en god træner, som man kan være glade for. Jeg hørte også selv, da jeg spillede, hvorfor vi ikke ville det mere, og det møder jeg stadigvæk, når jeg hører folk tale om fodbold og Fredericia, men der må jeg slå fast: Alle fodboldspillere vil vinde. Det ville vi også og det vil FC Fredericia også nu. Jeg under virkelig byen og holdet kommer i Superligaen, slutter Tommy Knudsen.

Carlsberg Danmark reducerer sin absolutte CO2e-udledning med 28%

0

Energireduktioner, nye løsninger og grønne tiltag i hele værdikæden har medført en markant reduktion i Carlsberg Danmarks samlede C02e-udledning. Flere initiativer er også kommet bryggeriets kunder til gode.

Energireduktioner på bryggeriet, energieffektive køleskabe hos kunderne, emballage med mere genanvendt indhold og et reduceret energiforbrug hos leverandørerne. Det er nogle af de vigtigste drivkræfter, der har gjort det muligt for Carlsberg Danmark at reducere sin samlede CO2e-udledning[1] fra ca. 280.000 ton CO2e i 2015 til 200.000 ton CO2e i 2022 svarende til en reduktion på hele 28%.

– Jeg er meget stolt over, at Carlsberg Danmark har leveret en markant CO2e-reduktion. Vi udleder ikke alene mindre CO2e pr. produceret enhed, vi har også formået at reducere vores absolutte udledning markant. Bæredygtighed spiller en central rolle i vores forretning, og vi har lanceret flere tiltag, der har sænket vores C02e-aftryk, så dette flotte resultat viser, at vi er på rette vej, siger Peter Haahr Nielsen, adm. direktør i Carlsberg Danmark.

De 80.000 ton CO2e Carlsberg Danmark har reduceret, svarer til omtrent 10.000 danskeres årlige C02e udledning[2]. Carlsberg Danmark udleder også mindre CO2e pr. produceret enhed og har således reduceret sin relative CO2e -udledning med 25% i hele værdikæden. pr. liter brygget øl. Det betyder, at bryggeriet nu har et C02e aftryk på 0,33 kg CO2e pr. liter brygget øl fra kornet på marken høstes, øllen brygges, emballeres og transporteres ud til kunden, og ender i hånden hos forbrugeren.

– Vores mål for 2022 var minimum 15% reduktion pr. liter produceret i værdikæden, og det har vi langt overgået. Vores arbejde er at sikre, at vi kan blive ved med at sælge vores produkter og gerne flere, men de må ikke have en øget påvirkning på klimaet. Og det kan vi med stolthed fremvise nu takket være en solid indsats fra vores leverandører og vores egne tiltag, siger Peter Haahr Nielsen og fortsætter:

– Ambitionen om at blive CO2e-neutral i værdikæden i 2040 kræver, at vi finder nye veje, så et tæt samarbejde med vores partnere og leverandører er afgørende. Ingen kan løse de klimaudfordringer, vi står overfor alene, så det er nødvendigt, at vores leverandører og samarbejdspartnere også er i færd med en grøn omstilling. Vi går forrest med vores eget bryggeri, som skal være CO2e neutralt inden 2030.

Energieffektivitet

Energireduktioner på bryggeriet i Fredericia og nye løsninger ude hos kunderne har også været en væsentlig årsag til CO2e-reduktionen.

På bryggeriet har man reduceret sin C02e-intensitet med 20%1.

– Hos Carlsberg arbejder vi videnskabeligt med den klimabelastning, som produktionen af øl har, og vores klimamål er godkendt af Science Based Targets initiative. Vi har lanceret flere tiltag, der har sænket vores C02e-udledning på bryggeriet markant. Vi har blandt andet udfaset brugen af olie på bryggeriet, optimeret vores kedler og generelt haft fokus på energiledelse. Vores vandgenindvindingsanlæg har sænket bryggeriets energiforbrug med 10% gennem egenproduktion af biogas og recirkulering af varmt vand, siger Tenna Skov Thorsted, senior sustainability manager i Carlsberg Danmark.

Investeringer i energieffektive køleskabe og dekarbonisering af elnettet i Danmark har reduceret det relative C02e-aftryk med 58% i afkølingen af Carlsberg Danmarks produkter hos bryggeriets kunder.

Indenfor landbrug og forarbejdning har man opnået en relativ CO2e-reduktion på 40%, hvor forbrugertrends, og et reduceret energiforbrug blandt bryggeriets leverandører af maltbyg og sukker også har spillet en central rolle.

Flere klimaskridt forude

Hos Carlsberg Danmark vil man bruge denne milepæl til at opnå yderligere CO2e-reduktioner i værdikæden blandt andet indenfor landbrug. 

– Vi har leveret en CO2e-reduktion over forventning, så vi har vist, at vi kan sætte handling bag vores ambitiøse mål og vokse vores forretning samtidig med, at vi reducerer vores udledning, og det skal vi fortsætte med. Hvis vi skal reducere det samlede aftryk fra vores produkter yderligere, især i landbruget, skal vi i endnu højere grad indgå i forskellige partnerskab og løfte i samlet flok, siger Tenna Skov Thorsted.

Faktaboks

  • Indenfor landbrug og forarbejdning har man opnået en relativ CO2e reduktion på 40%. Det skyldes blandt andet et mindre forbrug af sukker samt et reduceret energiforbrug blandt leverandørerne Nordzucker og Viking Malt.
  • På bryggeriet har man reduceret sit relative CO2e-aftryk med 20%1, der er drevet af øget energieffektivitet, og brug af vedvarende elektricitet og innovative løsninger – såsom udvinding af biogas fra vandgenvindingsanlægget, hvilket gør det muligt for bryggeriet at bruge termisk energi, der er vedvarende.
  • I emballage og forpakning har man opnået en relativ CO2e reduktion på 14%, hvilket blandt andet skyldes mere genanvendt materiale i dåser, glasflasker og PET-flasker.
  • Indenfor transport og distribution har Carlsberg Danmark reduceret sin relative C02e-udledning med 8% grundet et fald i forretningsrejser samt en mindre reduktion i benzinforbrug.
  • Kølingen af Carlsberg Danmarks produkter har opnået en relativ CO2e reduktion på 58%, hvor energieffektive køleskabe og en dekarbonisering af elnettet har været drivkræfterne.
  • Carlsberg Danmark har reduceret sin relative udledning med 25% fra omtrent 0,44 kg CO2e pr. liter i 2015 til 0,33 kg CO2e pr. liter in 2022.
  • Carlsberg Danmark har reduceret sin absolutte udledning med 28% fra omtrent 280.000 ton CO2e i 2015 til 200.000 ton CO2e i 2022.

Fakta – Relativt og absolut CO2e-aftryk
Det absolutte CO2e -aftryk er Carlsberg Danmarks samlede udledning af CO2e, mens det relative CO2e -aftryk afspejler, hvor meget CO2e der udledes pr. produceret volumen.


[1] Scope 1, 2 og 3

[2] Baseret på 7,5 ton CO2e pr. indbygger i Danmark, Danmarks Statistik 2022

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag, og vi kan egentlig godt forstå hvorfor

0
Foto: Nørrebro Teater

Nørrebro Teater opsætter endnu engang den succesfulde, humoristiske og musikalske forestilling “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag”. En teaterfortolkning af Morten Münsters bestsellerbog om menneskers adfærdsdesign. Instrueret af Anastasia Nørlund og komponeret af Markus Artved.

Forestillingen henvender sig til en bred gruppe af mennesker på tværs af alder, som alle har det til fælles at føle sig udfordret af de mange forventninger, vi stiller til os selv, og som arbejdsmarkedet forventer af os.

Endnu en hverdag

I en sal, der minder om en stor biografsal, summer det af begejstring, og der grines højlydt over de mange komiske og ikoniske øjeblikke. Vi bliver revet med ind i en absurd og genkendelig hverdag på det store, ambitiøse advokatbureau, hvor ledelsen har fundet firmaets nye mission. En udviklingsstrategi, der skal optimere og passionere medarbejdernes servicehjerter til at gøre en forskel i firmaet, og i fællesskab konstruerer
firmaets DNA til moderne kerneværdier.

Den eneste forhindring er dog, at så snart hverdagen rammer igen og kopimaskinen endnu en gang ikke virker, så er vi måske ikke så forandringsparate og helhedstænkende som vi var på strategidagen på Comwell.

Med ørehængende og velkomponeret musik samt en humoristisk og letsindig tilgang berører forestillingen hverdagsscenarier. Hverdagsscenarier der indebærer guilty pleasures, som vi alle falder i. Drømme, der holder os i gang på en grå hverdag. Lystens og kærlighedens dilemmaer. Kopimaskinen, der aldrig virker, når man skal bruge den, og sidst men ikke mindst, firmaets udviklingsstrategi, som ingen forstår, hvordan de skal efterstræbe.

Foto: Nørrebro Teater

Thailands solnedgang

Scenografen Julian Toldam Juhlin har formået at skabe en forunderlig verden. Dualiteten mellem firmaets grå, kedelige søjler og kasser og et levende billede af Thailands smukke solnedgang med en masse stillestående, flyvende fugle i papirklip fanger øjet. Vi bliver revet med ind i den unge piccolos drømmeverden om backpackerlivet, og vi drages af det sprudlende, varme og festlige scenebillede, der er belyst af Jim Falk Nielsen. Gennem hele forestillingen understøtter belysningen scenografien godt, og vi bliver betaget af det sceniske udtryk, som lyset er med til at give scenerne. Vi ser nogle markante karikerede karakterer som trods deres forskelligheder alligevel er meget ens. Fra forestillingens start til slut, mestrer skuespillerne en god komisk timing og spiller deres karakterer med en absurditet, der virker og fylder den store scene med deres tilstedeværelse.

What’s your purpose og WHY?

Det er de helt store spørgsmål i den nye udviklingsstrategi, som ledelsen har fået foræret på deres strategidag på Comwell, og som de ihærdigt ser skal revolutionere firmaet. Der forventes også at medarbejderne i lige så høj grad som lederne brænder for at opnå dette mål. Men det er nemmere sagt end gjort, når ledelsen ikke ved, hvad de laver eller hvordan de skal nå deres mål om at være et moderne, fritænkende og kundecentreret firma.

I deres kedelige og grå beklædning forsøger karaktererne hver især at knække koden i den nye strategi, samtidig med at de har deres egne personlige mål og udfordringer i hverdagen.

Vi ser nogle karakterer, som stræber efter at være den bedste udgave af sig selv, men fejler. Scenariet med den gode arbejdsgiver, der stræber efter at være den bedste på arbejdsmarkedet og privat, er næppe noget, vi ikke kender til. I en vinderkultur er der kun vindere, og det vil vi jo alle gerne være. Men saboterer vi os selv, når vi overvurderer os selv, og stræber efter at være den bedste version, fordi vi ikke er tilfredse med den, vi er? Det er det helt store spørgsmål, som forestillingen forsøger at svare på.

Har du brug for et lille pift af selvkærlighed til din fejlbarlige eksistens, så tag ind og se “Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag”. Forestillingen spiller på Nørrebro Teater til og med den 25. januar, og forestillingen turnerer rundt i Danmark efterfølgende. Yderligere information og bestilling af billetter kan findes på Nørrebro Teaters hjemmeside.

Foto: Nørrebro Teater

https://podcasts.apple.com/dk/podcast/adf%C3%A6rd/id1369571432

Medvirkende Karoline Brygmann, Niels Ellegaard, Gustav Dyekjær Giese, Magnus Haugaard
og Lila Nobel

Manuskript Baseret på Morten Münsters bog Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag

Instruktion og bearbejdelse Anastasia Nørlund

Instruktør ved genopsætning Joy-Maria Frederiksen

Scenografi Julian Toldam Juhlin

Lyddesign og komponist Markus Artved

Lys- og videodesign Jim Falk

Pressemeddelelse november 2023

Koreografi Christel Stjernebjerg og Amalie Stiz

Forlag Gyldendal Group Agency

Premiere: 23. november 2023 på Nørrebro Teater

Spilleperiode 23. november 2023 – 20. januar 2024 / Man – tor kl. 19.00 / Fre kl. 20.00 / Lør kl. 15.00

Billetter 110-395 kr. via www.nbt.dk / www.teaterbilletter.dk / 70 272 272

Sted Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3, 2200 København

Nattevagten kommer igen med nyt supergys

0

En sen kold aften hvor blæsten fyger med små hvide snefnug, er der en chillfaktor på minus 8 grader. Gaderne er tomme i det indre Fredericia, mens byen virker klar til at fryse alle inde. Men i Panorama Biograferne kan man faktisk få det endnu koldere. For der er en efterfølger til den kendte “Nattevagten” fra midten af 90erne, der forskrækkede de fleste mere end man skulle tro.

Filmbranchen fik dengang et tiltrængt pust af ny energi, da “Nattevagten” gik sin sejrsgang. Spørgsmålet er om Ole Bornedahl kan gentage succesen, og det er vi inde for at teste.

Først og fremmest har man samlet en stor gruppe af nye og talentfulde skuespillere, der både er gode cast og samtidig bringer noget nyt til oplevelsen. Denne anmeldelse er spoiler fri, men alligevel kan det godt afsløres, at filmen er ovenud uhyggelig. Så der blev skreget ekstra meget i biografens mørke.

Fra første øjeblik røg pulsen aldeles i vejret. Man oplever at historien udspiller sig i flashback, så tid og sted forstyrres. Der er en morbid undertone, der kaster skygger af fortiden frem med uhyggelige dødsfald i datid og nutid. Man er forvirret som seer. Men også fascineret. For hvad er det lige, der sker?

Filmen formår at få hjernen på ekstremt overarbejde. Og mens jeg borer fingrene ind i armlænet, overraskes jeg gang på gang. Min hjerne siger, at jeg skal forvente det ene eller det andet. Den forsøger at berolige mig. Du har helt styr på det.

Men chok. Nej. Overrasket. Snydt. Nattevagten 2 lever fuldstændig op til mine forventninger om et ekstraordinært gys. Ole Bornedahls kyndige hånd sikrer oplevelsen og selvom biografen er varm, så er stemningen gysende kold.

Ulf Pilgaard er tilbage som Wørmer. Og han er virkelig god. Det gør at filmen virkelig lever op til fortidens hype. Det er utrolig velspillet af Pilgaard. Så selvom der er en stjernebesætning til filmen, så er han i den grad værd at fremhæve.

Det er svært at sige meget mere uden at ødelægge filmen for dig, kære læser. Men hvil i fred med den sikre forventning, at du vil blive grueligt chokeret og rystet, mens du gyser i Panorama.

Det kan klart anbefales at tage ind og se filmen.

Under vinstokkene gemmer sig en god fortælling om Lindely Vingårds vinmageri

0

I det bølgende landskab, hvor danske traditioner møder moderne innovation, ligger Lindely Vingård – et vidnesbyrd om Danmarks spirende vinindustri. Grundlagt i 2006, har vingården, under ledelse af Claus Møller Pedersen og hans hustru, gennemgået en bemærkelsesværdig transformation. Fra en ambitiøs start med kun lidt kendskab til vinens verden, til at blive en anerkendt spiller på den internationale vinarena, illustrerer Lindely Vingårds historie en dyb passion for vinproduktion og et engagement i at forme fremtiden for dansk vin.

Kom med på en rejse gennem vingårdens marker, fra de frodige vinstokke til de innovative strategier, der driver dem fremad. Vi udforsker, hvordan Lindely Vingård ikke blot har mestret kunsten at producere lyse vine tilpasset det danske klima, men også hvordan de har formået at vække danskerens interesse for lokal vin. Med en blanding af tradition og nyskabelse står Lindely Vingård som et symbol på hårdt arbejde, vision og kvalitet, der markerer et nyt kapitel i historien om dansk vin.

I hjertet af den danske vinindustri ligger en historie om transformation og udvikling. Fra de tidlige dage, hvor vinproduktionen var et eksperimentelt foretagende, har Danmark set en bemærkelsesværdig forandring i kvaliteten og populariteten af sine vine. En af de markante aktører i denne udvikling er en vingård, der stolt kan prale af at være en af landets største. Med sin imponerende samling af 15.500 vinstokke, fortæller vingårdens ejer, Claus Møller Pedersen, om rejsen fra de tidlige udfordringer til nutidens succes.

– Vores vingård er en af de største i Danmark, med 15.500 vinstokke udbredt over vores arealer. Det er almindeligt kendt, at mange danskere har haft oplevelsen med sur dansk vin, en arv fra en tid, hvor hjemmelavet vin i ‘balloner’ prydede badeværelsesgulvene. Men det var en begyndelse, der måske satte en uheldig standard for dansk vinproduktion, reflekterer Claus Møller Pedersen.

Denne udvikling er resultatet af dedikeret arbejde, innovation og en åbenhed over for internationale indflydelser. Det er blandt andet en af årsagerne til vingårdens vækst.

– I løbet af de sidste 23,5 år har vi haft rigelig tid til at finpudse vores færdigheder. Der har været en betydelig udvikling inden for dansk vinproduktion, hvor mange producenter har hævet kvalitetsniveauet markant. Her hos os har vi fokuseret på at tiltrække talentfulde unge fra udlandet for både at berige mig med deres viden og for at forbedre vores produktion med innovative gærtyper. Dansk vin er langt fra den sure smagsoplevelse, det engang var. Den tid er definitivt forbi, forklarer Claus Møller Pedersen.

Med en særlig forkærlighed for lyse vine, har vingården etableret sig som en central aktør i at dyrke og udvikle vine, der appellerer til den moderne forbruger. Fra rosé til mousserende vine, afspejler deres sortiment både tradition og innovation. Vingårdens ejer beskriver deres tilgang og ambitioner med følgende ord:

– På Lindely Vingård fokuserer vi særligt på produktionen af lyse vine, et begreb der omfatter en bred vifte af vine. For eksempel producerer vi en betydelig mængde rosévin, hvilket imødekommer danskernes stigende efterspørgsel på denne vin. Ud over rosévin, fremstiller vi også hvidvine, isvine, dessertvine og mousserende vine, bedre kendt som ‘bobler’. Vores ambition er at mestre disse typer vine og opnå anerkendelse for dem her på Lindely Vingård.

Hvorfor laver I ikke rødvin?

– Der er flere grunde til, at vi på vores vingård ikke producerer rødvin. En af grundene er danskernes forhold til rødvin – mange har en fast favorit, enten baseret på en specifik druesort, et bestemt land, eller en vinbonde de har besøgt, og de er ofte tilbøjelige til ikke at skifte præference. Jeg forstår deres holdning, idet Danmarks klima ikke er ideelt til rødvin. Derfor vælger jeg at koncentrere mig om at producere kvalitetshvidvine og dessertvine fremfor at bruge min energi på at forsøge at lave rødvin af mindre kendte druesorter. Med de nuværende klimaforhold er lyse vine det rette valg for os. Dog, hvem ved? Om 10 år kan klimaet og holdningerne i Danmark have ændret sig, men indtil da fokuserer vi på lyse vine.

Lindely Vingård har en fascinerende historie, der illustrerer den dynamiske og passionerede natur af den danske vinindustri. Grundlagt i 2006, har vingården oplevet en betydelig forandring, især siden dens nuværende ejere overtog for næsten tre år siden. Uden tidligere erfaring i vinbranchen, har dette par taget en imponerende rejse ind i vinens verden, en rejse, der både har været udfordrende og givende. Med en klar vision og et ønske om at forme og dele fortællingen om dansk vin, har de bidraget betydeligt til branchens udvikling.

– Denne vingård blev grundlagt i 2006, og min hustru og jeg har haft glæden af at være her i 2 år og 10 måneder – ikke at vi tæller. Da vi købte stedet, var vi helt nye i vinverdenen, så vores rejse inden for dansk vin har været en lærerig oplevelse. Vi har arbejdet hårdt på at etablere vores brand og har lagt stor vægt på at formidle historien om dansk vin, hvilket er afgørende for at få folk til at inkludere den i deres indkøbskurv. Vores mål er også at uddanne danskerne i at værdsætte og nyde dansk vin. Vi har selv været overraskede over, hvor langt dansk vin er kommet, og potentialet er enormt, siger Claus Møller Pedersen.

Nye dygtige medarbejdere fra store vinnationer er blevet en del af teamet hos Claus og hans hustru på Lindely Vingård.

– Vi har hentet en fransk-canadisk vinmager ind, og vi har også ansat en tysk vinmager. Vi har ansat nogle dygtige medarbejdere, der kommer fra øverste hylde, hvilket naturligvis gør, at vi producerer rigtig gode vine. Nu skal vi bare vise danskerne, hvad vi kan, og det sker ved, at vi kommer ud og fortæller historien, siger han og tilføjer:

– Når vinmagerne er færdige med at grine af, så kommer den gode historie. De kan godt se, at vi vil noget seriøst med stedet, og det er naturligvis en del af samtalen, inden de lander her, men også dialogen om, hvad vi vil have dem til. De kan godt se, at klimaet ændrer sig rigtig meget, de kan se, at vi er seriøse med projektet og de kommer ikke til at mangle noget, imens de er her. Det er ikke sådan, at vi går ned på udstyr og setup. Det er professionelt her og vi ansætter professionelle mennesker.

Kan I leve af at sælge vin?

– Man kan ikke leve af at sælge dansk vin endnu, det skal nok blive dyrere, men det er en del af rejsen, siger Claus Møller Pedersen med et smil og tilføjer:

– Vi skal have lært jer at drikke det, men det med at drive stedet kunne vi også se ideen i. Vi kalder stedet lille Alsace, vi har et godt bakket terræn. Det kan noget specielt. Folk bliver begejstret, når de er her, og det var vi hurtige til at se noget i. Derfor afholder vi også bryllupper, vinsmagninger, firmaarrangementer, man kan spise i marken som teambuilding for virksomheder og meget andet. Alt det, der hører til og rundt om vinen, det er det, vi har drevet virksomheden på, og det gør også, at vi har været knap så sårbare de første par år, hvor dansk vin var surt. Vi sælger meget mere vin end nogensinde før, men det er det, der hører til og det, der er rundt om, det er det som danskerne virkelig vil.

Lindely Vingård har ikke blot etableret sig som et fremtrædende navn i dansk vinproduktion, men også som en populær destination for vinelskere og eventyrlystne besøgende. Med et imponerende antal gæster hvert år, er vingården et bevis på den voksende interesse for vinoplevelser i Danmark. Fra velorganiserede vinsmagninger til spontane besøg, tilpasser vingården sig til efterspørgslen med en blanding af planlagte og fleksible arrangementer.

– Vi modtager årligt mellem 2.500 og 3.000 gæster, og planlægning er en vigtig del af vores drift. Vi foretrækker at vide, hvem der besøger os, men vi arrangerer også mange vinsmagninger gennem året, hvis datoer er tilgængelige på vores hjemmeside. I år var efterspørgslen så stor, at vi udsolgte alle vores arrangementer og måtte tilføje tre ekstra rundvisninger i oktober, hvilket betød 120 ekstra gæster for at imødekomme den lange venteliste. Interessen for at opleve, hvad vi tilbyder, er tydelig – folk søger både en god oplevelse, en medrivende historie og selvfølgelig fremragende vin. Vi tiltrækker i stigende grad internationale besøgende, herunder fra Sverige, Estland, Portugal og Japan, hvilket viser en global interesse for vores arbejde. At besøge vingårde er noget, vi tidligere selv har nydt sydpå, og nu er det vores vingård, folk kommer til. Autocampister lægger også vejen forbi for at overnatte og opleve dansk vinproduktion. Vores mål er at tiltrække endnu flere gæster og udvikle vores koncept yderligere, så vi kan tilbyde en endnu mere alsidig oplevelse her på vingården, afslutter Claus Møller Pedersen.

Det handler om at forme fremtidens håndværk

0

Det er vigtigt at give tilbage. Det er ordene fra Stig Andresen fra Andresens VVS, når han fortæller om lærlinge. For Andresens VVS på Gl. Landevej i Fredericia giver det værdi at være en del af det samfund, som virksomheden er en del af. Derfor er det også vigtigt for den kendte VVS-virksomhed at tage så mange lærlinge ind som muligt år efter år.

Stig Andresen startede Andresen VVS i 2001, og siden førstedagen har lærlinge været en del af virksomhedens DNA. I dag har virksomheden hele fem lærlinge.

– Uddannelse af nye talenter i vores branche er afgørende af utallige årsager. Ved konstant at udlære dygtige fagfolk sikrer vi, at vi altid er klar til at tage fat på nye udfordringer og muligheder. Vores engagement i lærlingeuddannelse har båret frugt; de sidste fem lærlinge er alle blevet fastansatte efter deres uddannelse. Dette understreger vores løbende behov for og engagement i at udvikle kompetencer, hvilket er nøglen til vores succes og vækst, fortæller Stig Andresen.

– Vi oplever en glædelig tendens, hvor vores dygtige lærlinge ofte vender tilbage til os, beriget med ny erfaring og viden. Tag for eksempel en af vores nyudlærte svende, der oprindeligt flyttede til Gram, men senere vendte tilbage til vores fællesskab. Dette bekræfter den stærke forbindelse og loyalitet, vi opbygger med vores team. Det er en ære at se, at de vælger at vende tilbage. Det er essentielt for os at fortsætte med at integrere unge talenter i vores virksomhed, især nu hvor vi, den ældre generation, forbereder os på at give stafetten videre. Dette sikrer en dynamisk og bæredygtig fremtid for Andresens VVS, fortsætter han.

Med et fast blik på fremtiden og en anerkendelse af virksomhedens rolle i at skabe attraktive karriereveje, understreger han betydningen af kontinuerlig læring og udvikling. Hans ord afspejler en stærk forpligtelse til at udstyre både nyuddannede og erfarne fagfolk med de nødvendige færdigheder og viden, der kræves for at trives i et stadigt skiftende arbejdsmarked. Det følgende citat fra Stig Andresen fanger essensen af denne tankegang og fremhæver Andresens VVS’s engagement i at forme fremtidens fagfolk.

Niklas Andresen og Stig Andresen, far og søn. Foto: AVISEN

– Det giver en god værdi for os; også det faktum, at de finder os attraktive, når de er udlærte eller når de har taget andre uddannelser. Deres kendskab til branchen betyder også noget. Generelt er kendskabet til branchen er vigtigt, mange i andre fag har ikke en uddannelsesaftale, så der skal vi også være klar på at byde ind. Tag for eksempel tømrerfaget – det vil rigtig mange gerne ind i, men det kan være svært at finde en læreplads, så er det vigtigt, at vi får fortalt om os, vores branche og de mange muligheder, som der er i vores fag, forklarer Andresen.

Reflekterende over fagets historiske stolthed og dets afgørende rolle i nutidens samfund, giver det følgende citat fra Stig Andresen et indblik i VVS-branchens betydning og potentiale. Han taler om behovet for at genoplive den stolthed, der tidligere var forbundet med håndværk, og samtidig anerkender han, hvordan faget konstant udvikler sig for at imødekomme moderne krav. Med særlig henvisning til VVS’ rolle i den grønne energisektor og betydningen af at være på forkant med teknologiske fremskridt, skitserer han et billede af, hvordan branchen ikke blot følger med tiden, men aktivt former fremtiden.

– I gamle dage var der en stolthed forbundet med at være smed – en æra, vi bør stræbe efter at genoplive. VVS er et fascinerende og tidssvarende fag, der konstant udvikler sig. Fremtiden ligger inden for VVS og grøn energi. Vores medarbejdere spiller en afgørende rolle i at implementere avancerede systemer som varmepumper og andre vigtige elementer, hvor vores ekspertise kommer til sin ret. Vi er også en central del af fjernvarmesektoren, hvilket understreger den brede styrke og vigtighed af vores fag. Vores sektor vil fortsat være en essentiel del af samfundet i mange år fremover, lyder det fra Stig Andresen.

Fra betydningsfulde personlige triumfer til udfordringerne ved at motivere den yngre generation, har han observeret og bidraget til mange lærlinges rejse mod faglig dygtighed. Der er mange menneskelige oplevelser og reflektioner undervejs.

– Når vi taler om vores lærlinge, er der virkelig bemærkelsesværdige historier at fortælle. En af disse er historien om en tidligere misbruger, der begyndte sin karriere hos os som arbejdsmand. En dag kom han til os og spurgte, om han kunne komme i lære, og selvfølgelig var svaret ja. Han gennemførte sin uddannelse som VVS-montør. At se en stor, stærk mand stå med tårer i øjnene og fortælle, at han var den første i sin familie, der fik en uddannelse, gør én utrolig stolt, siger Stig og fortsætter:

– Generelt har vi haft gode erfaringer med både unge og voksenlærlinge. Der har været en udvikling i måden, de unge tilgår lærepladsen på – nogle gange kan de være svære at motivere, men i håndværksbranchen finder de hurtigt deres vej. De søger handling og udfordringer, og det er netop, hvad de får her.

Han adresserer et centralt dilemma i branchen: kontrasten mellem virksomheders behov for kvalificerede lærlinge og realiteten af, hvor disse lærlinge faktisk bliver uddannet. Andresen kaster lys over det, han ser som en uoverensstemmelse mellem store virksomheders udtalelser om lærlingemangel og deres egentlige engagement i at uddanne dem.

– Jeg er fast overbevist om, at man ikke kan drive en virksomhed som vores uden at inkludere lærlinge – der bør altid være plads til mindst én. Interessant nok ser vi ofte, at det er de større virksomheder, der klager over mangel på VVS-lærlinge, men ironisk nok er det netop disse virksomheder, der ofte har færrest lærlinge. Derfor mener jeg, at der bør være et krav eller en tydelig fordel, når kommuner og offentlige institutioner tildeler opgaver, at de virksomheder, der vinder disse opgaver, aktivt uddanner lærlinge. At påtage sig dette sociale ansvar er vigtigt og bør værdsættes. Vi har været i gang i 22 år, og vi har gennemsnitligt haft tre lærlinge pr. år. Vi ansætter dem, der har gjort en god indsats, og hvis der er arbejde til dem. De kender jo virksomheden, så de kan bare starte med det samme, siger han.

Mange dygtige folk uddannet

– Vi har haft fornøjelsen af at uddanne mange dygtige håndværkere, herunder en blikkenslager, der var blot 0,01 promille fra at modtage en medalje. Vi har også haft en lærling, der faktisk modtog en medalje. Disse præstationer giver os en stærk følelse af, at vi uddanner vores lærlinge godt. Det er et bevis på, at vi gør noget rigtigt, og denne kvalitet i vores uddannelse bliver også anerkendt og rost af vores samarbejdspartnere, siger Stig og drikker af en sin kaffe, og det giver pote fortsætter han. Folk vil gerne uddannes her, slår han fast og uddyber:

– Vi har aldrig aktivt søgt efter lærlinge; de har altid fundet vej til os af egen drift. Vi modtager ansøgninger fra steder så langt væk som Odense. Men med det sagt, mener jeg også, at det er vigtigt for os og for branchen som helhed at komme ud og fortælle om, hvad vores arbejde indebærer. Der er en udbredt misforståelse om, at VVS kun handler om at rense toiletter, hvilket jo kun er en brøkdel af vores arbejde. Vi bidrager til så mange andre aspekter, især inden for grøn energi, hvor vores rolle er afgørende. Vi er og vil altid være en integreret del af denne udvikling. For nylig deltog jeg i et kursus hos Grundfos, hvor vi fokuserede på fremtidens pumper, kloaksystemer og relaterede teknologier. Det var en international begivenhed med deltagere fra hele verden.

Med en innovativ plan om at integrere gymnasiale fag i deres lærlingeuddannelse, viser Andresen en fornyet forpligtelse til at tilpasse og berige uddannelsesprocessen. Hans vision går ud over den traditionelle uddannelsesmetode og tager højde for den konstante udvikling i branchen. I hans egne ord reflekterer han over ikke blot nødvendigheden af at investere i mennesker frem for profit, men også vigtigheden af at tage del i den grønne omstilling.

– Næste år tager vi et spændende skridt ved at introducere en ny type elev, som kombinerer uddannelsen med gymnasiedelen. Vi ser frem til denne nye tilgang. Hos os er det en kontinuerlig proces at være med i udviklingen, fordi vi er dedikerede til at uddanne fremtidens arbejdskraft. Men det er vigtigt at huske, at man ikke skal uddanne lærlinge blot for den økonomiske gevinst – det handler om at sikre, at der er kvalificerede mennesker til at føre faget videre, fortæller Stig Andresen og slutter:

– Derudover undrer mange af os over, hvorfor vi i vores samfund anvender rent drikkevand til toiletter, vaskemaskiner og opvaskemaskiner. Det giver simpelthen ikke mening, og her ser vi et stort potentiale for grøn omstilling. Vandet kan virke billigt at bruge, men det koster omkring 40 kroner at bortskaffe, en omkostning der er uundgåelig, selv for dem med regnvandssystemer. Det kræver kun et ekstra rør. Disse emner er utroligt spændende for de unge – ligesom fjernvarme, som bliver mere og mere avanceret og datadrevet. Det er disse historier, vi skal fortælle, for at vise de unge det fascinerende potentiale i vores branche.

Unges solariebrug stiger: Knap hver fjerde går i solarium

0

På to år er andelen af unge solariebrugere mellem 15 og 19 år steget fra 15 pct. til 23 pct. Udviklingen er alarmerende og kræver politisk handling, mener Kræftens Bekæmpelse og Patientforeningen Modermærkekræft.

Andelen af solariebrugere har aldrig været lavere, men blandt de unge går udviklingen den helt forkerte vej. Hele 23 pct. af de adspurgte mellem 15-19-årige har været i solarium inden for det seneste år. Tilbage i 2020 var tallet nede på 15 pct., viser ny rapport om danskernes solarievaner.

I Kræftens Bekæmpelse vækker den markante stigning bekymring:

– Solariebrug øger risikoen for modermærkekræft markant, og det er desværre den hyppigste kræftform blandt unge i alderen 15 – 34 år. Derfor er det også skræmmende, at vi ser en så voldsom stigning af netop unge solariebrugere, siger Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse.

Debutalderen overrasker
Det er ikke kun andelen af unge solariebrugere, der er alarmerende. Debutalderen for at gå i solarium peger også på en skræmmende tendens.

Hver tiende af de adspurgte var mellem 10 og 13 år første gang, de gik i solarium, mens næsten halvdelen af alle solariebrugere er under 18 år første gang.

Debutalderen for solariebrug kan have afgørende konsekvenser på længere sigt. Der er nemlig 60 pct. øget risiko for modermærkekræft, hvis man går i solarium, inden man er fyldt 35 år. Jo yngre man er, jo farligere er solariebrug.

18-års aldersgrænse for solariebrug
I dag er der ingen aldersgrænse for solariebrug i Danmark. Børn som gamle kan tage en tur under de kunstigt fremstillet uv-stråler. Det på trods af, at solariebrug øger risikoen for modermærkekræft markant og særligt for børn og unge.

Kigger man uden for landets grænser, ser billedet noget anderledes ud. Langt størstedelen af lande i Europa har en 18-års aldersgrænse for solariebrug. Danmark bør følge trop, mener Kræftens Bekæmpelse og Patientforeningen Modermærkekræft.

– Det er ikke i orden, at vi lige nu lader 10-årige gå i solarium, som et af de eneste lande i Europa. Politikerne skal tage ansvar og indføre en 18-års aldersgrænse, så vi ikke kommer til at se en lige så markant stigning i antallet af modermærkekræfttilfælde på sigt som følge af det stigende antal unge solariebrugere, siger forperson for Patientforeningen Modermærkekræft, Merete Schmiegelow.

En aldersgrænse er et af de mest effektive tiltag for at komme stigningen af unge solariebrugere til livs. Færre unge vil gå i solarie og det vil medføre, at færre får modermærkekræft i fremtiden.

Tiltaget vil formentlig heller ikke møde meget modstand. Halvdelen af 15-19-årige mener, der skal indføres en aldersgrænse på 18 år, mens knap to ud af tre danskere i aldersgruppen 15-70 år ønsker en aldersgrænse.

EjendomDanmark: Endelig kom vurderingerne på erhvervsejendomme, men usikkerheden er stadig for

0

Vurderingsstyrelsen har åbnet muligheden for at tilgå de foreløbige vurderinger på erhvervsejendomme. Hos EjendomDanmark, der er den samlende organisation for ejendomsbranchen, er blikket fortsat rettet på den store usikkerhed, der er ved vurderingerne – og den effekt det har for erhvervslivet.

Ejerne af de danske erhvervsejendomme har netop fået mulighed for at tilgå de første vurderinger på deres ejendomme, da Vurderingsstyrelsen har åbnet for adgang til de foreløbige erhvervsejendomsvurderinger. De har været længe ventet hos EjendomDanmark, der er den samlende organisation for ejendomsejere, udlejere og administratorer.

– Ventetiden har været meget lang for branchen, og vi havde gerne set, at vurderingerne var kommet ud for længe siden. Jeg håber, at fejlraten vil være lavere for erhverv, end det var tilfældet for ejerboliger, hvor der var behov for mange tilpasninger på bagkant. Det var ikke fair over for boligejerne, og det vil heller ikke være fair over for vores erhvervsliv, hvis der er mange fejlskud, siger Peter Stenholm, adm. direktør i EjendomDanmark og fortsætter:

– Nu vil vi analysere vurderingerne grundigt, for vi formoder trods alt, at der bliver behov for tilpasninger. Det giver på netop erhverv, hvor der også er hele aspektet omkring udlejning, en unødvendig usikkerhed. Derfor ser jeg frem til den fortsatte dialog med både myndigheder og politikere om, hvordan vi bedst håndterer de udfordringer, der opstår som følge af vurderingerne.

Løsning i 33 kommuner

Peter Stenholm efterlyser særligt garantier, der kan skabe mere ro i maven hos erhvervslivet. Det er nemlig særligt uvisheden, der både har været og er en stor udfordring.

– Vi har brug for flere boliger og flere klimarenoveringer. Fundamentet under udvikling er dog stabilitet, og vurderingerne er et unødvendigt element af usikkerhed, for vi skal jo i sidste ende kunne stolte på, at vi betaler vores skat på et korrekt grundlag og med en vis forudsigelighed, siger Peter Stenholm.

Hos EjendomDanmark ses der netop i forhold til forudsigeligheden positivt på, at flere partier i november gik sammen og fandt en løsning, der mindskede udfordringerne for virksomhederne i de 33 kommuner, hvor der betales dækningsafgift – en særskat pålagt erhvervslivet. For på netop det område var der ikke sat et loft på stigningen, og det gav en risiko for pludselige skattestigninger på flere hundrede procent.

– Der blev lyttet til vores bekymringer, og det vil vi gerne anerkende politikerne for. Aftalen sikrede en mere skånsom overgang, og det er samme tilgang med – forsinket – rettidig omhu, som jeg også håber at se, hvis der i løbet af den næste tid kommer eksempler på uhensigtsmæssigheder i de nye vurderinger, siger Peter Stenholm.