Importen af elcykler til Danmark er steget betydeligt over det seneste årti. Danmarks Statistik rapporterer, at hele 114.200 elcykler trillede ind over grænsen i 2023 – en syvdobling i forhold til 2013, hvor antallet blot var 15.900.

Populariteten af elcykler har taget fart, og selvom importen faldt en smule i forhold til rekordåret 2022, fortsætter trenden med mere end 100.000 importerede elcykler årligt siden 2021.

Afdelingsleder Pia Nielsen fra Danmarks Statistik forklarer denne udvikling: 

– Der er gang i importen af elcykler, som dog er faldet lidt siden 2022, hvilket er det hidtidige rekordår. Men det er også en vare, der er steget markant i popularitet på få år, hvis man måler på importen.

Langt de fleste elcykler importeres fra lande som Bulgarien, Tyskland, Taiwan og Nederlandene, og den samlede værdi af importen lå i 2023 lige under 800 millioner kroner. Samtidig viser statistikken, at danske familier også er begyndt at tage elcyklen til sig, idet 14 procent af husstandene nu har en elcykel.

Dansk produktion af elcykler er vokset – men stadig beskeden

Selvom langt de fleste elcykler er importvarer, er der også gang i produktionen herhjemme. I 2023 fremstillede danske virksomheder 6.500 elcykler, en betydelig stigning fra 360 i 2013. Produktionen toppede i 2022 med 10.500 producerede elcykler, men har siden da været faldende. Sammenlignet med produktionen af almindelige cykler i Danmark, som blot var på 2.400 sidste år, er elcykler således den primære type cykel produceret i landet.

Flere uheld involverer elcykler

Med den stigende tilstedeværelse af elcykler på vejene er der også kommet flere uheld med denne type cykel. Danmarks Statistik oplyser, at politiet i 2023 registrerede 166 tilskadekomne i forbindelse med elcykel-uheld, heraf 11 dræbte. For blot ti år siden var antallet af skader på elcykler væsentligt lavere med kun 18 registrerede tilskadekomne.

Chefanalytiker Jørn Korsbø Petersen fra Danmarks Statistik forklarer: 

– I 2013 udgjorde tilskadekomne på elcykler 2 procent af de tilskadekomne ved alle cykeluheld, mens de i 2023 udgjorde 20 procent.

Antallet af uheld er især registreret hos hospitalernes akutmodtagelser, hvor 657 elcykel-uheld blev registreret i 2022, en stigning på 157 procent siden 2018.

En stor del af uheldene, hvor elcyklister kommer til skade, bliver ikke rapporteret til politiet. I stedet bliver disse registreret på hospitalernes akutmodtagelser. Danmarks Statistik påpeger, at uheld, der udelukkende er registreret på hospitalerne, steg markant fra 2018 til 2022. Det står i kontrast til uheld med almindelige cykler, som har haft et stabilt niveau på omkring 15.000-16.000 skader årligt.