Kongehuset har onsdag meddelt, at ordningen med kongelige hofleverandører udfases, og at alle eksisterende titler vil blive fjernet ved udgangen af 2029.
Den historiske ordning, hvor virksomheder kunne modtage prædikatet som ”Kongelig Hofleverandør” eller ”Leverandør til Det Kongelige Danske Hof,” vil ikke længere være en del af Kongehusets officielle anerkendelse af danske virksomheder. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kongehuset.
Beslutningen kommer efter tronskiftet i januar 2024, hvor prædikaterne officielt blev sat til at udløbe ved afslutningen af den igangværende femårige gyldighedsperiode, som minimum frem til januar 2025. Der er aktuelt 104 danske og fem udenlandske virksomheder, som bærer titlen som kongelig hofleverandør.
Kongehusets beslutning om at afvikle ordningen skyldes, at titlen ”hofleverandør” ikke længere anses for at være tidssvarende, da flere af de virksomheder, som har prædikatet, sjældent leverer varer eller ydelser til Kongehuset. Derudover har flere af de virksomheder, der aktuelt leverer til Kongehuset, ikke titlen som hofleverandør. Ifølge Kongehuset betyder dette, at prædikatet ikke længere afspejler det faktiske forhold.
Historisk set har hofleverandørtitlen været en hæder til virksomheder, som regelmæssigt leverede til hoffet, men titlen har i nyere tid også været et udtryk for samfundsansvar og ordentlighed.
– Det er Kongehusets opfattelse, at en ordning, som indebærer, at enkelte virksomheder gennem en årrække kan påberåbe sig en særlig anerkendelse fra Kongehuset, ikke længere er tidssvarende, lyder det i pressemeddelelsen.
Tid til omstilling
De nuværende hofleverandører vil have frem til den 31. december 2029 til at benytte titlen, hvorefter prædikatet officielt ophører. Ifølge Kongehuset gives denne overgangsperiode for at give de berørte virksomheder tid til at tilpasse sig de nye forhold.
Selvom hofleverandørordningen ophører, understreger Kongehuset, at de kongelige fortsat vil støtte dansk erhvervsliv gennem deltagelse i virksomhedsbesøg, konferencer og erhvervsfremstød både nationalt og internationalt. Formålet er at styrke dansk erhvervsliv på en måde, der tilgodeser så mange virksomheder og brancher som muligt.