11.1 C
Copenhagen
onsdag 29. oktober 2025

LEGO Koncernen leverer markant fremgang i 2022 og investerer i fremtiden

0

LEGO Koncernen præsenterede i dag et stærkt regnskab for 2022, hvilket overhalede legetøjsmarkedet markant og førte til øget markedsandel globalt. Den rapporterede nettoomsætning for 2022, som er positivt påvirket af valutakursudsving, voksede med 17 procent til DKK 64,6 milliarder sammenlignet med 2021.

Resultatet skyldes hovedsageligt stor efterspørgsel efter virksomhedens produktportefølje, stærke partnerskaber med detailkunder både online og i fysiske butikker, en solid e-handelsplatform samt et robust, globalt forsyningsnetværk.

– 2022 var en milepæl for LEGO Koncernen med fejringen af vores 90-års jubilæum. Vores stærke resultat viser, at LEGO System i Leg er mere relevant og har større appel end nogensinde før, siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i LEGO Koncernen, og fortsætter:

– Jeg er meget tilfreds med vores resultat. Vi leverede tocifret vækst i omsætningen. Det er over vores forventning efter sidste års ekstraordinære fremgang og på trods af udfordrende markedsvilkår. Det skyldes et relevant brand, en fantastisk og bred produktportefølje, inspirerende shoppingoplevelser og en enestående indsats fra vores teams.

Driftsresultatet steg med 5 procent til DKK 17,9 milliarder, en stigning fra DKK 17 milliarder i 2021. Årets resultat efter skat var DKK 13,8 milliarder, en stigning på 4 procent fra DKK 13,3 milliarder sammenlignet med sidste år. Disse resultater blev opnået på trods af et ekstraordinært inflationspres på materialer, fragt og energiomkostninger. Det frie cash flow udgjorde DKK 9,3 milliarder mod DKK 12,9 milliarder i 2021, på grund af øgede kapitalinvesteringer inden for områder såsom produktionskapacitet.

Omsætningen voksede med 17 procent til DKK 64,6 milliarder.
• Driftsresultatet steg med 5 procent til DKK 17,9 milliarder. Årets resultat efter skat voksede 4 procent til DKK 13,8 milliarder.
• Det frie cash flow udgjorde DKK 9,3 milliarder.
• Øget markedsandel globalt.
• Momentum skabt af store investeringer i langsigtede strategiske tiltag.

Attraktiv og bred produktportefølje

Forbrugersalget voksede med 12 procent i 2022 og førte til vækst i alle større markedsgrupper med særligt stærke resultater i Nord- og Sydamerika og Vesteuropa.

I løbet af året nåede LEGO Koncernen ud til flere børn end nogensinde før med sin store og brede produktportefølje. 48 procent af produkterne var nye og designet til at appellere til LEGO byggere på tværs af alder og interesser. Blandt de mest populære temaer var dels koncernens egne LEGO® City, LEGO® Icons og LEGO® Technic™, dels temaer lavet i samarbejde med IP-partnere såsom LEGO® Star Wars™ og LEGO® Harry Potter™.

Strategiske initiativer sikrer momentum

I 2022 fortsatte LEGO Koncernen med at investere i strategiske initiativer såsom salgskanaler, produktinnovation, egne og partneres salgsplatforme online og fysiske, produktionskapacitet, digitalisering og bæredygtighed.

Christiansen siger:

– Det momentum, vi har set de seneste år, fortsatte i 2022. Det skyldes de investeringer vi foretog i året, som både giver værdi nu og skaber grundlaget for en langsigtet og økonomisk bæredygtig vækst. Vi planlægger at accelerere vores investeringer i strategiske tiltag de kommende år for at bygge langsigtet relevans og vækst for vores brand.

I løbet af året åbnede LEGO Koncernen 155 nye LEGO brandede butikker til i alt 904 butikker globalt. Koncernen udvidede desuden yderligere kapaciteten på tre fabrikker, tog første spadestik på en ny CO2-neutralt drevet fabrik i Binh Duong, Vietnam, og annoncerede planer om at bygge en CO2-neutralt drevet fabrik i Richmond, Virginia, USA for at imødekomme fremtidig efterspørgsel i Nord- og Sydamerika. Koncernen accelererede desuden investeringerne i sin digitale transformation. Det har givet væsentlige fordele herunder forbedrede onlineoplevelser for købere og partnere og endnu flere byggeoplevelser for forbrugerne.

LEGO Koncernen forventer encifret omsætningsvækst i 2023, hvilket er mere end det globale legetøjsmarked. Koncernen vil også i 2023 accelerere sine investeringer i strategiske tiltag.

En bedre fremtid for kommende generationer

I 2022 fortsatte LEGO Koncernen sine bestræbelser på at gøre både sin forretning og produkter mere bæredygtige. Virksomheden påbegyndte et skift til papirbaserede poser i LEGO æsker frem mod sit mål om, at al emballage skal være fremstillet af mere bæredygtige kilder inden 2025. På sine fabrikker fortsatte LEGO Koncernen investeringer i reduktion af spild, mere energieffektiv drift samt en udvidelse af produktion og anvendelse af solenergi.

Derudover arbejder LEGO Koncernen målrettet på at forbedre repræsentation af diversitet i både sin produktportefølje og markedsføring. I løbet af det seneste år har virksomheden introduceret karakterer med forskellige fysiske og mentale handicap i sine LEGO sæt, og LEGO Friends serien er blevet nytænkt for at afspejle nutidens børns diversitet og optimisme.

I kraft af virksomhedens indsats indenfor social ansvarlighed nåede den ud til mere end 9,8 millioner børn og familier i nød via lokale Learning through Play programmer i samarbejde med partnere som Red Barnet og UNICEF.

– Vi er taknemmelige for, at vores økonomiske fremgang gør det muligt at fortsætte med at hjælpe børn i nød og bringe mere læring gennem leg til børn overalt, siger Niels B. Christiansen.

Udslusningsfængsel skal placeres i Trekantområdet

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Et bredt flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti er blevet enige om en fornyet aftale om kriminalforsorgens økonomi, der blandt andet indebær en etablering af et udslusningsfængsel i Trekantområdet.

Aftalen indebærer, at kriminalforsorgen sikres næsten 200 millioner kroner, så man kan fortsætte det vigtige arbejde med at genoprette det danske fængselsvæsen i de kommende år og sætte gang i en række initiativer, som har været sat på pause på grund af manglende finansiering. Blandt andet to nye udslusningsfængsler, flere skærpede sikkerhedspladser og ansættelse af medarbejdere, som skal aflaste fængselsbetjentene.

Kriminalforsorgen er udfordret af mangel på både fængselspladser og fængselsbetjente. Derfor indgik den tidligere regering sammen med Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti i december 2021 en flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi. Med aftalen blev der afsat i alt cirka 4 milliarder kroner – et historisk stort løft – til en nødvendig genopretning af kriminalforsorgen. Det var i aftalen forudsat, at partierne bag aftalen ville stemme for et lovforslag om moms på tv-abonnementer mv., som skulle være med til at finansiere aftalen. Der var imidlertid ikke flertal for lovforslaget, da det blev behandlet i Folketinget før sommerferien. Derfor var det nødvendigt at sætte udvalgte initiativer fra aftalen i bero.

Nu er et bredt politisk flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti blevet enige om at videreføre alle aftalens initiativer.

Det har været en hovedprioritet for partierne bag aftalen at sikre, at kriminalforsorgen kan få arbejdsro til at føre de mange gode initiativer ud i livet. Det gælder blandt andet initiativet om leje af 300 fængselspladser i Kosovo til udvisningsdømte udlændinge og en udvidelse af kriminalforsorgens kapacitet i Danmark med 326 pladser frem mod 2025. Derudover indeholder aftalen en række initiativer, som skal forbedre fængselsbetjentenes arbejdsforhold, øge sikkerheden i fængslerne og styrke det kriminalitetsforbyggende arbejde. Kriminalforsorgen er allerede i fuld gang med at gennemføre mange af aftalens initiativer, men med det fornyede forlig kan kriminalforsorgen fortsætte arbejdet – og samtidig sætte gang i en række initiativer, som har været sat midlertidigt på pause på grund af manglende finansiering. Blandt andet etablering af to nye udslusningsfængsler og flere skærpede sikkerhedspladser. Det skal være med til at aflaste det hårdt pressede danske fængselsvæsen.

– Kriminalforsorgen står i en meget alvorlig situation, og der er hårdt brug for både flere fængselsbetjente og flere fængselspladser. Vi arbejder på højtryk for at lette presset på de danske fængsler og rekruttere og fastholde fængselsbetjente. Men det kommer til at tage tid at få genoprettet kriminalforsorgen – og det er afgørende, at vi bruger alle de værktøjer, vi har til rådighed. Derfor er det rigtig godt, at der igen er et bredt politisk flertal bag aftalen om kriminalforsorgens økonomi. Nu fortsætter det lange, seje træk med at forbedre forholdene for vores fængselsbetjente og bringe kriminalforsorgen tilbage i balance, siger justitsminister Peter Hummelgaard (S).

– Det er vigtigt for Venstre, at vi har et velfungerende fængselsvæsen – specielt i en tid, hvor vi forbereder en strafreform med væsentlig højere straffe for grov vold og mishandling. Venstre hilser med glæde, at aftalen har skabt et godt grundlag for Kriminalforsorgens virke over de kommende år, siger Preben Bang Henriksen (V).

– Kriminalforsorgen har fortsat brug for arbejdsro, så vi kan få et moderne fængselsvæsen, der kan tiltrække arbejdskraft, og hvor der er pladser nok til afsoning. I Moderaterne er vi glade, at en forlængelse af aftalen også giver Kriminalforsorgen mulighed for at arbejde videre med et forbedret udslusningssystem, der skal give de indsatte bedre forudsætninger for et liv uden kriminalitet, siger Henrik Rejnholt Andersen (M).

– Kriminalforsorgen er i krise, og det er godt, at der endelig kan skabes ro omkring finansieringen af Kriminalforsorgsaftalen, fordi den indeholder vigtige initiativer, som på sigt kan lette presset på medarbejderne såsom udslusningsfængsler og pladser i Kosovo, men også fordi den øger hjælpen til indsatte, der vil stoppe kriminaliteten såsom mere uddannelse, flere psykiatere og eftergivelse af straffesagsomkostninger, siger Karina Lorentzen (SF).

– Kriminalforsorgen er under massivt pres. Fængslerne er fyldte, der er lange ventetider hos domstolene, og der er mangel på fængselsbetjente. Derfor er det nødvendigt at tage ansvar for at skaffe den nødvendige finansiering til Kriminalforsorgen. Konservative har hele tiden været modstandere af at lægge moms på kunstnerisk virksomhed, derfor er jeg tilfreds med, at EU-Kommissionen nu skal vurdere, hvad der er op og ned i sagen – med udgangspunkt i Gorrissen-Federspiels vurdering, siger Mai Mercado (KF).

– Det er afgørende for DF, at vi får løst rekrutteringsproblemerne, får flere fængselsbetjente og ikke mindst kommer videre med arbejdet med et fængsel i udlandet. Det skal vi have klaret, siger Peter Kofod (DF).

Med det nye forlig fastholdes finansieringsinitiativet om moms på tv-abonnementer mv., som vil betyde, at kriminalforsorgen sikres de næsten 200 millioner kroner, som ellers havde manglet i 2025. Momsændringen har til formål at sikre, at de danske regler er i overensstemmelse med EU-lovgivningen. Regeringen vil inden fremsættelsen i Folketinget spørge EU-Kommissionen, om EU-Kommissionen er enig i Skatteministeriets fortolkning af EU-dommen og dens konsekvenser.

Baggrund

I december 2021 indgik den tidligere regering sammen med Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi, som afsatte i alt cirka 4 milliarder kroner til en nødvendig genopretning af kriminalforsorgen.

Aftalen indebar blandt andet udvidelse af fængselskapaciteten i Danmark med flere hundrede pladser, forbedring af forholdene for fængselsbetjentene samt leje af 300 fængselspladser i Kosovo til udvisningsdømte udlændinge.

I aftalen var det forudsat, at partierne bag aftalen ville stemme for et lovforslag om moms på tv-abonnementer mv., og at provenuet på cirka 225 millioner kroner årligt ville tilgå kriminalforsorgen som en del af finansieringen af aftalen. Der var imidlertid ikke flertal for lovforslaget, da det blev behandlet i Folketinget før sommerferien, hvorfor det var nødvendigt at sætte fire initiativer fra aftalen i bero – initiativer, som med det nye forlig kan sættes i gang igen:

To nye udslusningsfængsler. Der skal efter planen etableres et udslusningsfængsel på Vestsjælland og et udslusningsfængsel i trekantområdet.
Aflastning af fængselsbetjentene via opgaveforflytning: Der skal ansættes flere medarbejdere, herunder transportbetjente, logistikmedarbejdere, socialrådgivere og administrative medarbejdere, der skal aflaste fængselsbetjentene i de kommende år.
Flere skærpede sikkerhedspladser og ny ’sikkerhedsklasse 0’ for de farligste indsatte, der skal skabe større sikkerhed for både fængselspersonalet og de indsatte.
Pulje til civilsamfundsorganisationer, som skal understøtte det kriminalitetsforebyggende arbejde ved at bygge bro mellem indsattes liv inden for og uden for murene.

Millioner til etablering af landstrømsanlæg

0

ADP har den 5. marts 2023 modtaget tilsagn om støtte på 8 millioner kroner til 50/50 medfinansiering til etablering af landstrømsanlæg til RO/RO færger.

I Infrastrukturplan 2035 blev der af forligspartierne aftalt en havnepulje på 50 millioner kroner til medfinansiering af infrastrukturprojekter i de danske erhvervshavne. Puljen åbnede for ansøgninger fra havnene medio 2022, og ud af i alt 28 indsendte ansøgninger, har 10 ansøgere den 5. marts 2023 modtaget tilsagn fra Trafikstyrelsen om medfinansiering til de ansøgte projekter. Til puljen indsendte ADP en ansøgning om medfinansiering til anlæg af landstrømsanlæg på Fredericia Havn til den internationale RO/RO færgetrafik. 

I Infrastrukturplan 2035 blev der aftalt en havnepulje, hvor danske erhvervshavne kunne søge tilskud til op mod 50 procent af projektsummen til projekter inden for eksempelvisetablering af kajanlæg, moler, vejinfrastruktur på havnen og infrastruktur til landstrøm.

Af Trafikstyrelsens hjemmeside fremgår det, at i alt 28 projekter til en samlet projektsum på ca. 109 millioner kroner havde søgt om tilskud ved ansøgningsfristens udløb. Forligspartierne har den 5. marts 2023 godkendt udmøntningen af sammenlagt 49,5 millioner kroner til 10 projekter. 

I kriteriet for tildelingen af puljemidlerne lyder det bl.a. fra Trafikstyrelsen: 

– Det vurderes, at projektet i høj grad opfylder puljens kriterie om at bidrage til den grønne omstilling af skibsfarten og investeringen forventes at have en høj effekt i forhold til dette, da der er tale om jævnlige anløb med større skibe.

Hos COO i ADP A/S, Morten Højrup, bringer nyheden stor glæde:

– Med den kommende havneudvidelse har vi netop tænkt udviklingen af Fredericia Havn ind i en grønnere fremtid, hvor lanstrømsanlæg skal understøtte den grønne omstilling af skibsfarten og sikre, at vi imødekommer vores kunders efterspørgsel efter en mere klimavenlig transport. Landstrømsanlægget bliver et delprojekt i den kommende udvidelse af Fredericia Havn, hvor havnens eksisterende RO/RO terminal flyttes og moderniseres til en fremtidssikret RO/RO terminal med landstrøm, siger Morten Højrup, COO i ADP A/S.

Fredericia Havn er én af Danmarks største transport- og logistikknudepunkter med betydelige mængder af import og eksport for produktions Danmark. Havnens containeraktiviteter og RO/RO aktiviteter er i de senere år blevet væsentlig styrket som følge af de generelt positive konjunkturer og som et resultat af ADP’s udvikling, hvor havnen kobles med Taulov Dry Port, som tiltrækker øgede mængder af gods til området via skib og jernbane. 

Udvidelsen af Fredericia Havn bliver et fremtidssikret projekt, hvor kapaciteten udvikles til en fordobling af containerkapaciteten og en betydelig vækst i RO/RO kapaciteten. Den ny RO/RO terminal får kapacitet til to skibe i stedet for den nuværende terminal med plads til et skib. RO/RO terminalen placeres i umiddelbar tilknytning til et nyetableret areal til RO/RO trailergods, så intern transport på havnen reduceres væsentligt, hvilket forbedrer logistikken og klimabelastningen fra havnen. 

Havneudvidelsen bliver en fremtidssikret bæredygtig løsning, idet der etableres landstrøm i kajen på RO/RO terminalen og forberedes til landstrømstilslutning på den ny containerterminal. Dette vil reducere støjbelastningen samt sikre opfyldelse af ADP’s klimamål. 

Udvidelsen af Fredericia Havn har i 2022 været i myndighedsbehandling og det samlede havneudvidelsesprojekt vil efter en forventet godkendelse i foråret 2023 igangsættes.  

Læs mere om puljemidlerne på Trafikstyrelsens hjemmeside: https://www.trm.dk/nyheder/2023/danske-erhvervshavne-faar-stoette-fra-havnepuljen

Næsten 27.000 besøgte bådudstilling

0

Boat Show Denmark 2023 kunne fejre en flot genopstandelse efter en fireårig pause på grund af coronapandemien. Ved arrangementet, som blev afholdt indendørs i Fredericia, besøgte knap 27.000 personer over de to weekender udstillingen, og det var ikke kun for at kigge på bådene.

Besøgstallet viser, at interessen for det gode liv på vandet stadig er stærk, på trods af tidens ugunstige omstændigheder på nogle områder.

Boat Show 2023 Bluebay

– For os har det været super godt – ja jeg vil faktisk kalde det en ekstrem succes, lyder det fra Dan Christiansen, ejer og direktør hos Bluebay Marine i Silkeborg.

– Der har været rigtig mange besøgende, men vigtigst af alt, så var der stor “kvalitet” hos gæsterne. Rigtig mange kom for reelt at se og handle. Vi har fået et stort antal emner, og i dagene mellem de to udstillings- weekender lå vi vandret for at udarbejde tilbud og indgå handler, oplyser Dan Christiansen.

Salgene har ifølge direktøren fordelt sig over hele spektret af både, og blandt andet er en Jeanneau Merry Fisher 1090 Fly til to millioner kroner blevet langet over disken i Fredericia.

Kajak Freak havde travlt.

Travlt hos Kajak Freak

Også hos “Kajak Freak”, som udstillingsmæssigt har valgt at sadle om til Boat Show Denmark, var tilfredsheden stor:

– Det har været en fed oplevelse, ikke mindst fordi publikum her pr. definition har en interesse for aktiviteter på vandet og ved noget om det. Her skal vi ikke forklare, hvad vej båden skal vende, siger indehaver Brian Justesen med et smil.

– Vi har solgt en del på udstillingen til tidligere sejlere, som måske ikke længere orker det med en stor båd, vedligehold, bundmaling etc., men som stadig drages af vandet, når solen og foråret melder sig. Vi har også solgt mange af vores smarte, oppustelige kajakker til cirka 7.500 kroner, som sejlere kan have i et lukaf på båden. Og så har vi naturligvis solgt mange almindelige kajakker – det er vist kun et par stykker, vi skal have med tilbage til Vinderup, konstaterer Brian Justesen, som også glædede sig over stor kajak-aktivitet i det store Boat Show-bassin lige ved siden af standen.

Dirch Petersen. Foto: PR

Tilfreds formand

Dirch Petersen, formand for brancheforeningen Skib & Båd og indehaver af Dragør Baadeværft, glæder sig over, at Danmarks eneste indendørs bådudstilling er tilbage i fin form efter den ufrivillige coronapause.

– Jeg har oplevet en rigtig god stemning hos både udstillere og besøgende, og rammerne her i MESSE C er helt perfekte. På trods af fire års pause og den lidt omskiftelige tid, vi er i nu, så hører jeg om gode kontakter, købelyst og seriøsitet hos de besøgende. Selv har vi også hos Dragør Baadeværft haft en meget positiv udstilling, hvor vi også har haft mange sjællandske besøgende på standen. Jeg synes, Boat Show 2023 sender et optimistisk signal for både branchen og bådfolket, slutter Dirch Petersen.

Tidligere ministers billede brugt på datingsider

0
Transportminister Benny Engelbrecht, fredag den 20. december 2019.

En eller flere personer har brugt billeder af den tidligere transportminister, Benny Engelbrecht, uden hans tilladelse. Benny har åbent fortalt om dette på sine sociale medier og advarer nu andre om, at deres billeder muligvis også kan blive misbrugt. Han har videregivet sagen til politiet og roser deres indsats i at efterforske sagen.

Benny har udsendt en advarsel på Twitter og beder folk om at være opmærksomme, hvis de ser hans billede på en datingside, da det ikke vil være ham. Politiet er i øjeblikket i gang med at efterforske mindst ét tilfælde af identitetsmisbrug, som Benny har været udsat for, men der kan potentielt være dusinvis af andre tilfælde.

Det er en alvorlig sag, da misbrug af billeder kan have negative konsekvenser for den person, som billedet tilhører. Det er vigtigt at være forsigtig med, hvem man deler sine personlige oplysninger og billeder med på nettet. Benny Engelbrecht opfordrer alle til at være opmærksomme og forsigtige på nettet for at undgå at blive udsat for lignende misbrug.

Danske Regioner: Stop tomgangen på de særlige pladser i psykiatrien

0

De særlige pladser, som er målrettet særligt udsatte personer med psykiske lidelser, står i vidt omfang tomme. Det er spild af penge, og Danske Regioner har bedt regeringen at ændre rammevilkårene for de 150 særlige pladser, så regionerne selv råder over pladserne.

Fra 2018 etablerede regionerne 150 såkaldte særlige pladser i psykiatrien, målrettet en mindre gruppe af særligt udsatte personer med svære psykiske lidelser, sociale problemstillinger, udadreagerende adfærd og eventuelt problemer med misbrug.

I de fem år der er gået siden pladsernes etablering har det dog konsekvent været en udfordring at udnytte pladserne, som kommunerne primært finansierer og visiterer til. Halvdelen af de særlige pladser står tomme, og det et helt uholdbart spild af ressourcer. Særligt fordi der samtidig er stort pres på psykiatrien.

Danske Regioner ønsker i stedet en permanent finansieret løsning, hvor regionerne visiterer til pladserne.

– Det giver ingen mening, at de særlige pladser står tomme, mens vi samtidig mangler pladserne i den regionale psykiatri. Vi har derfor sendt et brev til sundhedsministeren, hvor vi kraftigt opfordrer til, at de særlige pladser ændres, så regionerne selv kan råde over pladserne, siger Danske Regioners formand, Anders Kühnau.

Skal fortsat komme målgruppen til gavn
De særlige pladser blev oprindeligt oprettet af Folketinget efter en række alvorlige hændelser med vold, trusler og i enkelte tilfælde sågar drab på botilbud. Danske Regioner opfordrer til, at pladserne fortsat skal være målrettet gruppen af særligt udsatte personer, som kan have gavn af længerevarende indlæggelser.

Det kræver imidlertid, at ordningen grundlæggende laves om, så kommunernes nuværende udgifter til pladserne i stedet bliver overført til regionerne.

– De særlige pladser virker efter hensigten – det er fagpersoner, patienter og pårørende helt enige om. De bidrager til, at vi undgår nogle svære konflikter og voldsepisoder. Derfor er det også helt hen i vejret, at vi ikke udnytter pladserne effektivt, siger Anders Kühnau.

Forslag om tre konkrete ændringer
Regionerne ønsker at drive pladserne efter de almindelige bestemmelser i psykiatrien. Regionerne skal kunne visitere til indlæggelse, så vi kan sikre, at pladserne benyttes fuldt ud. Sidst men ikke mindst skal rehabiliteringen videreføres efter udskrivelse i stærke socialpsykiske tilbud ude i kommunerne.

– Det er vores overbevisning, at de særlige pladser med afsæt i de ændringer endelig vil kunne komme målgruppen af særligt udsatte personer med svære psykisk lidelse fuldt ud til gavn, siger Anders Kühnau.

To personer kørt på sygehuset efter harmonikasammenstød

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Torsdag eftermiddag var der to uheld på motorvejen ved Kolding.

Det første uheld skete klokken 15:18, da en 58-årig mand fra Gedved kom kørende i østgående retning i anden vognbane. Pludselig bremsede en lastbil hårdt op mellem første og anden vognbane, hvorefter to biler undveg lastbilen.

En personbil, der kom efterfølgende, bremsede for sent, og endte med at køre ind i den 58-årige mands bil. I forbindelse med uheldet kom ingen af parterne til skadet. Bilisten, der kørte ind i den 64-årig mand, er en 43-årig kvinde fra Korsør.

Det andet uheld skete klokken 15:43 i sydgående retning. Da der var kø forude bremsede en 48-årig mand fra Horsens, hvorefter en bagvedkørende bil, der blev kørt af en 70-årig mand fra Tørring, bremsede hårdt. Det fik en 43-årig mand fra Kolding ikke reageret på, hvor han kørte ind i den 70-årig mand, som røg videre ind i den 48-årig mand.

I forbindelse med begge uheld på motorvejen udtaler vicepolitiinspektør, Mikkel Ross, følgende:

– Man har pligt til at holde afstand og skal være opmærksom på trafikken. Det sker ofte, at folk ikke holder tilstrækkelig afstand.

3F Transport: Aftalen sikrer reallønnen og fremtidens transport

0
(Foto: AVISEN)

3F Transport og Dansk Industri har indgået forlig på transportområdet. Med forliget sikres reallønnen, der kommer store forbedringer på uddannelsesområdet, og der investeres i fremtidens transport

Den sidste underskrift er sat på ”Fællesoverenskomsten”, der omfatter havnearbejderne og en stor gruppe lagerarbejdere og chauffører på DI’s virksomheder. Forliget lægger linjen for hele normallønsområdet og en række andre overenskomster mellem 3F Transport og DI.

3F’erne på transportområdet har ønsket lønstigninger, der matcher stigninger i priserne, og vilkår, der kan sikre job og arbejdsliv i fremtiden. Den fornyede overenskomst favner ønskerne med sikring af reallønnen, øget frihed og store investeringer i uddannelse og en fremtid, hvor mere transportarbejde er faglært arbejde. 3F Transport vil især fremhæve tre punkter i den toårige aftale:

3.150 kroner mere i månedsløn

Stigninger i timelønnen på transportområdet betyder, at månedslønnen for en 37-timers arbejdsuge stiger mindst 2.450 kroner over de næste to år inklusive omlægningen fra 8 til 10 procent arbejdsgiverbetalt pension. Oven i kommer 700 kroner om måneden via forhøjelsen fra 7 til 9 procent til hver enkelt ansats særlige opsparing (fritvalgskonto). I alt giver det en direkte lønstigning på 3.150 kroner om måneden plus gennemslag på pension og feriepenge. 3F Transport forventer, at det indhenter tabt realløn i 2022 og sikrer reallønnen i 2023 og 2024.

Nye rettigheder og højere status til transportansatte

Ansatte på transportområdet får bedre muligheder for uddannelse som en del af deres ansættelsesforhold med henblik på at opnå status som faglærte. Det sker via løbende kompetenceafklaring, uddannelsesplaner og mulighed for at veksle seks ugers selvvalgt uddannelse til op til 14 ugers erhvervsuddannelse. Godtgørelse under uddannelse stiger fra 85 procent til 100 procent af lønnen. Det er en investering, der gavner både den ansattes muligheder i fremtidens arbejdsliv og virksomhedernes evne til omstilling for eksempel i forhold til overgang til grøn transport. Status som faglært giver 4,00 kroner ekstra i timeløn. Cirka 650 kroner mere i løn om måneden.

Satsning på unge og investeringer i fremtidens transport

3F Transport og DI har aftalt at sætte over tre millioner kroner om året af til yderligere indsats og kampagner for rekruttering til transportens uddannelser og arbejdspladser. Herunder i form af en forhøjelse af tilskuddet til lærlinges obligatoriske studietur på 1.000 kroner. Fra 3.500 kroner til 4.500 kroner.

Fra 2010 til 2020 er tilgangen til transportuddannelser steget fra cirka 500 om året til over 1.000.

Lærlinge på transportområdet får en stigning i lønnen på 4,5 procent per 1.marts 2023 og 3,5 procent per 1. marts 2024.

3F-forhandler: En pakke med investeringer i fremtidens transport

3F Transport kalder fornyelsen af overenskomsten: ”En solid pakke for de ansatte i fremtidens transport”.

– På transportområdet er reallønnen steget hvert år, siden finanskrisen var dybest i 2012. Det fik en brat ende med høj inflation og udhuling af reallønnen i 2022. Det får vi rettet op med en lønstigning på minimum 3.150 kroner om måneden over de næste to år. Med den lønstigning forventer vi, at transportansatte igen kan fylde det samme i kurven i supermarkedet, som de kunne for godt et år siden. Samtidig investerer vi sammen med arbejdsgiverne massivt i transportfagenes fremtid. Det er jeg meget, meget glad for, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

3F Transport fremhæver, at der modsat dystre prognoser i dag er 6.000 flere chauffører ansat på overenskomst, end da krisen og misbrug af udenlandske chauffører var størst fra 2009 til 2015. Det skyldes blandt andet 10 års intensiv kamp mod social dumping. Senest har 3F Transport indgået overenskomst for chauffører med onlinesupermarkedet nemlig.com. Samtidig er andelen af unge, der bliver optaget på en transportuddannelse som for eksempel lagerarbejder, godschauffør eller redder, steget fra 500 om året til over 1.000 på 10 år. Det har skabt et nyt og positivt behov for investeringer i fremtidens transport.

– I 3F Transport vil vi fremtiden. Arbejdsgiverne skriger efter faglært arbejdskraft, og derfor er det kun naturligt, at vi med denne overenskomst både sikrer bedre mulighed for uddannelse som en del af ansættelsesforholdet og sikrer et øget fokus på lærlinges vilkår. Jeg er særligt glad for, at 3F Transport og DI i en fælles investeringspakke afsætter 3 millioner kroner om året til at højne transportfagenes image og gør det attraktivt for nye, unge kolleger at søge ind i en branche med en fremtid. Jeg har en klar ambition om, at vi de kommende år endnu en gang fordobler tilgangen af unge, der vælger uddannelse til et job i transportbranchen, siger Jan Villadsen.

OK23: Transportforliget – satser og øvrige vigtige punkter:

Timeløn: Normaltimelønnen stiger 6,00 kroner per time 1. marts 2023 og 5,75 kroner per time 1. marts 2024. I alt 11,75 kroner.

Frit valg: Den særlige opsparing, der sikrer hver enkelt ansat frit valg mellem pension, frihed eller udbetaling som løn, hæves fra 7 til 9 procent af lønnen per 1. marts 2024. Der giver en direkte lønstigning på 2 procent eller mindst 700 kronerom måneden.

2 procent lønstigning via ændret pension: Per 1. juni 2023 indbetaler arbejdsgivere 10 procent af lønnen til pension i stedet for 8 procent. Ansattes indbetaling falder fra 4 til 2 procent af lønnen.

Genetillæg og overarbejdstillæg: Genetillæg stiger 4,5 procent 1. marts 2023 og 3,5 procent 1. marts 2024. Tillæg for overarbejde stiger 3,5 procent 1. marts 2023 og 3,0 procent 1. marts 2024.

Lærlinge: Lønnen til lærlinge hæves med 4,5 procent per 1.marts 2023 og med 3,5 procent per 1. marts 2024. Bidrag til lærlinges studietur stiger med 1.000 kroner. Tillidsrepræsentanten på hver enkelt arbejdsplads får hvert år per 1. marts mulighed for at forhandle lærlingenes løn.

Omlægning af arbejdstid: Fællesoverenskomstens regler om arbejdstid moderniseres i forhold til arbejde i weekenden, så alle ugens syv dage kan betragtes som normale arbejdsdage i forhold til placering af ugens fem arbejdsdage. Weekendarbejde skal varsles, og ansatte, der skal arbejde på weekenddage, får tillæg, der kan udbetales som løn eller veksles til fridage.

Mere uddannelse og bedre mulighed for at blive faglært: Ansatte på transportområdet får bedre muligheder for uddannelse som en del af deres ansættelsesforhold. Der skrues op for løbende kompetenceafklaring, uddannelsesplaner og muligheder for at blive faglært. Godtgørelse under uddannelse stiger fra 85 procent til 100 procent af lønnen. Ansatte og deres tillidsvalgte får ret til at vælge en uddannelsesrepræsentant.

Nye værktøjer til tillidsvalgte: Valggrundlag for tillidsrepræsentanter nedsættes til fem ansatte. Valg af tillidsrepræsentant foregår i arbejdstiden, og tillidsrepræsentanter får ret til at mødes med nyansatte kolleger.

Barsel/orlov: Far/medmor har fået øremærket yderligere 2 ugers orlov med løn, og forældrene har herudover fået yderligere 2 ugers orlov med løn, der kan deles mellem dem. Det giver samlet set 36 ugers orlov med løn efter fødselstidspunktet modsat de 32 uger, som der er i dag.

3F kræver nye forhandlinger om bedre arbejdsmiljø

0
Foto: AVISEN

En helt ny rapport fra Sundhedsstyrelsen afslører, at slidgigt og nakke- og lændesmerter hvert år koster omkring 7,3 millioner sygedage, hvilket svarer til omkring 30.000 fuldtidsstillinger.

Der skal sættes turbo på forhandlingerne for en aftale om et bedre arbejdsmiljø på landets arbejdspladser. Det mener 3F’s forbundssekretær Lene Krabbe Dahl, efter at have læst Sundhedsstyrelsens nye rapport ”Sygdomsbyrden i Danmark 2022”.

– Rapporten viser, at der er brug for handling nu. Det koster samfundet milliarder af kroner, når folk bliver sygemeldt på grund af slidgigt, stress eller smerter i bevægeapparatet. Det er bydende nødvendigt, at vi forbedrer arbejdsmiljøet, så folk ikke bliver slidt ned, og det er dyrt for både sundhedsvæsenet, for arbejdsgiverne og for den enkelte, når folk må blive hjemme fra arbejdet på grund af sygdom – skabt af et dårligt arbejdsmiljø, siger Lene Krabbe Dahl, der er forbundssekretær i 3F.

Den nye rapport viser, at lænderyg-smerter er den sygdom, der medfører flest ekstra omkostninger i sundhedssektoren på hele 7,1 milliarder kroner årligt. Samtidig viser rapporten, at slidgigt samt nakke- og lændesmerter hvert år koster omkring 7,3 millioner sygedage, hvilket svarer til omkring 30.000 fuldtidsstillinger.

– Vi skal øjeblikkeligt have gang i de forhandlinger om et bedre arbejdsmiljø, som har ligget stille siden efteråret. Meget af sygefraværet opstår jo som følge af opskruet tempo, stress og dårligt arbejdsmiljø rundt omkring på landets arbejdspladser. Det skal vi have gjort noget ved nu, siger Lene Krabbe Dahl.

3F ønsker en ny og ambitiøs arbejdsmiljøaftale med en femårig national strategi for et godt ergonomisk arbejdsmiljø. En sådan strategi skal tilføre ny viden til arbejdspladserne om løsninger på at forebygge fysisk belastende arbejde med manglende pauser og begrænset indflydelse.

Derudover ønsker 3F også, at Arbejdstilsynet tilføres en permanent bevilling med flere ressourcer til at føre tilsyn med arbejdsmiljø på landets arbejdspladser og en styrket indsats for at reducere antallet af arbejdsulykker.

– Det er for 3F helt afgørende, at der så hurtigt som muligt bliver indgået en ny politisk aftale. Det er jeg helt sikker på, at beskæftigelsesministeren også kan se både fornuft og rimelighed i, siger Lene Krabbe Dahl.

Ny milliardinvestering skal sætte turbo på den grønne omstilling

0
(Foto: AVISEN)

Everfuel og Hy24 fusionerer med en investering på 200 millioner euro og etablerer et nyt fælles venture, som blandt andet vil erhverve brintfabrikken i Fredericia. Målet er at accelerere udviklingen af grøn brintinfrastruktur i Norden.

Everfuel A/S, en ledende europæisk leverandør af grøn brintenergi, og Hy24, som administrerer verdens største fond for ren brintinfrastruktur, er begejstrede for at meddele oprettelsen af et nyt joint venture-selskab til finansiering af den hastige udvikling af elektrolysekapacitet i Norden. Everfuel vil eje 51% af venture-selskabet, mens Clean H2 Infra Fund, som administreres af Hy24, vil eje de resterende 49%.

Parterne har planer om at investere i alt 200 millioner euro i grøn brintinfrastruktur i Danmark, Norge, Sverige og Finland, ved at bidrage med egenkapital. Dette vil gøre det muligt for det nye joint venture-selskab at finansiere, bygge, eje og drive grønne brintprojekter på op til 1 GW.

Derudover vil samarbejdet også fremskynde leveringen af allerede eksisterende brintprojekter og styrke samarbejdet om andre brintproduktionsaktiver i Norden.

Fase 1 af HySynergy-projektet, som omfatter en elektrolyser med en kapacitet på 20 MW, og som er planlagt til at begynde kommerciel drift i andet kvartal af 2023, vil være det første aktiv, der ejes af det nye selskab.

Det nye samarbejde vil kombinere industriel erfaring og finansiel styrke fra to ledere inden for grøn brintinfrastruktur.

Det nye joint venture vil drage fordel af Everfuels ekspertise inden for udvikling, konstruktion og drift af elektrolysører, samtidig med at det vil udnytte Hy24s omfattende erfaring inden for forretningsudvikling, samt deres omfattende netværk af beslutningstagere inden for brintindustrien og politikere.

Det nye samarbejde kombinerer Everfuels position som pioner og førende grøn brintprojektudvikler i Europa med Hy24s industrielle erfaring og finansielle styrke, hvilket giver det nye joint venture en stærk position i den grønne brintsektor.

Vil købe brintanlægget i Fredericia

Det nye joint venture vil investere i HySynergy Phase 1, som er et 20 MW grønt brintproduktionsanlæg i Fredericia, Danmark. Købsprisen for anlægget vil afspejle omkostningerne ved underskrivelsen, fratrukket modtagne tilskud, og kan justeres for yderligere omkostninger frem til lukning. Dette vil være det første aktive projekt, som det nye selskab vil erhverve.

Desuden vil selskabet drage fordel af Everfuels pipeline af brintprojekter, som gradvist vil blive modnet til den endelige investeringsbeslutning (FID) og overført til selskabet, underlagt foruddefinerede kriterier. Dette vil give det nye joint venture mulighed for at udvide deres portefølje af grønne brintprojekter og fortsat levere innovative løsninger til deres kunder.

– Dette er et stort skridt i retning af at gøre grøn brint kommercielt tilgængelig gennem en accelereret udbredelse af vores brinthubs. Hy24 er en førende global brintinfrastrukturinvestor og den ideelle partner og medinvestor for os som den største udvikler af elektrolysekapacitet i Europa. Sammen kan vi udvikle grøn brintinfrastruktur, der er nødvendig for at betjene den hurtigt voksende efterspørgsel fra industrien og mobilitet på tværs af vores kernemarkeder i Norden, og bevæge os fast ind i opstartsfasen af ​​vores langsigtede plan for vækst og værdiskabelse, siger Jacob Krogsgaard, grundlægger og CEO for Everfuel.

Pierre-Etienne Franc, medstifter og administrerende direktør for Hy24, tilføjer.

– Vi lancerede Hy24 og Clean Hydrogen Infrastructure Fund for at hjælpe brintledere og iværksættere med at accelerere opskaleringen af ​​deres projekter og for at frigøre potentialet for dekarbonisering af hårdt -at mindske sektorer. Everfuel er en af ​​de mest avancerede projektudviklere med en bred viden om brintteknologier, markeder og forretningsmodeller i Norden. Det er derfor den naturlige partner for hurtig og klog udvikling.

Lars Løkke Rasmussen. Foto: AVISEN

Opbakning fra Danmarks udenrigsminister

– Jeg hilser denne vigtige investering og joint venture mellem Everfuel og Hy24 varmt velkommen. Grøn brint og e-brændstoffer vil spille en stor rolle i dekarbonisering af industrier som skibsfart, luftfart og tung transport. Så det er ikke kun godt nyt for produktionen af ​​grøn energi i Danmark, men også for vores globale indsats for at reducere CO2-udledningen. Investeringen understreger, at danske virksomheder er frontløbere inden for grønne teknologier. Det viser også, at Danmark fortsat er en attraktiv destination for udenlandske grønne investeringer takket være konkurrencedygtige rammebetingelser, der understøtter både danske og europæiske ambitiøse grønne politikker og klimamål, siger Danmarks udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen.

De brintværker, som det nye joint venture vil eje og drive, vil støtte Danmarks ambitiøse brintplan, der sigter mod at udvikle en elektrolyserproduktionskapacitet på 4 til 6 GW inden 2030 ved at udnytte landets fremragende vindressourcer. Everfuels nuværende projektportefølje i Danmark omfatter mere end 1,3 GW elektrolysekapacitet.

I henhold til aftalen vil det nye selskab også generere omsætning og cash flow til Everfuel gennem gebyrer i projektudviklings-, konstruktions- og driftsfaserne. Everfuel vil også modtage udviklingsgebyrer fra selskabet for projekter, der når FID, baseret på afkastprofilen for hvert specifikt projekt. Everfuel vil have eksklusiv ret til at markedsføre brintmængder fra elektrolysatorer, der ejes og drives af JV’et, for at understøtte væksten af Everfuels downstream-forretningsaktiviteter. JV’et vil blive navngivet Everfuel Hy24 A/S og vil blive fuldt konsolideret i Everfuels regnskaber.

Købsprisen, som det nye selskab betalte for HySynergy Phase 1, estimeres til EUR 28 mio. Efter overførslen af HySynergy Phase 1 til det nye selskab vil Everfuel tilbagebetale det udestående lån på EUR 10 mio. fra Den Europæiske Investeringsbank. Hy24 vil også yde et brolån på EUR 15 mio. til JV, som forventes at blive erstattet af en større facilitet fra eksterne gældsudbydere, efterhånden som HySynergy fase 2 modnes. Everfuel har en option på at købe Hy24’s aktier i selskabet til et på forhånd aftalt afkast inden for en bestemt tidsperiode.

Efter etableringen af det nye joint venture er Everfuel tilstrækkeligt finansieret til at støtte sin andel af de forventede JV-investeringer, herunder projekter, der når FID mod slutningen af 2023. Som en del af JV-opbygningen har Hy24 forpligtet sig til at deltage i en potentiel fremtidig kapitalindsprøjtning i Everfuel for at støtte virksomheden og realiseringen af grønne infrastrukturprojekter på visse betingelser.