9.7 C
Copenhagen
fredag 7. november 2025

Rygsmerter og lommesmerter er en dårlig kombination

0
Randers Rygcenter, Kiropraktor Bolette Brunmark og patient Anders Pal

Danskere med ondt i økonomien kan ikke komme til kiropraktor. Det viser ny rapport. Dansk Kiropraktor Forening vil gøre op med brugerbetaling.

En ny rapport udarbejdet af Region Midtjyllands forsknings- og konsulenthus DEFACTUM viser alarmerende niveauer af social ulighed i adgangen til kiropraktisk behandling.

Undersøgelsen viser, at netop indkomst er den faktor, der har størst betydning for, at folk kommer til kiropraktor. Er din indkomst lav og du får ondt i ryggen, er chancen for, at du kommer til kiropraktor under halvt så stor, som for de, der har en høj indkomst.

– Det korte af det lange er, at brugerbetaling naturligvis skaber ulighed i sundhed – og det er et problem der kræver øjeblikkelig handling. Vi er nødt til at sikre, at alle, uanset baggrund, har adgang til den bedst mulige behandling og rådgivning, ellers fortsætter den negative spiral med sygemelding, førtidspension og dårlig livskvalitet for de svageste i samfundet, siger Michael Christensen, formand for Dansk Kiropraktor Forening.

Et panel med bred erfaring og viden om kiropraktorområdet eller social ulighed er i forlængelse af rapportens konklusioner kommet med anbefalinger, der kan modvirke uligheden. Det forslås blandt andet, at brugerbetalingen til kiropraktorbehandling nedsættes for udvalgte patientgrupper og at der udformes særlige pakkeforløb til personer, som er socialt sårbare.

– Det muskulo-skeletale område, fx ryg og nakke, er det der koster mest og rammer flest i det danske sundhedsvæsen. En væsentlig grund er brugerbetaling. En anden grund er at området ikke får den nødvendige politiske opmærksomhed. Hvert år rammes mere end 1½ mio. danskere af smerter i bevægeapparatet, herunder også de fattigste, der ikke har nogen mulighed for at få den rette behandling og rådgivning, siger Michael Christensen.

Om rapporten:

Rapporten er resultatet af et samarbejde mellem Dansk Kiropraktor Forening (DKF) og Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) under Danske Regioner i forlængelse af Dansk Kiropraktor Forenings praksisoverenskomst.

Rapportens formål var at undersøge social ulighed i både fremmødet til kiropraktorbehandling og antallet af konsultationer i et behandlingsforløb. Resultaterne giver et dybtgående indblik i de udfordringer, sårbare grupper står overfor, når det kommer til at få den nødvendige sundhedspleje.

Politiet har ekstra fokus på fartsyndere i næste uge

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

For høj hastighed er fortsat et problem på de danske veje, hvor højere fart er lig med højere risiko. For høj fart er en medvirkende faktor i 4 ud af 10 dødsulykker i trafikken.

Størstedelen af landets politikredse har fra mandag den 23. oktober til og med søndag den 29. oktober 2023 intensiveret fokus på hastighedsovertrædelser.

Farten kan være årsag til, at ulykken sker, men farten kan også være årsag til, at ulykken bliver fatal for de involverede. Jo højere farten er idet ulykken sker, desto alvorligere bliver konsekvensen af ulykken. Hvert år mister cirka 70 mennesker livet i en trafikulykke, hvor hastigheden er for høj i forhold til det tilladte eller forholdene. Det viser tal fra Vejdirektoratet.

– Hvert år bliver politiet kaldt ud til mange trafikulykker, der kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt fartgrænserne. Trafikulykker, der i nogle tilfælde får en tragisk udgang og i andre tilfælde mærkes de implicerede for livet. Derfor er hastighed et meget vigtigt indsatsområde, og vi prioriterer fartkontrol på vejene for at redde liv og skabe tryghed for dem, der færdes i trafikken. Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden, siger Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Koncernkommunikation.

Hvorfor indsats mod hastighed?
– For høj fart kan være hvis man kører hurtigere end den tilladte hastighedsgrænse, eller hvis man kører hurtigere end forholdene tillader. Det kan f.eks. være, hvis der er nedsat sigtbarhed ved tåge, regn eller sne eller vejen er glat, der er tæt trafik osv.
– Hvert år registrerer politiet cirka 160 dræbte og ca. 1700 alvorligt tilskadekomne i trafikken (gennemsnit 2019-2021) – For høj hastighed er en væsentlig faktor i mange af disse ulykker.
– Ved 80 km/t. kører du ca. 33 meter inden du reagerer, og efter ca. 64 meter holder du stille. Kører du 95 km/t. bruger du yderligere 19 meter på at holde stille ved maksimal bremsning af køretøjet.
– Hvis farten fordobles, firedobles kollisionskraften. Det vil sige man rammer med fire gange så meget kraft.
– Landevejene er de farligste vejstrækninger. Her sker to ud af tre dødsulykker i trafikken.

FHK undgik ydmygelse

0

Aalborg Håndbold var i en klasse for sig, samtidig med, at FHK brændte meget, men fredericianerne fik afværget en stor øretæve og tabte med 35-27.

FHK var søndag aften på langfart. Kursen blev sat mod Sparekassen Danmark Arena i Aalborg, hvor det storsatsende hjemmehold ventede. Op til denne sæson har de sadlet yderligere op med tilgang af blandt andet Niklas Landin, Lukas Nilsson og Aleks Vlah. Særligt Landin har gjort comeback i den danske liga med bravur, og han skulle vise sig at blive et ubehageligt bekendtskab for FHK.

Fredericianerne kunne med rundens øvrige resultater være sikre på minimum at indtage tredjepladsen i ligaen, mens en sejr ville sende FHK på andenpladsen, da Mors-Thy snublede på udebane mod Ribe-Esbjerg. Med Aalborg som modstander var det dog for meget at sætte næsen op efter en sejr på forhånd, selvom FHK i denne sæson har besejret blandt andet GOG på udebane.

Aalborg ligner et hold på mesterskabskurs, selvom der venter et slutspil forude. Allerede nu kan man se tegningerne af et storhold, som bliver meget, meget svære at slå – især i egen hule. Inden kampen var nordjyderne noteret for ni sejre ud af ni mulige.

http://adp-as.dk

I starten af kampen gav FHK-keeper Sebastian Frandsen håb om, at det kunne lykkes at få noget hjem fra postnummer 9000. I det syvende minut pillede Frandsen et straffekast fra Mikkel Hansen ved stillingen 3-2 til Aalborg, men i den anden ende af banen havde FHK det mere end svært.

Midtvejs i første halvleg forlangte Gudmundur Gudmundsson timeout ved stillingen 7-5. Det hjalp ikke, da bagkæden med Reinier Taboada, Junior Scott og Anders Martinusen ikke havde tur i den i første halvleg. Der blev tyet til syv mod seks, men bolden blev smidt væk, og det straffede Aalborg gang på gang, og kom foran 14-10 i det 27. minut, og i den sidste del af første halvleg trak de yderligere fra og gik til pause foran 16-11.

Den helt store forskel på de to hold var klar: Niklas Landin, der på flere tidspunkter lå over 50 procent i redningsprocent, og så det faktum, at FHK spillede urytmisk i angrebet og lavede flere tekniske fejl end normalt, og mod Aalborg straffes den slags.

I anden halvlegs start væltede korthuset for FHK. Angrebet var usammenhængende, Sebastian Frandsen reddede ikke længere skuddene, og derfor kom Aalborg hurtigt foran 22-13. De slap ikke på gashåndtaget trods den gode start, og de nåede op at føre 28-17 efter 43 minutter.

https://www.estate.dk/ejendomsmaeglere/midtjylland/estate-peter-moeller-fredericia

Derfra og resten af kampen dalede Aalborg i niveau. Omvendt set skiftede Gudmundsson Jonas Kruse og den unge keeper Julius Fenger ind. Fenger endte med at diske op med flere redninger på den helt store scene, mens Kruse især fik iscenesat Anders Kragh Martinusen.

Stille og roligt åd FHK sig ind i kampen. Niklas Landin blev taget ud af Aalborg-målet, og hans afløser, Fabian Norsten, havde ikke meget at byde på. En redning på syv forsøg blev det til, og så blev Landin kaldt tilbage, selvom det lignede, at han havde fået fyraften.

Med fire minutter igen var stillingen 30-26 til Aalborg, men tættere på kom FHK ikke. Chancen for at komme på 30-27 opstod efter en teknisk fejl, men Anders Martinusen lavede en fejl i den anden ende.

Aalborg strammede grebet i slutningen af kampen, og det gjorde, at de endte med at vinde kampen 35-27.

Uheld spærrer vognbane på Vejlefjordbroen

0

Et uheld på Vejlefjordbroen giver lige nu kø på E45 fra Skærup mod Vejle mellem <61b> Vejle S og <60> Vejle N

Der vil være en forlænget rejsetid på mellem 10-30 minutter.

Naturskaderådet har erklæret stormflod i Danmark

0

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Naturskaderådet, som netop har meddelt, at der er erklæret stormflod i visse områder af Danmark.

– Naturskadeordningen skal beskytte borgere og virksomheder mod skader som følge af ekstreme vejrforhold. Den indebærer, at de kan få erstattet skader, som ikke er dækket af deres forsikring, men kun hvis Naturskaderådet har afgjort, at der som her er tale om stormflod, og det beskadigede er brandforsikret.
– Borgere, som bor i områder, hvor der er erklæret stormflod, skal anmelde skader som følge heraf til Naturskadebasen. De skal gøre det, inden der er gået to måneder, og de kan gøre det selv, eller få deres forsikringsselskab til at hjælpe sig.

Det er Naturskaderådet, som afgør, hvorvidt der har været stormflod i et område på et givet tidspunkt. Afgørelsen træffes efter udtalelser fra DMI og Kystdirektoratet. For at der kan erklæres stormflod, skal der være tale om en hændelse, som statistisk sker sjældnere end hvert 20. år.

På vegne af Naturskaderådet står Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også bag Naturskadebasen, hvor skader som følge af stormflod skal anmeldes. Borgeren kan anmelde skaden direkte i Naturskadebasen eller bede deres forsikringsselskab hjælpe med at gøre det.

Efter oversvømmelserne: Vær opmærksom på, at havvand kan være blandet med kloakvand

0
En ulige kamp menneske imod naturen

Region Syddanmark opfordrer borgerne i de oversvømmede områder i Aabenraa centrum, til at være opmærksomme og undgå at komme i direkte kontakt med oversvømmelsesvandet.

Fredagens oversvømmelser i Haderslev, Aabenraa og Sønderborg kommuner var omfattende, og i øjeblikket er myndighederne stadig i gang med at pumpe vandet væk fra de lavvandede områder.

Region Syddanmark opfordrer borgerne i de oversvømmede områder i Aabenraa centrum, til at være opmærksomme og undgå at komme i direkte kontakt med oversvømmelsesvandet.

– Havvandet kan være blandet med kloakvand og kan derfor være smittefarligt. Sundhedsmæssigt anbefales det at undgå kontakt med vandet i forbindelse med oprydning og rengøring, understreger overlæge Christian Jeppesen fra Sydvestjysk Sygehus, der deltager fra Region Syddanmark i den Lokale Beredskabsstab (LBS).
LBS koordinerer myndighedsindsatsen i forbindelse med vejrhændelsen.

Gode råd
Region Syddanmark kommer desuden med disse råd, når det gælder håndtering af oversvømmelsesvand i byområderne:

– Skal man håndtere sandsække, så brug engangshandsker. Sand fra sandsækkene anbefales ikke anvendt til sandkasser og lignende.

– Det er vigtigt, at man vasker hænderne grundigt efter at have været i kontakt med vandet.

– Ved længere sygdom efter kontakt med oversvømmelsesvand anbefales det at søge egen læge eller lægevagt

I de øvrige oversvømmede byområder opfordrer myndighederne også borgerne til at være opmærksomme og følge ovenstående anbefalinger, da det ikke kan udelukkes, at havvandet kan være blandet med kloakvand.

Er Farhad fundet?

0

Sydøstjyllands Politi har i forbindelse med medieomtalen af oplysninger fra familiemedlemmer til Farhad fået flere henvendelser med anmodning om bekræftelse eller kommentar til informationerne.

Chefpolitiinspektør Brian Fussing, Sydøstjyllands Politi udtaler:

– Indledningsvist vil jeg gerne sige, at hvis Farhad er genfundet er det naturligvis meget glædeligt. Vi har siden familien offentliggjorde de nye oplysninger i eftersøgningen af Farhad arbejdet på at få verificeret disse og med henblik på at kunne vurdere, hvad de eventuelt giver anledning til i forhold til den videre eftersøgning. Det arbejder vi fortsat på.

Politiet har på den baggrund ikke aktuelt et grundlag for at be– eller afkræfte oplysningerne om hverken rejseruter, kontakt eller andre oplysninger i forhold til Farhad ud over de, vi selv har delt med offentligheden.

– Sydøstjyllands Politis interesse i sagen er nu at opnå sikre oplysninger, der kan føre til afslutning af den eftersøgningssag, der har været under behandling, siden vi modtog en skriftlig anmeldelse om, at Farhad var forsvundet tilbage i begyndelsen af 2022, slutter chefpolitiinspektør Brian Fussing i en pressemeddelelse.

September blev endnu en måned med vækst i EU-bilsalget

0

I september voksede EU-bilsalget med 9,2 procent, hvilket gjorde september til den 14. måned i træk med fremgang.

September 2023 bød på 861.062 nyregistrerede biler i EU, hvilket svarer til en vækst på 9,2 procent sammenlignet med september 2022. To af fire største markeder, Italien og Frankrig, voksede med henholdsvis 22,7 og 10,7 procent, mens Tyskland oplevede et mindre fald i bilsalget på 0,1 procent.

Det betyder, at resultatet for de første tre kvartaler af 2023 lander på 8 millioner biler svarende til en vækst på 16,9 procent i forhold til 2022. Det tyder på, at bilmarkedet er kommet sig ovenpå bilåret 2022, som var præget af leveringsudfordringer. Dog er markedet stadig ikke på samme niveau som i 2019, hvor der var blevet registreret 10 millioner biler ved udgangen af tredje kvartal.

I Danmark er der kommet 123.998 nye biler ud på vejene i de første 9 måneder af 2023, hvilket svarer til en fremgang på 14 procent.

– I begyndelsen af 2023 var det meget usikkert, hvad vi kunne forvente af bilåret. Nu har vi set fremgang måned for måned både i EU og i Danmark, hvilket vi naturligvis glæder os over, siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.

Elbilsalget voksede med 14,3 procent

Der kom 127.149 nye elbiler ud på EU’s veje i september, hvilket svarede til en stigning på 14,3 procent. Elbilerne udgjorde 14,8 procent af de samlede nyregistreringer, hvilket er en fremgang i forhold til september 2022, hvor de udgjorde 14,1 procent, men en del lavere end i august 2023, hvor elbilerne udgjorde hele 21 procent af salget. Det kan skyldes en større tilbagegang i Tyskland, på 28,1 procent, som forventes at være sket som følge af reducerede incitamenter til køb af elbiler for virksomheder.

De 14,8 procent var dog nok til, at el blev det tredjemest populære drivmiddel blandt de nye biler i EU. Det mest populære drivmiddel blev benzin med en andel på 34,1 procent af salget, hvilket dog er 1,2 procentpoint mindre end i september 2022. Hybriderne blev de næstmest populære.

I Danmark blev elbilsalget fordoblet i september og elbilerne udgjorde en andel på 37 procent af nyregistreringerne i tredje kvartal.

– Elbilerne oplever fin fremgang i EU, hvilket er positivt. Danmark er et stykke foran de fleste lande i EU, men hvis det skal fortsætte, kræver det gode forudsætninger for elbilsalget. Det er helt afgørende at revurdere indfasning af registreringsafgiften på elbiler fra 2026. Tysklands bilsalg i september er et godt eksempel på, at incitamenter har stor betydning på elbilsalget, siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.

FAKTA

Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020 og prisen for disse biler var over 900 milliarder kroner.

Fyn taber tærren når det gælder lademuligheder

0

Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter på Fyn steg med 61 procent fra september 2022 til september 2023. Dog steg antallet af elbiler mere i perioden, hvilket betyder at flere biler må deles om hvert ladepunkt.

I perioden fra september 2022 til september 2023 steg antallet af ladepunkter på Fyn med 332 stk. Det svarer til en procentvis fremgang på 66 procent. Ud af de 332 nye ladepunkter på Fyn var 68 af disse lynladere. Det betyder, at antallet af lynladepunkter steg med 75 procent i perioden. Flere ladepunkter på Fyn er meget vigtigt for infrastrukturen, da det giver de fynske borgere, samt de mange der pendler over øen, bedre muligheder for at oplade elbilen.

I løbet af samme periode steg antallet af elbiler med 76 procent, hvilket betyder, at flere biler måtte deles om hvert ladepunkt. Det betød, at Fyn tabte tærren i forhold til ladeinfrastrukturen.

– Udviklingen i september er ærgerligt nyt for fynboerne og de mange pendlere som til daglig kører på de fynske veje, da der kommer flere nye elbiler end ladepunkter. Det er her værd at bemærke, at over halvdelen af de solgte biler på Fyn var opladelige. Det understreger kun at der er behov for en større ladeinfrastruktur blandt borgerne, for slet ikke at nævne de mange pendlere, siger Mads Rørvig, adm. Direktør i De Danske Bilimportører.

14 elbiler pr. offentligt ladepunkt

Da fremgangen i nye ladepunkter var mindre end fremgangen blandt nye elbiler, så steg antallet af elbiler per ladepunkt med 9 procent. Det betyder, at antallet af biler per ladepunkt gik fra 12 til 14 over det seneste år. I prakisis betyder dette, at flere elbiler skal konkurrere om hvert lynladepunkt.

I forhold til antallet af lynladere var der samme tendens. Antallet af lynladepunkter steg med 75 procent mens antallet af elbiler steg med 76 procent. Den marginale forskel betød, at elbiler per lynladepunkt forblev på 75 biler per lynladepunkt, hvor dette tal fortsat er under landegennemsnittet på 124 biler per lynladepunkt.

Region Syddanmark fik flere ladestandere

0

Region Syddanmark har fået 1.143 nye ladestandere i løbet af de seneste 12 måneder. Det udgør en vækst på 75 procent, hvilket betyder, at færre elbiler skal deles om hvert ladepunkt fremover.

I perioden fra september 2022 til september 2023 blev Region Syddanmark 1.143 nye ladepunkter rigere. Regionens 1.143 nye ladepunkter har givet borgere i Region Syddanmark nemmere adgang til at oplade deres elbiler. Fremgangen i antallet af offentlige ladestandere svarer til en fremgang på 85 procent. Fremgangen var dog en smule mindre end landsgennemsnittet, som i september var på 90 procent. Sammenligner man derimod med væksten blandt elbiler, der i perioden var på 74 procent, var væksten blandt nye ladepunkter en snært højere. Det betyder at der kom procentvist flere ladepunkter i forhold til nye elbiler, hvilket i praksis betyder, at der er færre biler per ladepunkt.

I perioden steg antallet af lynladere i Region Syddanmark ligeså. I september 2022 var der 194 offentlige lynladepunkter at finde i Region Syddanmark. Dette tal var ved udgangen af september måned 2023 forøget til 340, hvilket svarer til en stigning på 75 procent. Dermed var denne udvikling også større end udviklingen blandt elbiler, hvilket dermed nedbragte antallet af elbiler per lynladepunkt. Selvom stigningen i antallet af lynladepunkter var større end tilgangen af elbiler, var stigningen dog under den landsgennemsnitlige stigning for lynladepunkter på 102 procent.

– Syddanmarks udvikling af ladepunkter og lynladepunkter er marginalt større end tilgangen af elbiler. Det er positivt, men der kan sagtens komme mere gang i udviklingen. Med den stigende interesse for elbiler er det i høj grad vigtigt, at lademulighederne følger med. Det er en vigtig forudsætning for at få fart på den grønne omstilling, siger Mads Rørvig, adm. Direktør i De Danske Bilimportører.

12 elbiler pr. offentligt ladepunkt

I september 2022 skulle 13 elbiler deles om hvert offentlige ladepunkt i Region Syddanmark. I september 2023 var dette tal faldet til 12 biler per offentlige landepunkt. Udviklingen har dermed været positiv, da færre biler nu skal deles om hvert ladepunkt. Dog ligger regionen et stykke over landsgennemsnittet på 11 elbiler per ladepunkt. I forhold til udviklingen for lynladepunkter var der ikke den store udvikling, da antallet af elbiler per lynladepunkt forblev uændret på 91 biler. Her var regionen dog et godt stykke under landsgennemsnittet for ladepunkter per bil, som i september lå på 124 biler.