Thomas Bay efter Reumert-nominering: »Det er en blåstempling af, at vi er i den højeste liga«

0

KULTUR. Fredericia Musicalteaters opsætning af WICKED er nomineret til Danmarks mest prestigefyldte scenekunstpris, Årets Reumert. Det er sangerinden Nanna Rossen, der er hædret i kategorien Årets Sanger for sin hovedrolle som Elphaba, men ifølge teaterdirektør Thomas Bay er nomineringen en samlet anerkendelse af både talent, teamwork og teatrets ambitioner.

»Det er fantastisk. Det er jo en kæmpe, kæmpe anerkendelse. Både af Nanna, som jo bliver nomineret som Årets Sanger, men det er jo altså også en nominering til hele produktionen og hele teatret og Fredericia,« siger han.

Nomineringen kommer på et tidspunkt, hvor Fredericia Musicalteater for alvor har markeret sig som en institution med både lokale rødder og nationale ambitioner. For Thomas Bay er det ikke blot en hæder – det er et bevis på, at arbejdet bliver bemærket langt ud over byens grænser.

»Det er en blåstempling af, at det vi gør, det har en stor værdi. Det er en blåstempling af, at vi er oppe i den højeste liga – altså med kvalitet, kostnadskvalitet. Og så er det jo klart, at det er et spotlight på Fredericia igen. Vi har gang i noget rigtig godt, og det bliver set andre steder end kun i Fredericia.«

Nanna Rossens præstation som den grønne heks Elphaba har rørt publikum dybt, og ifølge Bay har hun løftet en af musicalverdenens sværeste roller med overbevisning.

»Hele det her hold har gjort en ekstraordinær indsats. Det er elitesport i musikalverdenen, hvis vi kan sige det på den måde. Og lige det her parti, det er blandt de sværeste at få løst – både sangmæssigt og skuespilmæssigt. Og der var vi jo så heldige, at Nanna var der.«

»Hun er flasket op her i byen på musicalakademiet. Vi fik lov til at have hende med. Hun ville gerne spille rollen, og hun var det helt rigtige valg. Og når du så også bliver anerkendt på den her måde, så er det jo bare som om, at alting går op i en højere enhed.«

Ifølge Bay passer anerkendelsen perfekt ind i den retning, teatret og byen har sat sig: at gøre Fredericia til Danmarks ubestridte musicalcentrum.

»Det er jo en anerkendelse af, at det vi gør, det har impact. Det bliver set. Fredericia er ikke kun Fredericia – Fredericia er noget for hele Danmark. Og det er musical også. Det er jo en af vores klare visioner, at vi gerne vil være Danmarks musicalcentrum, og det her er en stepstone på vej til det mål.«

WICKED’s tematikker spiller ifølge Bay direkte ind i samtidens udfordringer og gør forestillingen både aktuel og vedkommende.

»WICKED handler jo for det første om at stå ved sig selv. At være den, man er. Tro på det, man mener er rigtigt, stole på sin integritet og stå imod autoriteter. Det handler om at gå efter sit hjerte – også selvom man føler sig udenfor fællesskabet. Hvis vi kigger på verden nu og det, der sker globalt, så er WICKED uhyre relevant – med en troldmand, der forfører et helt folk, og en grøn heks, der tør stå op imod overmagten.«

Forestillingen er også en teknisk og kunstnerisk mastodont, understreger han:

»Den er kæmpestor. Det er et stort cast, en stor scenografi. Den er svær at forløse. Det er et langt og kompliceret værk. Men det er præcis mod, hjerte og hårdt arbejde, der har båret det frem. Der er ikke en eneste person i denne produktion, som ikke er gået all in – og lidt mere end det.«

Musicalen har allerede spillet for fulde sale i Fredericia og nu også i Oslo. Reaktionerne har været overvældende – både fra publikum og anmeldere.

»Jeg plejer at sige, at vi tjener to herrer. Vi tjener kunsten, og vi tjener vores publikum. Når publikum siger, at vi berører dem, og at de har haft en oplevelse i særklasse, så har vi ramt den ene. Når vi så også bliver anerkendt branchemæssigt – som med en Reumert – så har vi også tjent kunsten. Så det er to sider, der går op i en højere enhed.«

Nanna Rossen er nomineret i et stærkt felt, men Thomas Bay håber på en sejr – ikke kun for hende selv, men for hele musicalmiljøet i Fredericia.

»Det ville være helt vildt fedt. Både for os, Fredericia, teatret og dansk musical. Det er også en anerkendelse af, at vi tog et værk som WICKED og lavede vores egen version. Vi satte Nanna i rollen – og Nanna er jo ikke et stort navn, men hun er et kæmpe talent. Og det er det, vi brænder for: at løfte talenter frem. Talentudvikling og værkudvikling er helt centrale for os.«

Han ser heller ikke nomineringen som et spørgsmål om konkurrence med andre teatre:

»Det er slet ikke sådan, jeg ser dansk teater. Jeg ser det som et hele. Ligesom vi ikke er i konkurrence med sporten her i byen eller med andre kulturinstitutioner. Det handler om at skabe et meningsfuldt fællesskab. Det handler om at skabe værdi i livet.«

Samtidig er nomineringen med til at bekræfte, at Fredericia Musicalteater har relevans – både lokalt og nationalt.

»Vi skaber produkter, der er unikke – ikke kun for byen, men for hele Trekantområdet og Region Syddanmark. Vi ved, at vi trækker folk langvejs fra, og vi har stigende publikumstal år for år. Det siger jo noget om relevansen af det, vi laver.«

Erfaringerne fra WICKED tager teatret med videre i både nye produktioner og i strategiske overvejelser, fortæller Bay. Ikke alt lykkes, men ønsket om at ramme både kvalitet og relevans er altid til stede.

»Det er jo altid med som en tanke. Det er jo ikke altid, det lykkes. Men det er klart, at vi kigger på: Hvornår rammer vi tidsånden? Hvordan kan vi gå efter den ypperste kvalitet? Det må være pejlemærket: At levere det allerbedste i noget, der er relevant for samtiden og publikum.«

Han slutter:

»Og hvis man kan få kommercielle partnere med, der også kan se værdien, så vi løfter hinanden og skaber mere værdi – jamen, det er jo win-win-win. Jeg er flasket op med, at det handler om at skabe win-win-win for alle parter.«