BUSINESS. Når man træder ind i Zantios lokaler i Fredericia, mærker man straks stemningen. Det er ikke en virksomhed, hvor man bliver mødt af stive hierarkier og lukkede døre. Her er åbenhed, energi og ægte glæde ved arbejdet. Den kultur er ikke opstået tilfældigt. Den er skabt og dyrket bevidst af direktør Simon Buhl Jensen, som netop har kunnet fejre, at Zantio er blevet kåret som Børsen Gazelle 2025.
For Simon er prisen ikke blot et symbol på økonomisk vækst men en anerkendelse af den kultur, han og hans medarbejdere har bygget sammen.
»Mit udgangspunkt har altid været, at hvis man gør tingene ordentligt, og hvis man er god ved dem, man er omkring – i mit tilfælde kollegaer – så kommer succes som en selvfølge. Det er den tro, jeg har arbejdet ud fra siden dag ét,« siger han og smiler.
Han beskriver anerkendelsen som et bevis på, at det kan lade sig gøre at drive virksomhed med hjertet forrest.
»Vi slår os på at ville være Danmarks bedste arbejdsplads, selvom vi kun tæller 30 mand. Vi er ret ambitiøse, og derfor betyder prisen meget. Det er et kæmpe skulderklap til hele holdet, for det er medarbejderne, der har gjort det muligt. De har stået igennem retningsskift, som er nødvendige i en mindre virksomhed, og det kræver ofre og tillid. Så den her pris dedikerer jeg til dem.«

Et hus bygget på tillid
Zantio adskiller sig fra mange af de virksomheder, Simon tidligere har været en del af. Her handler ledelse ikke om kontrol men om tillid og transparens.
»Vi er et hus fyldt med tillid og meget direkte kommunikation. Vi har ikke den klassiske ledergang med lukkede døre. Alle er tæt på hinanden – både fagligt og menneskeligt. Vi mødes hver måned, og i stedet for de traditionelle medarbejdersamtaler én gang om året taler vi løbende om trivsel, udvikling og idéer. Det er dér, vi bliver klogere,« fortæller han.
For Simon handler trivsel ikke om personalepolitikker men om ægte involvering.
»Vi spørger medarbejderne direkte: Hvad kunne I tænke jer, hvis Zantio skulle blive endnu bedre? Og vi opfordrer dem til at drømme stort. Ikke småjusteringer men vanvittige idéer. Nogle af de initiativer, vi arbejder på nu, vil være ret nytænkende – ikke bare i branchen men i Danmark generelt. Vi vil gerne vise, at en arbejdsplads kan være noget andet end det, folk forventer.«
Mere end forventet
Zantios slogan står skrevet på væggen i kontoret: More than you expect. Det er blevet et mantra, der gennemsyrer alt, virksomheden gør.
»Det handler om altid at levere lidt mere, end folk regner med. Det kan være små ting – som at strips ledningerne, når man har installeret nyt udstyr, så kontoret ser pænt ud, når man går. Det tager to minutter, men kunderne lægger mærke til det. De forventer ikke den ekstra indsats, men det er den, der gør forskellen,« siger Simon.
Han griner lidt, når han fortæller, at det også er en filosofi, som gælder internt.
»Nogle synes måske, det er risky at have fleksible aftaler uden bindinger. Men for mig handler det om tillid og respekt – både over for kunder og medarbejdere. Hvis vi gør os umage og leverer værdi, så bliver folk. Det er en mentalitet, der skaber stolthed i organisationen.«

En leder med benene på jorden
Simon Buhl Jensen beskriver sig selv som alt andet end en traditionel leder.
»Jeg er virkelig ikke den stereotype direktør. Jeg ser stadig mig selv som it-mand – jeg har bare fået en ny kasket. Jeg tror, det er vigtigt, at man som leder bevarer jordforbindelsen og tør være sig selv. Hos os handler det ikke om titler men om mennesker,« siger han.
Han har tidligere arbejdet for Monjasa, og de erfaringer har sat tydelige spor.
»Jeg lærte meget om, hvor vigtigt det er at være forberedt på vækst. Når tingene går stærkt, skal man vide, hvad man skal have styr på. Den erfaring har jeg taget med til Zantio. Derfor er vi klar til at skrue endnu mere op for tempoet – men på en måde, hvor vi stadig kan følge med.«
Han fortæller, at ambitionen fra starten har været at skabe en virksomhed, hvor medarbejderne har det godt, og hvor det at gå på arbejde føles som en del af livet – ikke bare som et job.
»Da jeg startede Zantio, sagde jeg, at jeg ville skabe en virksomhed med 50 ansatte. Mange grinede lidt af mig. De fleste taler om at blive millionærer, men min drøm handler ikke om penge – den handler om mennesker. Jeg vil hellere skabe et sted, hvor folk trives og vokser, end en virksomhed, der bare genererer tal på bundlinjen.«
En gazelle med menneskeligt tempo
Når man spørger Simon, hvad der adskiller Zantio fra mange andre vækstvirksomheder, svarer han uden tøven.
»Vi løber hurtigt, men vi gør det på en måde, hvor alle kan følge med. For mig er det vigtigste, at væksten ikke sker på bekostning af mennesker. Der skal være balance mellem at vokse som virksomhed og som arbejdsplads. Man kan ikke bygge en sund forretning på udbrændte medarbejdere,« siger han.
Han fortæller, at anerkendelsen som Børsen Gazelle har givet energi til at fortsætte rejsen – og til at tænke endnu større.
»Vi er stolte, men vi er slet ikke færdige. Vi har masser af idéer og lyst til at flytte grænser – både fagligt og menneskeligt. Det er det, der driver os. Vi vil gøre tingene på vores måde – med hjerte, mod og respekt for hinanden.«
En filosofi med fremtid
Zantios historie er et eksempel på, hvordan moderne iværksætteri ikke kun handler om innovation og strategi men om menneskelighed. Hos Simon Buhl Jensen er succes ikke et spørgsmål om kroner og kurver, men om kultur.
»For mig handler det om, at vi som ledere tager ansvar for mere end tallene. Vi skal skabe arbejdspladser, hvor mennesker trives og føler sig set. Hvis man kan gøre det – og samtidig drive en sund forretning – så har man vundet,« siger han.
Han smiler og kigger ud over kontoret, hvor latter og tastaturklik fylder rummet.
»Det er det, jeg er mest stolt af. Ikke gazellen. Ikke væksten. Men at vi har bygget et sted, hvor folk har lyst til at være. Det er dér, succesen begynder.«