I september voksede EU-bilsalget med 9,2 procent, hvilket gjorde september til den 14. måned i træk med fremgang.
September 2023 bød på 861.062 nyregistrerede biler i EU, hvilket svarer til en vækst på 9,2 procent sammenlignet med september 2022. To af fire største markeder, Italien og Frankrig, voksede med henholdsvis 22,7 og 10,7 procent, mens Tyskland oplevede et mindre fald i bilsalget på 0,1 procent.
Det betyder, at resultatet for de første tre kvartaler af 2023 lander på 8 millioner biler svarende til en vækst på 16,9 procent i forhold til 2022. Det tyder på, at bilmarkedet er kommet sig ovenpå bilåret 2022, som var præget af leveringsudfordringer. Dog er markedet stadig ikke på samme niveau som i 2019, hvor der var blevet registreret 10 millioner biler ved udgangen af tredje kvartal.
I Danmark er der kommet 123.998 nye biler ud på vejene i de første 9 måneder af 2023, hvilket svarer til en fremgang på 14 procent.
– I begyndelsen af 2023 var det meget usikkert, hvad vi kunne forvente af bilåret. Nu har vi set fremgang måned for måned både i EU og i Danmark, hvilket vi naturligvis glæder os over, siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.
Elbilsalget voksede med 14,3 procent
Der kom 127.149 nye elbiler ud på EU’s veje i september, hvilket svarede til en stigning på 14,3 procent. Elbilerne udgjorde 14,8 procent af de samlede nyregistreringer, hvilket er en fremgang i forhold til september 2022, hvor de udgjorde 14,1 procent, men en del lavere end i august 2023, hvor elbilerne udgjorde hele 21 procent af salget. Det kan skyldes en større tilbagegang i Tyskland, på 28,1 procent, som forventes at være sket som følge af reducerede incitamenter til køb af elbiler for virksomheder.
De 14,8 procent var dog nok til, at el blev det tredjemest populære drivmiddel blandt de nye biler i EU. Det mest populære drivmiddel blev benzin med en andel på 34,1 procent af salget, hvilket dog er 1,2 procentpoint mindre end i september 2022. Hybriderne blev de næstmest populære.
I Danmark blev elbilsalget fordoblet i september og elbilerne udgjorde en andel på 37 procent af nyregistreringerne i tredje kvartal.
– Elbilerne oplever fin fremgang i EU, hvilket er positivt. Danmark er et stykke foran de fleste lande i EU, men hvis det skal fortsætte, kræver det gode forudsætninger for elbilsalget. Det er helt afgørende at revurdere indfasning af registreringsafgiften på elbiler fra 2026. Tysklands bilsalg i september er et godt eksempel på, at incitamenter har stor betydning på elbilsalget, siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.
FAKTA
Bilindustrien er arbejdsgiver for 13 millioner europæere. I den europæiske union bliver der produceret knap 13 millioner biler, hvor de største producenter er Tyskland, Spanien, Frankrig og Tjekkiet (2020). På globalt plan blev der solgt 63 millioner biler, hvoraf 15.7 procent af dem blev afsat i EU i 2020, ud af de 11.7 millioner motordrevne køretøjer, var størstedelen, 10 millioner, personbiler. 5.2 millioner biler blev eksporteret af EU i 2020 og prisen for disse biler var over 900 milliarder kroner.