BUSINESS. Det Fredericia-baserede energiselskab Grøn Elforsyning oplever eksplosiv vækst, viser det netop offentliggjorte årsregnskab. Selskabet kommer ud af 2024 med et overskud på 5 millioner kroner – en markant fremgang fra året før, hvor overskuddet var beskedne 300.000 kroner.

»Vi er begyndt at få det momentum, som vi håbede på, da vi etablerede Grøn Elforsyning i sin tid,« siger Helal Jan, CEO og medstifter af selskabet.

Ifølge Helal Jan skyldes den store fremgang, at selskabet målrettet satser på at tilbyde gennemskuelige og attraktive produkter, samtidig med at kundetilfredsheden holdes i top.

»Vi etablerede Grøn Elforsyning for at udfordre det etablerede elmarked og gøre markedet lettere at forstå for kunderne. For mig personligt giver det derfor langt mere glæde at se på vores Trustpilot-score end på vores regnskabstal,« understreger Helal Jan.

Et bredt produktudvalg skaber succes

Blandt selskabets populære produkter er det særlige 0-0-0-produkt, hvor kunderne udelukkende betaler spotprisen uden abonnement eller andre skjulte omkostninger.

»Vi har heldigvis også andre produkter på hylderne, ellers ville regnskabet heller ikke være, som det er. Men ofte ser kunderne, hvor meget vi kan spare dem, og så tør de også betro os andre dele af deres energibehov,« siger Helal Jan.

Grøn Elforsyning har blandt andet succes med sin gasforretning og en voksende forretning med opsætning af ladestandere til elbiler. Samtidig løfter Helal Jan sløret for, at selskabet arbejder med nye projekter, der potentielt kan ryste elmarkedet.

»Det giver en solid bund i forretningen, hvor vi har mulighed for at skabe en arbejdsplads, hvor det er sjovt at være, og hvor vi kan investere i vores medarbejdere,« siger han.

Lærepenge og konkurrence

Vejen frem har dog ikke været uden udfordringer. Tidligere i år måtte Grøn Elforsyning betale en bøde på 700.000 kroner til Forbrugerombudsmanden efter fejl i forbindelse med 27 kundekontakter. Selskabet var ikke enig i Forbrugerombudsmandens konklusion, men valgte at betale bøden for at lukke sagen hurtigt.

»Der sker fejl, når man bygger en virksomhed op. Men det afgørende er, hvordan vi håndterer fejlene. Sidste år gav vi over en halv million til Knæk Cancer, i år har vi betalt 700.000 til Forbrugerombudsmanden. Personligt foretrækker jeg at bruge vores overskud på velgørenhed fremfor bøder,« siger Helal Jan.

Han er samtidig klar over, at konkurrenterne holder øje med selskabets fremmarch.

»Der er aktører i branchen, der foretrak monopoldagene og ikke bryder sig om en dynamisk udfordrer, som fortæller kunderne, at de ikke behøver betale ågerpriser for deres el,« siger han.

Grøn Elforsyning har hovedsæde i Fredericia og beskæftiger i dag cirka 40 medarbejdere.

Læs også