Danskerne har for længst adopteret brugen af online bookingplatforme til at reservere deres hotelophold, men en ny analyse fra Konkurrencerådet viser, at vores valg styres i høj grad af platformens søgealgoritmer.
Over 400.000 søgeresultater fra 66.000 forskellige hotelovernatninger indgik i undersøgelsen, der også involverede et eksperiment med 1.114 forbrugere med planer om at rejse til Berlin. Resultaterne kan ændre, hvordan vi forstår forbrugeradfærd og konkurrence i den digitale tidsalder.
Ifølge Jesper Linaa, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, er det ofte algoritmens sortering af hoteller, der vejer tungest i forbrugernes endelige beslutning. Det er så afgørende, at hotellerne hellere vil betale for en fordelagtig placering på listen over søgeresultater end at investere i at tiltrække gæster ved at sænke priserne.
De fleste bookingportaler viser forbrugeren en præsenteret liste, der er sorteret efter kriterier som “Anbefalet” og “Vores favoritter.” Disse kriterier styres i stor grad af, hvor meget hotellet betaler til portalen, og det har en betydelig indvirkning på forbrugernes valg. Det er en praksis, der, ifølge Linaa, kan underminere de fordele, som forbrugere ellers ville have ved at bruge platformene, idet det begrænser mulighederne for konkurrence på væsentlige parametre som pris og kvalitet.
Men bookingplatformenes popularitet er ikke svær at forstå. Tal fra 2020 viser, at 38 procent af alle europæiske hotelreservationer på nettet blev foretaget via en platform. Disse platforme har utvivlsomt gjort det nemmere for forbrugere at finde og sammenligne hoteller over hele verden, og det har også spillet en rolle i at intensivere konkurrencen i hotelbranchen. Men som Jesper Linaa pointerer, kan de samme algoritmer, der gør det nemt for forbrugere at søge, også komplicere processen og mudre overblikket.
Derfor er det afgørende, at forbrugere er proaktive i deres søgning. Det er vigtigt at sortere søgeresultaterne efter pris og benytte andre filtermuligheder for at sikre, at man får det bedste tilbud. Det er også klogt at tjekke flere forskellige portaler og eventuelt kontakte hotellet direkte for at forhandle om prisen eller for eksempel få et bedre værelse eller inkluderet morgenmad.
Konkurrencerådets arbejde kaster lys over et vigtigt aspekt af, hvordan digitaliseringen skaber nye udfordringer og muligheder i spændingsfeltet mellem forbrugere, virksomheder og markedspladser. Med fremkomsten af nye forretningsmodeller og store platforme, der udfordrer de traditionelle rammer for konkurrence, bliver forbrugeroplysning endnu mere afgørende.
Det er klart, at det digitale landskab har ændret reglerne for, hvordan vi booker hotelophold. Men mens bookingplatforme har bragt fordele i form af nem søgning og større valgmuligheder, fremhæver Konkurrencerådets analyse behovet for forbrugerbevidsthed i den digitale tidsalder.
Gode råd til forbrugere, der søger hotelværelse på bookingportaler
- Sorter søgeresultaterne: Mange bookingplatforme er indstillet til at vise dig betalte søgeresultater øverst. Det vil sige søgeresultater, hvor hoteller har betalt for at få en høj placering. Ofte kan du med få klik vælge at få søgeresultaterne sorteret efter for eksempel laveste pris i stedet.
- Brug filtre på søgesiden: Hvis du søger bredt efter laveste pris, risikerer du at få alt for mange resultater, som gør det svært at vælge. De fleste bookingplatforme giver dig mulighed for at sætte filtre på den søgning som for eksempel afstand til centrum, pool eller inklusive morgenmad.
- Tjek mere end en portal: Bookingplatformen vil typisk kun vise priser fra de hoteller, den har aftaler med. Vær opmærksom på, at der kan være andre hoteller i området, som måske kan tilbyde noget bedre.
- Kontakt hotellet direkte: Det er ikke altid, at bookingplatformen har det bedste tilbud på et hotel. Måske kan du få adgang til flere værelser eller lavere priser ved at kontakte hotellet på mail eller telefon.
- Overvej dine behov, før du søger: Det er nemt at lade sig friste af gode tilbud, så overvej før du søger, om du har brug for et hotel tæt på centrum, om du vil have en afbestillingsforsikring eller har andre ønsker til dit ophold.
- Vær opmærksom på markedsføringen: Du kan møde udsagn som ”Book nu”, ”Kun tre tilbage”, ”Spar X procent”. Det er virkemidler, som kan få dig til at træffe en måske for hurtig beslutning.
- Tjek om du indgår aftale med hotellet eller bookingplatformen. Det har betydning, hvis der opstår problemer, og du vil klage. Hvis bookingsiden blot er formidler, mellemled eller agent skal det tydeligt fremgå, at den ikke er ansvarlig. Hvorvidt et sådan forbehold er gyldigt vil bero på en konkret vurdering.
- Betal med internationalt kreditkort: Du kan gøre indsigelse via din bank, hvis der uberettiget er hævet penge på din konto, når du har betalt med internationalt kreditkort. Det kan for eksempel have betydning, hvis hotellet går konkurs.
- Tjek brugeranmeldelser: Undersøg om mange brugere har anmeldt hotellet, og om der er forhold, som de generelt er utilfredse med.