Christian Jungmark har læst, at Fisker-ejere kan få alvorlige problemer, hvis moderselskabet i USA går konkurs, som det blev varslet tirsdag morgen. Han tager det dog roligt, og er glad for sin dansk-designede bil.
Henrik Fisker er en dansk bildesigner og entreprenør, kendt for sit arbejde med luksusbiler som BMW Z8 og Aston Martin DB9. Han grundlagde Fisker Automotive i 2007, der lancerede den luksuriøse plug-in hybridbil Fisker Karma i 2011. Efter Fisker Automotive’s konkurs i 2013, startede han Fisker Inc., med fokus på avancerede elbiler som Fisker Ocean.
Fisker er anerkendt for sin innovative tilgang til bilproduktion, med vægt på bæredygtighed og miljøvenlige materialer, hvilket gør ham til en respekteret figur i bilindustrien, men nu står selskabet bag hans elbiler til at gå konkurs, og det vil også få konsekvenser for de danske ejere af hans bil. En af dem er Sparekassen Danmarks direktør i Fredericia, Christian Jungmark. Jungmark holder af biler, og han står også bag det populære årlige elbilsarrangement i Fredericias gågader.
Henrik Fiskers elbilsfirma er løbet tør for kapital og har ikke formået at indgå et partnerskab med en større bilproducent. Dette har resulteret i en ansøgning om konkursbeskyttelse i USA.
– Jeg følger da med i udviklingen, men som jeg læser det, er selskabet ikke gået konkurs endnu. Hvis de gør, så vil jeg kun være bekymret, hvis jeg får en skade, og så tænker jeg naturligvis også på, hvad det betyder for garantien. Det er svært at blive klog på, om det er konkurs eller konkursbeskyttelse. De har det svært, det vidste jeg godt, siger Christian Jungmark og fortsætter:
– Jeg valgte bilen i sin tid, fordi det er dansk design, anderledes og så er det sjovere at have en bil, som man ikke ser hver dag på gagen. Der er vel max 300 af den på landsplan, det er sjovt. Fiskers design og tankegang er også en god historie. Han tænker på miljøet og mange materialer i bilen er genbrugsmaterialer. For mig er bilen en god historie, siger Jungmark.
Han er lige nu i Norge, og bilen kører også fremragende på landevejene, så det er ikke der, at han ser med usikre øjne på fremtiden.
– Det er en powerfuld bil, men den har også et stort batteri, så rækkevidden er fin,” fortæller han. Jungmark. Han valgte bilen på grund af dens anderledes design. Tidligere har han købt biler, men denne gang valgte han privatleasing på grund af den usikre fremtid. Det er han glad for nu, for bilen startede med at koste 680.000 kroner på markedet, nu er den under 500.000. Det er naturligvis træls for mange, siger han og tilføjer:
– Men selvom skyerne er mørke lige nu, så er jeg rolig og glad for bilen, men jeg er i tvivl om, hvad der sker, hvis jeg kører galt. Det samme gælder service; hvem sender forhandleren regningen videre til, hvis de går konkurs? Det rejser mange spørgsmål for en bil, der er superfed. Der har været mange historier omkring ting, der ikke virker. Der er også småting, eksempelvis software, der har drillet, der har været skøre lyde i ny og næ, og hvad sker der så, hvis firmaet lukker i morgen, så er der ingen, der opdaterer på det, men den er fed alligevel, så jeg fortryder overhovedet ikke, at jeg kører i en Fisker, siger Jungmark.