Aarhus står over for store forandringer med en ny politisk aftale, der skal skabe et grønnere og mere tilgængeligt bymiljø. Et bredt flertal i Aarhus Byråd har besluttet at foretage betydelige investeringer i kollektiv transport og cykelstier, mens biltrafikken i store dele af midtbyen begrænses. Målet er at give mere plads til byliv og grønne områder mellem husene.
En af de mest markante ændringer bliver indførelsen af en nulemissionszone i midtbyen, hvor fossilbiler får begrænset adgang. I stedet vil fokus være på at skabe et miljø med færre biler og mere bæredygtig transport. Adgangen for fossilbiler vil blive begrænset til omkring 250 gade-parkeringspladser, hvilket skal fremme brugen af kollektive transportmidler og cykler.
Aftalen, som blev indgået onsdag den 7. august efter flere måneders forhandlinger, sigter mod, at aarhusianerne skal tage 50 procent flere ture med kollektiv transport og øge brugen af cykler. Samtidig skal antallet af bilture reduceres, og målet er, at halvdelen af de tilbageværende bilture sker i fossilfri biler.
Investeringerne i kollektiv transport omfatter blandt andet anlæg af nye busbaner og ombygning af kryds, så buspassagerer får en forlomme i trafikken og kommer hurtigere frem. Derudover vil der blive investeret 50 mio. kr. årligt fra 2027 til flere busafgange, så køreplanen på særligt prioriterede ruter bliver overflødig.
For at fremme brugen af kollektiv transport yderligere, vil et forsøg med gratis kollektiv transport for bilister, der stiller bilen ved parkeringsområderne i Lisbjerg, Tilst og Viby, blive lanceret. Dette skal gøre det mere attraktivt at skifte bilen ud med bus eller letbane på vej ind til byen.
Cyklister kan se frem til flere og bedre cykelstier, og der vil blive investeret i ladeinfrastruktur for elbiler, hvilket skal gøre det mere attraktivt at skifte til en fossilfri bil. Samtidig er letbanen blevet bekræftet som det mest fremtidssikrede valg for etape 2 af den højklassede kollektive trafik mellem Spanien og Brabrand, hvilket skal skabe bedre synergi med de eksisterende letbanestrækninger.
Der er også planer om at styrke den grønne mobilitet i Kongelunden ved at afsætte 5 mio. kr. til at undersøge mulighederne for at inkludere kollektiv transport i billetprisen til idræts- og kulturarrangementer. Derudover overvejes etableringen af et parkeringshus i det sydlige sydhavnskvarter for at betjene gæster i Kongelunden.
Aftalen inkluderer også forsøg med nulemissionszoner og trafik-øer, som skal skabe trygge lokalmiljøer ved at minimere gennemkørende biltrafik og sikre bedre forhold for cyklister og gående. Disse tiltag vil blive testet i områder som Øgaderne, Åbyhøj, Christiansbjerg og Hasle i samarbejde med lokale beboere og fællesråd.
Aarhus Byråd har forpligtet sig til at investere yderligere i digital trafikstyring og justering af svingbaner og tilkørselsforhold for at øge kapaciteten på byens indfaldsveje. Dette skal sikre en mere effektiv trafikafvikling, som det tidligere er set i ringgadesystemet.
Den grønne mobilitetsplan er et budgetforslag fra forligspartierne til budgetlægningen i forbindelse med budget 2025 eller senere budgetforlig. Der vil nu blive gennemført en ambitiøs borgerdialog, hvor både aarhusianere, erhvervsliv og foreninger får mulighed for at komme med input til de foreslåede initiativer. Resultatet af denne dialog vil blive præsenteret for forligskredsen inden indstillingen forelægges Aarhus Byråd i begyndelsen af 2025.