Alt var simpelthen smukt udført, professionelt og gennemtænkt. Fra den perfekte akustik til det dedikerede lydteam, der havde styr på hver eneste detalje og lydniveau, og det utroligt diskrete stage crew, der sørgede for alt bag kulisserne.
Koncerten i Vejle Musikteater var dedikeret til Leonard Cohen, og det var en hyldestkoncert af allerhøjeste kaliber. Man behøvede ikke engang at være en dedikeret Leonard Cohen-fan for at nyde denne musikalske oplevelse, selvom det utvivlsomt gav en ekstra dimension til oplevelsen for de, der er og dem der blev det under koncerten.
I der gik glip af denne begivenhed, det var en af årets mest betydningsfulde kulturelle begivenheder i Vejle. Men frygt ej Fredericia, for I har noget at se frem til i næste uge, når hyldestkoncerten besøger Eksercerhuset.
Danmarks mest talentfulde sangere, herunder Steen Jørgensen, Signe Svendsen, Bjørn Fjæstad, Mike Andersen, Sara Indrio og Claus Hempler, leverede deres egne unikke versioner af mange af Leonard Cohens klassikere. Et fremragende orkester bestående af fire musikere, flere af dem dygtige multiinstrumentalister, skabte en utrolig stram og solid musikalsk baggrund.
Det var en fornøjelse at høre velafstemte trommer i det perfekte lydniveau, en Hammon B3-orgel med det karakteristiske Leslie-højttalersystem, akkompagneret af el- og gulvbas og guitarer. Musikerne og sangerne leverede en præstation af højeste kaliber.
Formålet med denne koncert var at hylde den legendariske sangskriver, Leonard Cohen, der gik bort i november 2016. Dette blev gjort med dyb respekt og følelse, og hvis Cohen havde haft mulighed for at overvære det fra himlen, ville han uden tvivl have været smigret over den smukke måde, hans sange blev fortolket på. Flere af disse fortolkninger overgik originalerne.
Der var en helt særlig atmosfære i musikteateret, hvor publikum var fuldstændig opslugt af musikken. Det sjældent at opleve sådan en dyb stilhed under en koncert, hvor kun musikken fyldte rummet. Ingen snak, ingen klirrende glas, ingen hosten – kun ren fascination af den musikalske oplevelse.
Det er næsten uretfærdigt at vælge højdepunkter fra denne koncert, da hele aftenen var fyldt med enestående øjeblikke. Palle Hjorth på keyboard, skal dog fremhæves, han var helt ekstraordinær. Sammen med det veloplagte og dygtige band skabte han en konstant flydende og musikalsk stemning hele aftenen.
En særlig bemærkning skal også gives til Bjørn Fjæstad, der leverede tre af Cohens mest ikoniske sange: “Hallelujah,” “First we take Manhattan,” og “So Long Marianne.” Hans stemme og karisma var så overvældende, at det næsten føltes som om, han brød lydmuren. Claus Hempler og Signe Svendsen skabte en magisk duet med deres optræden på “Dance Me To The End Of Love.”
Endelig var det en fryd at se Mike Andersen, en stolt Aabenraa-borger, give den gas og vise, hvorfor denne sønderjyde er blevet en fremtrædende skikkelse i dansk musik.
En udsolgt aften fyldt med følelser og musikalsk magi, der vil blive husket. De mørke herre vokaler, tilsat 2 lyse herre kor og 2 lyse kvinde kor stemmer klingede perfekt sammen, ja bedre end originalen, ikke et eneste fejl under den over 2 timer lange koncert. Sara Indrio og Signe Svendsen lå vokalt så smuk så man fik tåre i øjnene, sikke en klang de havde, også i deres solo numre.
Leonard Cohen musik kommer fra begynder guitar til meget komplicerede kompositioner, ikke lige til at spille og synge, fra vuggende takter til simpelt akustisk guitar. Men disse drenge og piger kunne levere varen og fik derfor fortjent stående bifald.
Solister: Steen Jørgensen, Claus Hempler, Signe Svendsen, Bjørn Fjæstad, Mike Andersen, Sara Indrio
Bandet: Palle Hjorth – Keyboards, Lars Skjærbæk – Guitar, kor, Mads Andersen – Trommer, Troels Skjærbæk – Bas, kor.
Desværre var der ikke navne på lyd- og lysfolkene, de skal have en stor tak. Der var virkelig styr på sagerne. Sjældent Jeg roser lydfolk. Om samme lydkvalitet kan genskabes i Eksercerhuset er tvivlsomt? Musikteateret i Vejle er bygget til formålet med teater lignende siddepladser. Eksercerhuset er en ombygget gymnastiksal, om end med fornuftig akustik, så bliver oplevelsen ikke samme, når alle sidder på gulvniveau.
Poul Rand, musikanmelder, AVISEN.