Der er flere problemer i regeringens nye udspil om flyafgift. Pengene fra afgiften bør nemlig finansiere den grønne omstilling af flybranchen og ikke en forhøjet ældrecheck.
Det er kritisabelt, at regeringen i deres forslag til en ny flyafgift vil bruge penge fra passagerafgiften til at finansiere en forhøjet ældrecheck i stedet for den grønne omstilling. Det siger formand i Dansk Metal, Claus Jensen.
– Jeg undrer mig over det her behov for at lægge en endnu højere afgifter på flyrejsende for at finansiere en forhøjet ældrecheck. Regeringen har netop præsenteret en 2030-plan, der viser, at der er mange penge til velfærd, siger Claus Jensen.
Samtidig påpeger Claus Jensen, at en flyafgift, der ligger væsentligt højere end gennemsnittet i EU, kan komme til at koste danske arbejdspladser og betyde dyrere flybilletter for danske passagerer.
I 2020 kom et af regeringen nedsat klimapartnerskab med en klar anbefaling om, at der blev indført en flyafgift, men at pengene skulle føres tilbage til industrien.
– Det er ærgerligt, at regeringen med det her udspil ignorerer de anbefalinger, som regeringens klimapartnerskab er kommet med. Afgifterne bør føres 100 procent tilbage til industrien, fordi det vil bidrage til den grønne omstilling af luftfarten, som er nødvendig, når vi skal nå klimamålene, siger Claus Jensen.