Mange danskere fik ny bil over sommeren, da der var en stigning i antallet af nye personbiler på 14 procent fra juli 2022 til juli 2023. Salget af elbiler steg med 81 % sammenlignet med samme måned sidste år.
Juli måned resulterede i 11.239 nyregistrerede personbiler, hvilket er en fremgang på 14 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Fremgangen i juli bidrager til den udvikling, der har karakteriseret 2023, hvor bilsalget har været højere end i 2022. Juli bød også på en stor vækst i elbilsalget på 82 procent, og el er det drivmiddel, der vokser mest på det danske marked. De opladelige biler (elbiler og plug-in hybridbiler) udgjorde 42 procent af personbilsalget i juli.
-Vi er glade for, at bilsalget fortsætter sin fremgang. Danskerne har stor appetit på nye biler – og særligt elbiler. Ved årets start var der stor usikkerhed om bilsalget og danskernes lyst til at købe ny bil pga. rentestigninger og usikkerhed generelt, men det går væsentlig bedre end vi frygtede, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Elbilssalgets fortsatte succes kræver politisk handling
Året har budt på stor fremgang for elbilerne måned for måned, og elbiler udgør nu over 5 procent af bilbestanden. Udviklingen i elbilsalget hjælpes dog samtidig på vej af en afgiftsfritagelse,, der gør elbiler konkurrencedygtige i forhold til diesel og benzinbiler.
Afgiftsfritagelsen står til at skulle udfases efter 2025, hvilket vil føre til en opbremsning i elbilsalget. Efteråret betyder en ny politisk sæson, som giver anledning til at se nærmere på den kommende afgiftsudvikling. Det vil også gå fint i takt med regeringsgrundlaget fra december 2022, som indeholder øgede ambitioner for antallet af elbiler i Danmark.
-Det er helt essentielt, at afgifterne på elbilerne holdes i ro, hvis elbilernes udvikling skal fortsætte i det høje tempo, som vi ser nu. Afgiftsindfasningen vil betyde store prisstigninger på elbiler, hvilket vil gøre det svært for mange bilkøbere at tilvælge en elbil. Den kommende politiske sæson er en god anledning til at kigge nærmere på problematikken, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.