TRAFIK. Nu er der udsigt til kortere ventetider og mindre trængsel i krydset mellem Jens Holms Vej og Fynsvej i Kolding. På mødet i udvalget Plan og Teknik gav politikerne den 17. juni grønt lys til en større ombygning af det stærkt trafikerede kryds.
Ombygningen kommer til at koste omkring 40 millioner kroner – penge, der allerede blev reserveret for to år siden. Siden har trafikplanlæggerne i Kolding Kommune arbejdet intensivt, sammen med eksterne eksperter, for at finde den bedst mulige løsning.
Formanden for Plan og Teknik, Jakob Ville, glæder sig over den politiske enighed om projektet:
»Jeg er glad for, at der nu kommer en løsning på problemet med trængsel i krydset. Det har været en langstrakt proces og en svær opgave. Det skyldes, at der er tale om et kompliceret trafikkryds, som ligger på en stejl bakke på en bro, der går over en jernbane. Der har ikke været nogle nemme snuptagsløsninger, men nu har vi fået analyseret en masse forskellige muligheder grundigt, og vi står tilbage med en god model, der vil få trafikken til at glide mærkbart bedre og samtidig styrke trafiksikkerheden.«
Sådan bliver det nye kryds
Ombygningen indeholder en række markante forbedringer:
- Bilister fra Jens Holms Vej mod Fynsvej i retning mod motorvejen får et selvstændigt spor med næsten konstant grønt lys – en såkaldt shunt.
- Fynsvej får en ekstra venstresvingsbane mod Jens Holms Vej.
- Broen på Jens Holms Vej får to spor i hver retning.
- Adgangen til og fra Strandvejen ved Jens Holms Vej lukkes af for at skabe plads til shunten.
- Stibroer med værn til cyklister og fodgængere etableres på begge sider af broen.
- Fodgængere og cyklisters passage tydeliggøres med lyssignaler, der sikrer en hurtigere og mere sikker overgang.
Valg mellem to løsninger – billigste model valgt
Politikerne skulle vælge mellem to løsninger, hvor den ene var væsentligt dyrere. Efter rådgivning fra trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, blev det billigste forslag valgt, fordi effekten af begge løsninger på trafikken viste sig at være stort set identisk.
»Vi har fået de to løsninger vurderet af en af Danmarks mest respekterede trafikforskere – Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet. Hans anbefaling er, at vi vælger den billigste løsning. Han peger på, at der er så stor usikkerhed om udviklingen i trafikken frem til 2040, at det ikke kan retfærdiggøre en dobbelt så dyr løsning, når effekten på både trængsel og trafiksikkerhed varierer meget lidt i de to forslag. Med så klar en vurdering har vi naturligvis valgt løsningen til 40 mio. kr.,« siger Jakob Ville.
Bedre forhold for cyklister og fodgængere
Med de nye stibroer bliver det mere sikkert og overskueligt for cyklister og fodgængere at krydse området. Der opsættes tydelige lyssignaler, som sikrer hurtigere grønt lys for de bløde trafikanter, der også vil opleve større afstand til biltrafikken end tidligere.
Strandvejen bliver blind vej – borgere informeres løbende
Uanset hvilken løsning politikerne havde valgt, ville Strandvejen blive lukket af ved Jens Holms Vej for at sikre en bedre trafikafvikling og forhindre farlige situationer.
»Vi har kort informeret beboerne i området om planerne. Når vi kommer lidt længere frem i planlægningen, kontakter vi beboere og eventuelt andre berørte for at fortælle mere detaljeret om projektet og svare på de spørgsmål, som lukningen formentlig giver anledning til,« siger Mads Astrup, områdechef for Anlæg og Drift ved Kolding Kommune.
Langsigtet anlægsarbejde med hensyn til trafikken
Nu hvor beslutningen er taget, går kommunen i gang med den konkrete projektering. Tidsplanen er endnu usikker, da kommunen blandt andet skal i dialog med BaneDanmark, som ejer jernbanen under Jens Holms Vej.
»Mit bedste bud er, at der nok går nogle år, før krydset er ombygget. Vi kommer til at udføre arbejdet i små etaper, så de forskellige typer af trafik bliver påvirket mindst muligt. I perioder kommer vi formentlig også til helt at lukke Jens Holms Vej og måske Fynsvej, men alt det kommer vi naturligvis til at informere grundigt om, før vi går i gang med arbejdet,« forklarer Mads Astrup.
