Den nye køreplan for togtrafikken i Danmark betyder store forringelser for passagererne i Lunderskov. 31 afgange er fjernet på hverdage, og i weekenden er det 28 færre tog, der stopper i byen. Det har fået SF til at kræve svar fra transportminister Thomas Danielsen (V).

Men svarene fra ministeren møder kritik fra partiets transport- og landdistriktsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt, der mener, at konsekvenserne for borgerne ikke bliver taget alvorligt.

– Jeg synes, det er uanstændigt. Folk har måske bosat sig efter, at de kan passe et job med en togstation i byen. Ministeren svarer ikke på, om han synes, det er god landdistriktspolitik, og det tror jeg, er fordi han god ved, det ikke er. Og det er heller ikke god klimapolitik, fordi det kan tvinge nogle til at anskaffe en bil, siger hun.

Ændringer i Lunderskov nødvendige for international trafik

Transportministeren har forelagt spørgsmålet for DSB, der forklarer, at ændringerne i Lunderskov skyldes en prioritering af den internationale togtrafik mellem Danmark og Tyskland.

– DSB har ved overgangen til K25 indført en ny køreplansstruktur, som blandt andet påvirker betjeningen af Lunderskov Station. Denne ændring er nødvendig for at styrke den internationale trafik mellem Danmark og Tyskland, lyder det blandt andet i svaret.

Derudover peger DSB på elektrificering og et nyt signalsystem som årsager til ændringerne.

Lunderskov har tidligere haft IC-forbindelse til København, men det er nu fjernet. Stationen betjenes fortsat af tog mod Esbjerg, Aarhus, Aalborg samt enkelte afgange til Fredericia og København.

For byrådsmedlem i Kolding Kommune, Iben Lehmann Rasmussen (SF), giver argumentationen dog ikke mening.

– Jeg kan godt unde folk sydfra en bedre togforbindelse, men at argumentationen er, at det skal give plads for turister mellem Danmark og Tyskland, er helt skørt. Hvad med mindre byer, hvor det er en livsnerve? spørger hun.

Vil ikke mødes med pendlerne

En ny pendlerklub er oprettet i Lunderskov for at samle reaktioner fra berørte passagerer og arbejde for at få ændringerne i køreplanen rullet tilbage.

SF har spurgt transportministeren, om han vil tage direkte kontakt til pendlerklubben, men ministeren har forelagt spørgsmålet for DSB og henviser til, at det er her, dialogen skal foregå. I svaret lyder det, at “DSB er positivt indstillet over for, at der etableres en ny pendlerklub i Kolding” og at “DSB ser frem til et godt samarbejde med klubben, og har tilbudt at deltage i pendlerklubbens stiftende møde.”

For Karina Lorentzen er det et skridt i den rigtige retning, men vejen er langt fra jævnet ud, påpeger hun.

– Det er positivt, at ministeren ser frem til et godt samarbejde med klubben gennem DSB. Men han burde selv mødes med de mennesker, hvis arbejdsliv er ændret med et trylleslag, siger Karina Lorentzen.

Forringelserne i Lunderskov er en del af en bredere ændring i togtrafikken, som ifølge DSB er nødvendig for at forbedre den internationale trafik. Men for SF efterlader det en række spørgsmål om prioriteringen af mindre byer i den danske infrastrukturpolitik.