Sinatur Hotel & Konference har siden sin etablering som hotelkæde i 2007 arbejdet målrettet mod at integrere bæredygtighed i alle aspekter af deres forretningsdrift. Med seks unikke hoteller placeret midt i den danske natur har Sinatur sat sig for at drive deres hotel- og konferencesteder på en måde, der ikke kun undgår rovdrift på naturen, men også aktivt bidrager til at genoprette og bevare miljøet. Med en stærk forankring i deres kerneværdier – nærvær, natur og gastronomi – har de gennem årene opbygget en ambitiøs strategi for at drive hoteller på naturens præmisser.
Bæredygtighed som fundament
For Sinatur er det afgørende at give mere tilbage til naturen, end de tager. Hasse Bonde-Sterup, direktør på Haraldskær Sinatur Hotel & Konference, siger det ret ligetil, da vi sidder og snakker med ham:
– Vi har i mange år arbejdet med lokalt producerede varer og økologi, længe før begreber som GHG-regnskaber og lignende blev en del af vores hverdag. Vi har fokus på dyrevelfærd, reduktion af sprøjtemidler og produktion efter gode principper. Med den strøm af rapporter har vi kunnet navigere mere målrettet, da vi udarbejder et GHG-regnskab hvert år. Det giver os indsigt i vores CO2-aftryk og miljøbelastning.
Det er en tilgang, der har fået Sinatur til at tage en række bæredygtige initiativer, som ikke bare skærer ned på deres miljøpåvirkning, men som også giver noget tilbage til lokalsamfundet. Som Nordens første B Corp-certificerede hotelkæde har de sat barren højt, og arbejder derfor også kontinuerligt på at opfylde de høje bæredygtighedsstandarder, som certificering kræver i høj grad. Deres mål er at være en del af noget større, men samtidig erkender de, at deres rolle i klimakampen kun er en lille del af det samlede regnskab.
Målsætninger og resultater
Sinatur har ambitiøse mål for 2030, som inkluderer kun at købe danske fødevarer, sikre at alle produkter er certificerede og fra bæredygtige virksomheder, tage større ansvar for biodiversiteten, blive affaldsfrie og genanvende alt, blive CO2-positive samt undgå vandspild, og målene er ikke blot tomme løfter. De er nemlig understøttet af en handlingsplan, der løbende tilpasses og forfines i takt med, at nye indsigter og muligheder opstår.
I deres ESG Impact Rapport for 2023 reflekterer Sinatur over deres rejse mod at drive hoteller på naturens præmisser. Rapporten dokumenterer deres ansvarlige forretningsdrift og præsenterer indsigter i, hvordan deres kerneværdier har formet deres arbejde og resultater. Sinatur har formået at reducere deres samlede drivhusgasudledning betydeligt. Ifølge deres seneste klimarapport var den samlede drivhusgasudledning i 2022 på 6.330 ton CO2, hvoraf 93% stammer fra scope 3.
Scopes er en måde at kategorisere en virksomheds drivhusgasudledninger på, som hjælper med at skabe klarhed over, hvor udledningerne kommer fra. Scope 1 dækker direkte udledninger fra egen drift, som fx virksomhedens køretøjer og opvarmning. Scope 2 inkluderer de indirekte udledninger fra indkøbt energi, som el og varme. Scope 3, som udgør størstedelen af Sinaturs udledninger, omfatter alle andre indirekte udledninger i værdikæden – fra produktion af de varer de køber, til transport og affaldshåndtering.
Derfor er en stor del af Sinaturs bæredygtighedsstrategi i særdeleshed knyttet til, hvordan de køber ind. Hasse Bonde-Sterup forklarer det sådan her:
– Vores største udledninger ligger i madens produktion og transport samt i affaldshåndtering, som hører til scope 3. Derfor har vi allerede reduceret en hel del. Vores indkøb af kød udgør en stor del af vores udledning, selvom det kun udgør en lille procentdel af vores indkøbsvolumen. Derfor har vi valgt ikke at servere kalve- og oksekød i konferencemarkedet i de sidste to år.
Sinatur har også lagt betydelig energi i at udforme et nyt mad- og drikkevarekodeks, der skal sikre ansvarlige indkøb. Kodekset fastlægger klare retningslinjer for, hvordan Sinatur agerer med omtanke og i overensstemmelse med bæredygtige principper.
– Vi har brugt et år på at udvikle et nyt mad- og drikkevarekodeks, hvor vi har fastlagt, hvordan vi handler ansvarligt. Det er et dokument på 36 sider, der beskriver vores ansvarlige indkøbspraksis, fortæller Hasse Bonde-Sterup.
En anden central del af Sinaturs bæredygtighedsindsats er i forbindelse med deres indkøb fokus på lokale samarbejder. På Haraldskær samarbejder de for eksempel med Tinnetgaard Bo- og Erhvervsskole, hvor unge mennesker producerer grøntsager og leverer dem til hotellet flere gange om ugen. Partnerskabet skaber ikke blot kvalitetsprodukter, men rummer også en vigtig social dimension. For direktøren handler det om meget mere end mad – det er en måde at hjælpe unge mennesker tilbage på arbejdsmarkedet og give dem en følelse af værdi og mening i hverdagen.
– Det har stor betydning for os at handle lokalt, også fordi vi ofte oplever, at små producenter er passionerede ildsjæle, siger Hasse Bonde-Sterup.
Hasse Bonde-Sterup taler også med en glædesrus i stemmen om samarbejdet med en lille, lokal blomsterproducent, som leverer blomster til hotellet. Producenten, Regitze, driver en økologisk have, hvor hun arbejder i tæt samspil med naturen. Her bliver jorden vendt af grise, og løbeænder holder sneglebestanden nede – alt sammen uden brug af kemikalier.
– Resultatet er blomster, der vokser naturligt og uden indblanding, siger direktøren.
Sidst ser Sinatur også vigtigheden af at dele deres viden og erfaringer med omverdenen. De er medstiftere af Moving Hospitality, en sammenslutning af hoteller, der sammen arbejder på at finde løsninger og dele viden om bæredygtig drift.
– Vi ønsker tillige at sprede vores viden og budskab. Vi tilbyder derfor alt fra korte oplæg på fem minutter til længere præsentationer på halvanden time ved vores konferencer, hvis deltagerne altså er interesserede, forklarer Hasse Bonde-Sterup.
Certificeringer og grønne initiativer
Sinatur har opnået flere anerkendte certificeringer, som dokumenterer deres engagement i bæredygtighed. Udover deres B Corp-certificering er de en del af UN Global Compact, hvor de forpligter sig til at arbejde med Global Compacts 10 principper inden for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. De har også Det Økologiske Spisemærke i sølv, som garanterer, at 60-90% af deres råvarer er økologiske. Desuden er de mærket med Green Key, turismens internationale miljømærke, som gives til turistvirksomheder, der gør en ekstra indsats for at beskytte miljøet. Deres nyudviklede kodekser adresserer alt dette i høj grad.
Sinatur har også investeret i grøn energi. De bruger ren vindmøllestrøm og har egne solcelleanlæg, anvender klimavenlige varmekilder som flis- og pillefyr, og har installeret ladestandere til el-biler på alle deres hoteller. Deres indsats har ført til, at de nu kun udleder 149,1 ton CO2 fra scope 1 og 302,4 ton CO2 fra scope 2.
Bæredygtige dilemmaer
Som en virksomhed med høje ambitioner inden for ansvarlighed, er Sinatur naturligvis ikke uden udfordringer i deres bæredygtighedsarbejde. Hasse Bonde-Sterup peger på et af de centrale dilemmaer: kunsten at finde balancen mellem at drive en rentabel forretning og samtidig undersøge og fastholde de bæredygtige principper.
– Et af de dilemmaer, vi står over for, er, når vi beslutter ikke at servere kalve- og oksekød til konferencer på grund af det høje CO2-aftryk. Men hvad med afgræsningskvæg, som er nødvendigt for biodiversiteten? Hvis vi udelukkende fokuserer på GHG, kan vi ende med at gøre det rigtige for ozonlaget, men ikke for biodiversiteten, siger Hasse Bonde-Sterup.
En anden pointe, Hasse Bonde-Sterup gerne vil fremhæve, er, hvordan deres bæredygtighedsfokus har ændret arbejdsmetoderne i køkkenerne. Hvor kød tidligere var hovedingrediensen, er grøntsager nu kommet i centrum for deres gastronomiske tænkning.
– Tidligere købte vi kalvekød tre dage om ugen, og det var spørgsmålet om at tilføje en sovs og finde de rigtige grøntsager dertil, siger Hasse Bonde-Sterup, med tryk på det sidste ord.
– Nu udvikler køkkenet en grøntsagsret først, og derefter kan man overveje, om der skal tilføjes fisk eller kød som en smagsforstærker, bemærker han.
Fremtidige mål og visioner
De fortsætter ufortrødent med at finpudse og forstærke deres bæredygtighedsindsats, altid med blikket fast rettet mod de ambitiøse mål for 2030. Det er en vedvarende proces, hvor ESG-rapportering, grøn energi, affaldsreduktion og social ansvarlighed ikke bare er buzzwords, men fundamentale byggesten i deres strategi, der også kræver mange og grundige overvejelser.
Sinatur ønsker at sætte et eksempel for andre virksomheder og har derfor valgt at være helt åbne omkring de udfordringer og dilemmaer, de møder på vejen. Hasse Bonde-Sterup konkluderer:
– Vi er ikke bange for at tage det næste skridt, fordi vi ved, at vi har kompetencerne til at løfte opgaven. Det er en del af vores DNA at være ansvarlige og bæredygtige, og vi er stolte af det arbejde, vi har gjort indtil nu.