Ugens Kurt: Luise Sejrup. (Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen/Fredericia AVISEN)

AVISEN har talt med Luise Sejrup, en af kvinderne bag den succesfulde webshop Molly&My, som for nylig blev anerkendt som en af de 25 kvindelige iværksættere, man bør kende i Danmark. En titel, der understreger hendes bemærkelsesværdige rejse fra idé til millionforretning. Men vejen dertil var langt fra lige, og det hele startede under en helt almindelig sommerhustur til Fanø.

Foto: Privatfoto.

Drømmen blev til virkelighed

Luise og hendes søster Karina Seirup havde altid haft en særlig kemi, når de arbejdede sammen. De havde længe eksperimenteret med små projekter, men det var først på en sommerhustur til Fanø, at de fandt deres gennembrud.

– Min søster og jeg var på sommerhustur sammen og havde længe haft gang i lidt små projekter sammen, fordi vi elsker at arbejde sammen. Vi så nogle søstre, som havde startet en børnetøjswebshop på Instagram, og vi sagde til hinanden: ‘Det kan vi også!’ Samme dag fandt vi et navn, købte domænet og skrev til de første tre forhandlere. Det var i juli 2015, og allerede i september 2015 gik webshoppen live, hvor vi fik 20 ordrer den første dag, fortæller Luise.

Det var dog ikke kun en nem beslutning at satse fuldt ud på deres nye forretning. Luise husker tydeligt det øjeblik, hvor hun indså, at Molly&My var mere end bare et hobbyprojekt.

– I august 2016 skulle jeg sige mit job op som socialrådgiver på jobcentret og dermed sige farvel til det sikkerhedsnet, jeg havde. Kort efter ansatte vi vores første medarbejder. Det var stort, for pludselig havde vi også et ansvar for andre mennesker, siger hun.

Foto: Privatfoto.

“Learning by Doing”

At drive en webshop uden nogen forudgående erfaring krævede, at Luise og Karina lærte alt selv.

– Den største udfordring var helt sikkert, at vi ikke er super tekniske eller specielt dygtige til IT, så det var lidt op ad bakke. Heldigvis har vi nogle meget IT-kyndige mænd, som altid har været på sidelinjen, og i dag er begge en del af firmaet. Jeg husker specielt en episode op til Black Friday i 2018, hvor jeg sammen med vores udvikler skulle have et nyt labelsystem op at køre – det var virkelig en udfordring. Men det lykkedes, fordi det skulle det jo, fortæller Luise med et smil.

Når man står over for tekniske eller forretningsmæssige udfordringer, kræver det en særlig motivation at fortsætte. For Luise er det en blanding af ansvarsfølelse og ren passion for arbejdet.

– Som selvstændig, når du også har ansvar for andre mennesker, der skal have løn, og for dig selv, så skal det jo lykkes. Det er i sidste ende dit ansvar. Jeg har siddet på mange små ferier og arbejdet med kundeservice kl. 23.30, mens min familie sov. Sådan er livet som iværksætter, men jeg gør det kun, fordi jeg synes, det er vildt sjovt, og jeg elsker mit job. Salg er mit kæmpe drive!, fortæller hun.

Foto: Privatfoto.

Netværkets betydning

Luise ønsker også at slå en streg for at netværket, har spillet en afgørende rolle i Molly&My’s succes, især i de tidlige dage.

– Specielt vores eget netværk og bekendte i vores omgangskreds har vi brugt i stor stil, og det førte også senere til mødet med Business Fredericia. Vi har bare været sindssygt heldige at have de rigtige personer i vores omgangskreds og netværk. Både indenfor økonomi, ledelse og e-commerce. Vi har aldrig været blege for at spørge om hjælp. Det er vigtigt, understreger Luise.

Et konkret eksempel på netværkets hjælp kom i 2019, da en person fra deres e-commerce-netværk besøgte deres lager og kom med råd til optimeringer.

– Vi implementerede nogle af forslagene allerede samme dag. Desuden har vi haft flere fra vores netværk med til bankmøder i de første år, hvilket var en stor hjælp, fortæller hun.

Kundens tilfredshed i fokus

Molly&My har oplevet en utrolig vækst, som har gjort webshoppen til en stor succes både nationalt og internationalt. AVISEN spurgte Luise Seirup om, hvad hun mener har været de afgørende faktorer bag denne vækst. Hun pegede særligt på god kundeservice som en af de vigtigste elementer. 

– Vi ved, hvad god kundeservice er fra vores baggrund i købmandslivet i supermarkeder. Vi går rigtig langt for vores kunder. Lige nu tester vi for eksempel at skulle sende pakker helt til kl. 20, så du kan få din pakke dagen efter, hvis du har bestilt inden kl. 19.00. Samtidig svarer vi helst inden for få timer, takket være vores søde og dygtige kundeservicekollegaer, siger hun.

Balance mellem forretning og passion

AVISEN spurgte også Luise Sejrup om, hvordan hun formår at balancere styringen af en millionforretning med sin personlige passion for arbejdet. Luise understreger, at det netop er hendes passion for salg, der driver hende og giver hende energi i det daglige arbejde.

– Det er min passion for salg, der driver mig, forklarer hun.

Hun tilføjer, at selvom der er opgaver, der skal udføres af nødvendighed, er det arbejdet med salgsstrategier og kundekontakt, der giver hende mest energi og glæde. Luise bemærker også, at med virksomhedens vækst har hun fået flere eksperter på forskellige områder, hvilket har givet hende mulighed for at fokusere på de aspekter af forretningen, hun brænder mest for.

– I takt med at vi vokser, får vi flere eksperter på flere områder, så jeg er slet ikke dybt nede i alle områder af forretningen i dag, som jeg var til en start, siger Luise, hvilket giver hende mulighed for at bevare passionen og samtidig lede virksomheden effektivt.

Foto: Privatfoto.

Personlige værdier, vedholdenhed og prioriteringer

Luises passion går hånd i hånd med hendes personlige værdier og vedholdenhed, som har spillet en stor rolle i Molly&My’s vækst.

– Vedholdenhed er nøglen, når du som iværksætter er nødt til at blive ved, selvom det er hårdt, siger hun.

Kombinationen af hendes personlige passion og vedholdenhed har da også været afgørende for hendes evne til at navigere udfordringerne i iværksætterlivet. Samtidig erkender Luise, at hendes høje forventninger til sig selv og sit team kan være en udfordring, især når hun forsøger at balancere rollen som mor med sin forretningsmæssige ambition.

– Mine høje forventninger til mig selv og andre mennesker kan være svære at skrue ned for. Vores kvalitetsstandard hos Molly&My går jeg ikke på kompromis med. Hvis der er dårlige anmeldelser, reagerer jeg hurtigt, fortæller hun.

Luise har altid prioriteret at være til stede for sin søn, hvilket betyder, at hun ofte arbejder sent om aftenen, når han sover.

– Det handler om prioritering og at være bevidst om at vælge noget fra, fordi man kan ikke det hele, tilføjer hun.

Støtte fra familien

Luise fremhæver også, hvor stor en betydning det har haft for hende at have sin familie med på rejsen som iværksætter. En af de store styrker for Luise har været, at hun har sin søster ved sin side som medstifter.

– At være iværksætter alene må være benhårdt, så jeg tager hatten af for dem, der har vækstet en forretning på egen hånd! Det er sejt! afslutter hun.

Foto: Privatfoto.

Molly&My fortsætter med at vokse, og Luise er fast besluttet på at fastholde den høje standard.