Mandag eftermiddag blev Gammel Havn i Fredericia forvandlet til en festplads, da de første af de 57 skibe i årets Fyn Rundt kapsejlads begyndte at ankomme. Blandt disse skibe var Hjalm fra 1901, som blev mødt med stor begejstring fra de fremmødte. Med rekordmange deltagere tiltrak begivenheden et stort publikum, der nød den varme sommerdag og de mange aktiviteter, som var arrangeret på kajen.
Da Hjalm havde lagt til kaj, var der stor interesse omkring skibet. Særligt flere ældre gik hen og henvendte sig til besætningen for at komme med spørgsmål omkring vedligeholdelse og lignende. Da det havde lagt sig , fik AVISEN muligheden for at tale med Per Johansen, der er kok ombord, og den unge sejlentusiast Sebastian Larsen. Per Johansen var fuld af lovord om arrangementet:
– Det (Fyn Rundt) er et af de sjoveste arrangementer for gamle træskibe, og det giver god mening for de unge mennesker at være med også. Det er en fantastisk modtagelse, vi får hver eneste gang. Det er alt andet lige federe, når solen skinner, og vinden er god, og den har været rigtig fin i dag, siger Per.
Mens Per talte, kunne man tydeligt høre glæden i hans stemme over den positive oplevelse, som han og resten af besætningen nyder. Han fortsætter med at understrege værdien af sådanne begivenheder:
– Det skulle alle have lov til at prøve, og for vores unge mennesker er det en kæmpe oplevelse hver eneste gang. Det giver et sindssygt godt sammenhold, ikke kun os på båden, men blandt alle de andre skibe også, forklarer Per Johansen.
Tyvstart gjorde Hjalm kom først
Per bemærker også, med et grin, at Hjalm ikke nødvendigvis er det hurtigste skib i flåden. Selvom besætningen er dygtig og ivrige efter at sejle, må de erkende, at deres skib ikke er bygget til hastighed. Hjalm er en charmerende, ældre galease, som er tungere og mere robust end mange af de andre deltagere, hvilket betyder, at de ofte bliver overhalet på de længere strækninger.
– Vi er nok den langsomste. Vi er en slags Kevin Magnussen, kan man sige. Vi synes godt, vi kan sejle, men vores båd er ikke så hurtig, nogen går meget op i det, det gør vi ikke, siger Per.
Men I kom først?
– Ja, vi snød lidt. Vi lavede en lille tyvestart, siger Per og griner.
Sebastian Larsen delte også lidt mere indgående om deres daglige rutine, når skibet ligger til kaj.
– Vi slapper af, forklarer Sebastian prompte inden, at Per Johansen supplerer med dette:
– Nu skal vi lige have vasket op efter frokost, og så vil vi gerne ud at se byen og opleve det liv, der er her. Der er jo et kæmpe liv på havnen hver eneste gang, vi ankommer.
Dagens ankomst til Fredericia var en speciel begivenhed, da byen ikke har haft besøg af Fyn Rundt siden 2019. Skibene blev mødt med varme og begejstring fra de fremmødte, der nød de mange aktiviteter og den festlige atmosfære. Der var boder, hvor man kunne købe forskellige lækkerier, og en udstilling af veteranbiler tiltrak mange nysgerrige blikke. Minigolfbanen var også populær blandt børnene, og musikken fra sømandsviser og fællessang fyldte luften.
Mens skibene lagde til kaj, kunne man mærke spændingen og energien blandt besætningerne, der udvekslede historier og erfaringer fra dagens sejlads. Mange af disse skibe har en lang historie bag sig, og deres deltagelse i Fyn Rundt er en hyldest til både deres håndværksmæssige skønhed og de dygtige sejlere, der fører dem.
Fyn Rundt fortsætter tirsdag morgen klokken 10:00, hvor skibene sætter kurs mod Assens. Men minderne fra Fredericia, den varme modtagelse og de mange oplevelser vil følge deltagerne videre på deres rejse. Med sin historiske charme og livlige havn har Fredericia igen vist, at de kan levere en uforglemmelig oplevelse for både deltagere og tilskuere.
Om Hjalm:
Hjalm, der er en jagtbygget galease med kendingsbetegnelsen OUXI, er et skib med en fascinerende og mangfoldig historie. Bygget i 1901 af J. Christoffersen i Assens til C. E. Nielsen i Varberg, blev galeasen oprindeligt navngivet Hulda. Skibet vejer 49.84 bruttoton og er udstyret med en 162HK Mercedes-motor. Hjalm har sit hjemsted i Holbæk, hvor den i dag fungerer som lejrskoleskib.
I 1907 kom skibet under dansk flag og blev omdøbt til Chr. Jensen af Faxe, med N. T. Christensen som ejer og fører. Den 17. november 1910 oplevede skibet en dramatisk stranding under en hård kuling ved Barnhöft, mens det var på vej fra København til Stralsund. Efter flere mislykkede forsøg på at frigøre skibet, blev Chr. Jensen til sidst bragt flot af en bjergningsdamper og ført til Stralsund.
På grund af sygdom solgte skipper Christensen skibet i 1924 til skibsfører A. C. Larsen i Brandholm, som gav det navnet Hjalm og installerede en kraftigere motor på 52 HK. I 1929 overtog Th. Pedersen, Fuur, administrationen af skibet, som nu blev kaldt Magda og registreret i Aalborg. Det fungerede som paket mellem Aalborg og Fuur.
I 1935 blev skibet solgt til skipper F. L. Nielsen for 15.500 kroner og fik navnet Dykker af Grenå. Skroget blev ombygget til stenfiskeri, og skibet blev rigget ned til jagt med en 90 HK motor og et højt styrehus. I denne periode beskæftigede skibet sig primært med stenfiskeri og kabelarbejde. En dramatisk hændelse indtraf den 20. marts 1971, hvor skibet blev trukket ned under bugsering i Kattegat.
I marts 1978 blev Dykker solgt til Holbæk kommune og blev delvist ført tilbage til sin oprindelige skikkelse som et ungdomsarbejdsløshedsprojekt. I foråret 1979 blev skibet omdøbt til Hjalm igen og begyndte sin nuværende funktion som lejrskoleskib. Hjalm har gennem sin lange og varierede historie bevist sin alsidighed og modstandsdygtighed, og den fortsætter med at inspirere og uddanne unge mennesker på sine rejser rundt i de danske farvande.