Vi vil bruge mindre på gaver og Black Friday, lyder den nedslående meldingen fra mange danskere forud for detail- og nethandlens helt store højsæson.
Det skriver Business Danmark.
Årets helt store indkøbssæson – Black Friday og julehandlen – risikerer at blive en omsætningsmæssig fuser for dansk erhvervsliv.
Spørger man danskerne, så har den rekordhøje inflation og de skyhøje energipriser kombineret med små lønstigninger banket bunden ud af husholdningsbudgettet.
– En så brat opbremsning i forbruget Black Friday og op mod julen kan få store konsekvenser særligt for de fysiske butikker. De har på kort tid gået gruelig meget igennem under pandemien, og nu er de også ramt af skyhøje energipriser og voldsom inflation. De risikerer at miste salg i den periode, som skal være med til at holde dem oven vande, siger landsformanden i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen. Han råder virksomhederne til både at appellere med gode tilbud i butikkerne og på nettet for at række ud til alle kundetyper.