Coca-Cola og Røde Kors går i år sammen om at give julehjælp til udsatte børnefamilier. Det sker, når den ikoniske julelastbil triller gennem 27 byer for at samle ind til familier, der er ramt på økonomien, så de også kan holde en god jul. Den 23. november kommer julelastbilen til Fredericia for at sprede juleglæde blandt børn og voksne.
Julen rammer hvert år med en ustoppelig magisk kraft. Den bringer os sammen i fællesskabet omkring bordet og julemåltidet. Men for et stigende antal familier er julen også en tid med stor økonomisk bekymring, fordi pengene ikke rækker til juletræ, julemiddag og gaver til børnene. Sidste år modtog 15.000 familier i Danmark Røde Kors’ julehjælp, og i år er de stigende fødevarepriser og inflationen en ekstra bekymring for mange.
Derfor er Røde Kors og Coca-Cola gået sammen om en national juleindsamling for at støtte julehjælpen 2022. Den 17. november kører den ikoniske Coca-Cola julelastbil fra julemandens værksted i Grønland til Danmark over Øresundsbroen, klar til en stor julemission gennem det ganske land for sjette gang. 27 stop i hele Danmark danner rammen for indsamlingen til Røde Kors’ julehjælp, og den 23. november kan man opleve julelastbilen fra klokken 15-19 foran ABC & REMA1000 på Parkeringspladsen, Venusvej 12d, Fredericia.
– Julen er en svær tid for familier, der i forvejen er økonomisk trængte. For dem er højtiden forbundet med bekymringer og afsavn. Røde Kors’ julehjælp giver dem mulighed for at tage del i julens glæder og nyde de ting, vi andre ofte tager for givet. Derfor er vi glade for, at Coca-Cola støtter op om vores julehjælp i år og er med til at give udsatte familier i Danmark en god jul, siger Anders Ladekarl, generalsekretær for Røde Kors.
Annette Spanggaard, der er Public Affairs, kommunikations- og CSR-direktør for Coca-Cola i Danmark stemmer i:
– Røde Kors er vores globale og danske partner, når det gælder arbejdet med diversitet og inklusion. Ingen skal føle sig udenfor; heller ikke til jul.
– I 2021 samlede julelastbilen 300.000 kroner ind til julehjælpen. I lyset af inflationen håber vi at kunne øge dette beløb i år. Vi sætter derfor ekstra skub på julemissionen ved både at sælge den eftertragtede miniature julelastbil, julekugler til træet og som noget helt nyt et trendy indkøbsnet, der hylder medmenneskelighed med teksten ’It’s Cool to Care’, fortsætter Annette Spanggaard. Hun tilføjer, at Coca-Cola har sat en symbolsk pris på 30 kroner for hver af de tre gaveartikler. Pengene går ubeskåret til Røde Kors’ julehjælp.
I Fredericia kan juleglade danskere den 23. november traditionen tro få taget et foto foran den ikoniske Coca-Cola julelastbil, hviske julegaveønsker til julemanden foran hans hus og naturligvis nyde en iskold Coca-Cola eller Coca-Cola Zero. Coca-Cola og Røde Kors vil desuden være til stede med en julebod i stormagasinet Magasin ved Kongens Nytorv i København fra uge 46 og frem til 23. december.
Som et ekstra tiltag i år støtter Coca-Cola desuden Røde Kors’ julehjælp med 2 kroner for hver gyldig deltagelse i konkurrencen på CokeApp’en med budskabet ’Vind og gi’ et måltid’. Forbrugerne er således med til at donere julehjælp til et andet menneske ved at deltage i konkurrencen om et måltid mad.