Der er ti performere på scenen i Teater Malstrøms nye farverige og musikalske show ’Showdown’, der har premiere 8. september. To af dem er kærester og spiller nu sammen for tredje gang.

De hedder Trille Jensen og Maja Lyngsø Møller. Trille er 25 år og Maja er 21. Trille er fæstningsbarn og Maja er tilflytter til Fredericia. Trille har været med siden starten på Malstrøm og Maja er kommet til hen ad vejen. Men hvor Maja identificerer sig som en kvinde, så bruger Trille bruger pronominerne de/dem om sig selv.

Mødet mellem Trille og Malstrøm

I 2016 var den dengang 18-årige Trille meget usikker som person, da daværende kunstnerisk leder på Teater Malstrøm Michael Hansen var på besøg på den kreative-æstetiske HF-linje på IBC i Erritsø, hvor Trille gik. For Trille lød Teater Malstrøms talentudviklingsprogram ’Talentfabrikken’ som et fedt projekt. Efter en audition kom Trille med i ’Kvindernes Hævn’, den første forestilling på teatret. Det viste sig at være et miljø, hvor Trille kunne trives med de særheder, de havde, og ikke skulle leve op til andres forventninger til hvordan, de skulle være. Teatermiljøet bed sig fast i dem og Trille har været aktiv på teatret lige siden – på scenen, med rekvisitter, hjælp med kostumer, påklæder, altmuligperson. Trille uddyber:

– Jeg er vel vokset med Teatret, vi er begge modnet samtidig. Jeg har fået lyst til at engagere mig mere og mere, og så har jeg været med til at skabe det udfoldelsesrum, som jeg også ønsker for andre.

Trille har medvirket i 10 af Malstrøms forestillinger og har haft andre funktioner på næsten alle de andre opsætninger. Trille kom i teatrets bestyrelse i sommeren ’21 og blev kort derefter instruktørassistent på ’Halfdans Wunderkammer’.

Da Trille mødet Maja

Trille og Maja fik øje på hinanden under prøverne på ’Burlesque – The Time Machine’ i 2019.
De var begge medvirkende og blev efterhånden venner. I starten følte Maja sig både fascineret og intimideret af Trille på grund af deres stærke sociale kompetencer, som Maja ikke følte hun kunne hamle op med. Efter en prøve komme de til at tale om musicals sammen, og det gjorde for Maja, at hun kunne begynde at tale med Trille uden at føle sig akavet.
Trille fortæller, at de i prøvesalen faldt for ’Majas lækre røv’, men ikke turde håbe på noget, da de opfattede Maja som ’straight og uopnåelig’. Trille tænkte også i starten, at Maja var meget ung, men den opfattelse måtte de ændre ved nærmere bekendtskab.

De to nåede at spille tre forestillingsaftener før Burlesque-forestillingen blev lukket ned af corona i marts 2020. De endte i corona-bobbel sammen, da Maja havde overnattet hos Trille i perioden. Eftersom de kun havde hinanden at tale med, fik de dannet en tæt relation. Efter Maja tog hjem til Holstebro til sin familie skrev de sammen hver dag, og det gik op for dem i løbet af juni, at de havde følelser for hinanden.

Trille brugte meget tid i Holstebro den sommer, hvor Maja var ved at dimittere fra Dansk Talentakademi, og Trille nåede med til Majas afgangsperformance. Efter sommeren var slut var det hårdt at være væk fra hinanden, og Maja endte med at følge sit hjerte og flyttede til Fredericia i februar 2021.

De spillede sammen igen i sommeren 2022 i Teater Malstrøms debatteaterforestilling om klimaudfordringerne, hvor de udgjorde to ud af de tre medvirkende.

Trille og Maja laver også teaterprojekter hver for sig, så i perioder ses de ikke så meget, men det er der gensidig forståelse for, da teater er vigtigt for dem begge og teater tager tid. De har forskellige forcer og de synes selv, de er gode til at hjælpe hinanden, fx med at finde den rigtige lyd i sange eller med at øve koreografier.

Dog lykkes alt ikke for dem. Trille og Maja hjalp med at lave rekvisitter til stykket ’Sonja fra Saxogade’ i 2020, og de fik til opgave at klippe tavlesvampe i forskellige former og stykker for at få dem til at ligne ost. Det viste sig, at farven ikke var gul nok, så de blev først bedt om at male materialet mere gult. Efter de havde brugt det meste af en nat på projektet blev deres indsats vraget af instruktøren. Men det ser de i dag tilbage på med et smil – det er del af gamet på et teater.

360 graders scene i Showdown

Nu hvor premieren på Teater Malstrøms seneste opsætning ’Showdown’ nærmer sig, føler de begge, at de er kommet godt i mål med forestillingen, som de glæder sig enormt meget til at vise publikum til premieren og de efterfølgende forestillinger. Maja fortæller:

– Det er et fantastisk hold vi spiller sammen med. Det er hårdt arbejde til prøverne, men det er også en fest, for folk kommer hver især med deres forskelligheder og det er der plads til. Alle bidrager med deres gode humør. De to instruktører er også gode til at bevare gejsten på holdet og de komplementerer hinanden rigtig godt i deres styrker, og de virker meget enige om, hvad de gerne vil have ud af de forskellige numre. Sådan virker det i hvert fald udadtil!

Det har været en særlig opgave for alle i prøvesalen at sikre, publikum får et godt udsyn til det, der foregår på scenen. Traditionelt sidder publikum kun på den ene side af scenen, men i ’Showdown’ vil publikum kunne opleve forestillingen i 360 grader, da en del af scenen skyder ud gennem salen i en stor halvbue. Da scenen er meget større end øvelokalet, har det givet sjove og anderledes logistiske udfordringer i øvelokalet, hvor man pludselig skal hoppe et andet sted hen. Trille tilføjer:

– Vi har nogle gange været nød til at hive tegninger frem for lige at tjekke hvordan placeringerne på scenen egentlig hænger sammen, og vi endte faktisk med at tegne scenografien på væggen i øvelokalet.

Trille, Maja og de otte andre performere i ”Showdown” kan opleves i Det Bruunske Pakhus i Fredericia fra 8. september.