Fredericia skal sætte på landkortet med oplevelser, man ikke ser andre steder. Det mener MesseCs direktør, Grete Højgaard.

Fredericia er blot en af Danmarks industrielle provinsbyer. Men hvis man spørger en af byens mest erfarne kapaciteter, når det gælder om at trække folk til Fredericia, så får man et utvetydigt og klart svar på, hvad der skal til for at få succes med forehavendet. For Grete Højgaard handler det om at have noget at byde på. Nogle oplevelser og noget der rager ud over de andre.

Grete Højgaard er en af de personer, der har været med til at skulle sælge Fredericia i mange år. Så hun taler med baggrund i en stor erfaring.

De gode fortællinger virker

I mere end ti år har Højgaard kæmpet for at hive kunder til messer, og når man taler arrangementer i den skala det er at arrangere en messe, er der enormt mange konkurrenceparametre at tage hensyn til. Fra relativt beskedne vilkår lykkedes det MesseC at blomstre, og kun coronapandemien var i stand til at sætte en bremseklods i udviklingen. Konkret kunne en mulighed for at afholde en messe starte med at Grete Højgaard besøgte kunden. Her måtte man så komme med alle de gode fortællinger om, hvorfor Fredericia og MesseC var det helt rigtige sted.
Hvis det så faldt i god jord, kunne kunden komme på besøg i byen. Og her var det helt praktiske ting, man overvejede hos kunderne. Eksempelvis muligheden for overnatninger.

– Ja, vi har da fantastiske hoteller i Fredericia. Men om der var plads nok, kunne være en helt anden sag. Så måtte jeg køre med kunderne til de omkringliggende byer for at vise dem, hvor kort en afstand der var til Middelfart, Kolding eller Vejle, fortæller Grete Højgaard.

Nogle kunder kunne så sige at de jo gerne ville blive i Fredericia og se byen. Det kunne hun godt forstå. Og allerede her var tankerne om udvikling, nytænkning og satsning en del af hendes rutine. Men den udvikling mener Højgaard kom, og fortsat er tilstede i fuldt omfang:

– Byggekraner er nok ikke det fedeste at se på, men hold da op, man får en fornemmelse af, at folk er i gang, samt at her sker der noget. Og det er den fornemmelse jeg får, når jeg går nede og kigger på vores havn. Det er ikke kun boliger, der skyder op. Der er hele tiden tænkt energi ind. Om det er de små containere med folk med virkelyst, der slår dørene op med malerier, eller hvad pokker de nu finder på.

Fredericia er ikke længere en anonym by

For de potentielle kunder var det dog også muligheden for oplevelser, der kunne betyde noget.
Udover at MesseC udviklede store, kreative færdigheder, udviklede nye koncepter og arbejdede intensivt på den samlede oplevelse, så kom der også hjælp fra den generelle byudvikling, hvor fremdriften i den indre bys kulturelle liv gav nye muligheder:

– Da jeg startede i 2010, var der ikke rigtig nogen, der vidste hvem vi var. Enten tænkte de på Fredericia som et sted, hvor man skiftede tog, eller kom forbi på vej til Herning. Det er simpelthen svært, når man skal sælge en anonym by, som vi var dengang. Det har ikke noget at gøre med, at det ikke var godt at være her, for det var det.

Hun tænker på den lidt tilbagelænede følelse af, at alt var godt og rart.

– Sådan skal man have det, der hvor bor, mener Grete. Men for at få flere mennesker til at komme og få sat byen på landkortet, så skal man stikke lidt ud. Det er vi kommet til. Både på erhvervsområdet og kulturområdet. Når vi ser på havnen og ude i Taulov, så er det fuldstændig fantastisk. Det buldrer løs. Og nede i centrum har vi en havnefront, cafeliv og teater. Man kan sige hvad man vil, men Fredericia Teater har sat byen på landkortet. Det har folk ude fra nemlig talt meget om, når de var besøg.

Den generelle vækst har også kunnet måles på barometeret over erhvervsvenlige byer, hvor man under Business Fredericias udvikling er rykket fra en bundplacering til de pænere rækker. Her er det et solidt netværk blandt erhvervsledere, virksomheder og iværksættere, der efter Højgaards mening, har gjort fortællingen om Fredericia god.

– Folk derude er optaget af, at der er kommet spændende virksomheder til Fredericia. Store virksomheder. Nytænkende virksomheder. At der begynder at være et erhvervsklima, der er interessant. Kunderne på messerne kommer måske en gang om året eller hvert andet år. Og de kan mærke forskel. At byen udvikler sig, siger Højgaard.

Vi skal skabe oplevelser

Men ud over de industrielle og erhvervsmæssige forandringer, peger hun også på en klar tendens. Grete er ikke bange for at sige, at det dybest set handler om at skabe oplevelser. Det betyder også at have aktiviteter, tilbud og fortællinger til mennesker. At skabe liv og sammenhæng mellem arbejdslivet på den ene side og fritidslivet anden:

– Vi skal bruge kulturen i vores hverdag, og vi skal spejle os i den. Det er to sider af samme sag, at vi på den ene side skal arbejde for at have noget at leve af, men på den anden side har nogle gode tilbud i fritiden. Derfor skal vi også satse på de områder, og det har vi også allerede gjort. Men vi skal fortsætte og blive ved, slår Højgaard fast.
Der er ikke meget tvivl at spore i hendes rationale og perspektiv på mulighederne for at skabe succes.

Selvom der godt, for fredericianere, kan være tale om gentagne klicher, når man snakker beliggende, skov og strand, så mener hun, det er den ægte vare. Andre byer drømmer om at få nogle af de ting, der bare er en del af Fredericias virkelighed.

– Her skal vi tvinge os selv til at sige, at Fredericia skal opleves. Det er succes, at vi har oplevelser. Med de rejser og ture jeg selv tager privat, så oplever jeg selv, at de bedste steder er der, hvor man har gjort sig nogle tanker og faktisk også tager hånd om den oplevelse, den enkelte får. Og med den udviklingsånd vi har i Fredericia nu, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi er på vej, slutter Grete Højgaard.

Skriv en kommentar