Den 6. august 1981 trådte Palle Dahl ind ad døren på maskindepotet i Fredericia den første gang. Han har i forbindelse med 40-års jubilæet fået tildelt Dronningens Fortjenstmedalje i sølv, og dermed går han i fodsporene på hans søster, der fik den for to år siden.

Palle Dahl er glad for at arbejde som lokomotivfører. Selvom det bare er at køre et tog, sætter han en ære i at toget kører til tiden, og selvom der kan komme bemærkninger om, at DSB ikke er punktlige afmonterer Palle hurtigt påstanden.

– Man siger, at DSB er bagefter, men jeg er altid hjemme før fyraften, så det passer simpelthen ikke. 98 ud af 100 toge kører til tiden, og er der en sporskiftefejl eller lignende, er det ikke noget man kan gardere sig imod, siger Palle Dahl.

I forbindelse med jubilæet gav Palle Dahl kaffe og rundstykker til kollegaerne, og senere på dagen holdt han reception, og i den forbindelse følte han sig særdeles vellidt.

– Min chef tog toget fra Korsør klokken 03:30 for at være i Fredericia klokken 05:00. I hans telegram fra firmaet stod der, at øverste chefen og han ikke havde ligeså meget aktivitet som mig, hvis man regnede det sammen. Det rørte mig, at han stod op så tidligt før at være her, siger Palle Dahl.

Det stod dog ikke skrevet i kortene, at Palle ville begynde at arbejde hos de danske statsbaner.

– Jeg er uddannet smed, og efter min svendetid kom jeg i militæret, og jeg tænkte, hvad jeg skulle bagefter. Valget stod mellem Kemira og maskindepotet. Jeg tog depotet, da det ikke lugtede så slemt. Siden 1. oktober 1986 har jeg kørt tog, og for ti år siden blev jeg kørelærer. Min daværende chef sagde en fredag til mig, at jeg skulle komme med slips på om mandagen, og så spurgte jeg hvorfor, og grunden var så, at jeg blev kørelærer, siger Palle.

Efter så mange år på skinnerne, så har Palle også steder, som han har en særlig præference for.

– Jeg savner Struer-ruten efter, at de er overgået til Arriva, og jeg synes altid der er flot i Grejsdalen uanset om det er sommer eller vinter. En tur til København, når solen står op, og man kommer til Vestbroen er også flot, og det samme er Storebælt, når der er julebelysning på, siger han.

Men 40 år på samme arbejdsplads er meget?

– Når man er der i 40 år, er det fordi man har været glad for det. Det er ligesom et ægteskab. Jeg har kørt MA-togene (anden generation af lyntogene), men jeg har ikke kørekort til dem. Jeg var stifinder for en lokomotivfører fra København, som betjente det, og så var jeg øjnene. Nu er der ingen maskiner mere, og vi får i stedet ellokomotiver, siger Palle, som husker tilbage på tiden med rygerkupeen:

– Der kunne sidde 16 mennesker i en. Hvis der er en ryger i dag, der er gået på toilettet og tænder en smøg, så aktiveres brandalarmen og så må jeg sende en konduktør ind og tage hånd om det, siger han med et smil.

I 25 år har Palle Dahl troligt stået op om morgenen, og det han ikke i sinde at lave om på.

– Jeg møder mellem klokken 03:00 og 05:00 hver morgen. Vi sover ikke ude på et depot mere, og jeg kommer derfor hjem til Fredericia hver dag. Jeg vil ikke bytte jobbet ud, og jeg tager i hvert fald et par år mere, selvom jeg har min tjenestenmandspension.

Siden Palle Dahl startede med at være lokomotivfører, er der sket en del, og en af dem er i forbindelse med, når han holder pause.

– Før i tiden gik vi rundt efter et større ophold i eksempelvis Aarhus. I dag har man kun en halv times pause og så er det videre. I dag tænker man over, hvem der betaler, og det er kunderne. Er man forsinket på vej ud, så kan man ikke holde pause, da man så forsinker det næste tog, siger Palle Dahl.

Motivationen er stadig i top

Palle Dahls passion for jobbet hos DSB er ikke til at tage fejl af. Selvom der nu er gået over 40 år på samme arbejdsplads, er motivationen stadig i top, og han glæder sig til at tage på arbejde hverdag.

– Selvom det er 40 år, så føles det ikke som det samme arbejde, da der er sket nye ting undervejs, slutter Palle Dahl.

På en typisk arbejdsdag kører Palle Dahl omkring 300 kilometer i toget, og det bliver til omkring 67.500 kilometer om året.

Skriv en kommentar