En lejer fra Boligkontoret Fredericia har været udsat bedrageriforsøg, da en person ringede og udgav sig for at være en medarbejder fra Boligkontoret, der skulle sikre, at lejeren betalte sin leje via MobilePay denne måned.

– Vi fik en henvendelse fra en af vores lejere, der fortalte, at vedkommende var blevet ringet op af en mand, der udgav sig for at være en medarbejder fra Boligkontoret Fredericia, og derefter fortalte, at man kun kunne betale sin husleje via MobilePay. Heldigvis var lejeren hurtig og satte spørgsmålstegn ved dette, samt satte telefonen på højttalere, så en pårørende kunne lytte med. Den fangede manden i den anden ende, og lagde derefter på. Så den blev ikke kørt hele vejen, fortæller administrationschef hos Boligkontoret Fredericia, Preben Lærche.
Efter kaldet valgte lejeren at kontakte Boligkontoret Fredericia for at gøre opmærksomhed på bedrageriforsøget.
– Lejeren var kvik, og ringede til kontoret for at fortælle om det. Det var den eneste henvendelse, vi fik, men vi anså det som god stil at kommunikere det ud til lejerne via vores lejerweb og Facebook for at gøre opmærksom på, at der var en, der fiskede efter penge på den måde. Hvis det nu lykkedes for ham at franarre huslejen, så havde vi gjort opmærksom på, at der var en, der forsøgte på det. Det er desværre oppe i tiden, at der bliver ringet rundt, og nogen udgiver sig for at være personer, de ikke er, for at få uskyldige, der ikke er opmærksomme på svindel til at udlevere informationer eller sende penge, siger Lærche og tilføjer:
– Heldigvis har vi ikke fået henvendelser efterfølgende, så vi får se om, vi får nogle senere, men lige nu har vi ikke, men vi har gjort vores for at sikre, at det ikke sker.
Har I kontaktet Sydøstjyllands Politi?
– Nej, det har vi ikke. Vi kan ikke tage den med politiet, før der er sket et bedrageri. Heldigvis lykkedes det ikke at franarre lejren, der ringede til os, penge. Men jeg tænker ikke, vi har en sag, vi har heller ikke navn eller telefonnummer endnu, som man skal bruge for at kunne anmelde til politiet, men var der sket et bedrageri, så havde vi kontaktet politiet, slutter Preben Lærche.