Dansk cykelsport er inde i en guldalder. Det startede med Mads Pedersens VM-guld i landevejsløb i 2019, og det er særligt blevet fulgt op i år af Jonas Vingegaards Tour de France-triumf. Senest har Pedersen slået fast med syv tommer søm, at han er blandt verdens bedste, da han vandt tre etaper i Vuelta a Espana.

Det startede lidt i det små med Jakob Fuglsangs OL-sølv i 2016, men nu er den nye generation af danske cykelryttere på eliteniveau blevet en fast del af verdenstoppen. For et par år siden vandt Søren Kragh Andersen to etaper i Tour de France, og Kasper Asgreen, der vandt Flandern Rundt og blev kendt som et wattmonster.

Det fortsatte i sidste års Vuelta, hvor Magnus Cort hentede tre etapesejre, og i 2022 kulminerede det for dansk cykling, da Jonas Vingegaard vandt Tour de France, mens Magnus Cort og Mads Pedersen undervejs også lykkedes med at vinde en etape hver. Det viser noget om den magtfaktor dansk cykling er blevet på internationalt niveau.

Senest er Vuelta a Espana blevet afholdt, der var Mads Pedersen den helt store stjerne, hvor han viste et nærmest uhørt højt niveau, som giver forhåbninger om, at han formentlig kan kæmpe med om at vinde den grønne pointtrøje i Tour de France, og blive endnu mere dominerende i det løb, end “bare” at vinde en enkelt etape undervejs. Mads Pedersen har vist sig at være brølstærk, og har i år taget sit niveau til nye højder, og det understreger, at hans VM-titel for år tilbage ikke var en enlig svale. Kan han bibeholde det tårnhøje niveau fra Vuelta a Espana, vil det være spændende at se ham i et match-up mod fænomenet Wout van Aert i Tour de France. Kan Pedersen matche belgieren? Det er ikke til at vide, men med det niveau, som der vises, er det ikke en umulighed, at danskeren kan være på van Aerts niveau med undtagelse af, når det er i bjergene. Der kan derfor være en vild duel i vente, hvis Mads Pedersen og Wout van Aert stiller til start i Tour de France, og begge har pointtrøjen og etapesejre som mål.

26-årig Mads Pedersen, der er 179 cm høj, startede med at køre for Holbæk Cykelsport, og skiftede siden til Team RCR Odense Junior, hvor han kørte fra 2012-13. Siden har han kørt for Cult Energy Vital Water, Stölting Service Group og siden 2017 har han trådt landevejene tynde for Trek-Segafredo.