Håndboldekspert på TV2 og forhenværende landsholdsspiller og direktør i AJAX København Daniel Svensson skal bidrage til at styrke rammerne omkring dansk idræt, når han 15. september tager anførerbåndet på i DIF og Team Danmarks kommercielle afdeling.

Siden 2019 har Daniel Svensson stået i spidsen for AJAX Københavns håndboldherrer, hvor han som direktør med både det sportslige, strategiske og kommercielle ansvar har arbejdet i krydsfeltet mellem sporten og erhvervslivet. Hans passion for idrætten og erfaringer med at skabe et tydeligt fælles formål og sikre gensidig værdi af partnerskaber er blandt de forcer, han tager med ind i jobbet som kommerciel direktør i DIF og Team Danmark.

En stærk kommerciel profil

Dansk erhvervsliv har altid bakket solidt op om idrætten, som giver tilbage med uforglemmelige oplevelser, der samler danskerne bredt og bygger på et fundament af bl.a. frivillige ildsjæle, foreningsfælleskaber og et elitearbejde i verdensklasse. Det er meningsfyldt, og samtidig er det vigtigt, at vi fortsat udvikler de synergier, der kan styrke både idrætten, erhvervslivet og vores samfund endnu mere.

– Daniel Svensson er en stærk profil, der med sin store både sportslige og kommercielle erfaring er den helt rette til at løfte idrættens kommercielle arbejde til det næste niveau. Vi har søgt en kommerciel direktør, der forstår idrætten indefra, og som samtidig har den forretningsforståelse og de menneskelige egenskaber og værdier, der kan bygge stærke og langvarige partnerskaber mellem idrætten og dansk erhvervsliv. Det har vi uden tvivl fået med Daniel, siger Niels Nygaard, bestyrelsesformand i DIF & Team Danmark Kommerciel.

Vi skal tage et fælles ansvar både bredt og højt

Vores samfund er i konstant forandring, og dansk idræt kan bidrage positivt til nogle af de vigtigste emner i vores tid. Den opgave vil Daniel Svensson gå til med indsigt, engagement og vedholdenhed, som er en topatlet værdig.

– Jeg ser et kæmpestort kommercielt potentiale i dansk idræt, og jeg ser utroligt meget frem til at samarbejde med de mange danske virksomheder, der sammen med idrætten kan være med til at gøre en forskel. Det handler bl.a. om at lade erhvervsliv og elitemiljøer i verdensklasse inspirere hinanden samtidig med, at man tager et socialt ansvar, sætter bæredygtighed, trivsel og folkesundhed på vores fælles agenda og finder løsninger, der skaber værdi for begge partner, forklarer den kommende kommercielle direktør.